Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: EK Drag Racing eindigt in thriller



 

Het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing kende het afgelopen weekend op Santa Pod de mooist denkbare ontknoping. Twee titels werden namelijk pas in de finale beslist. Doorslaggevend waren nota bene de vijf punten die worden toegekend aan de rijder met de snelste tijd van het weekend. Daardoor kaapte in de klasse Top Fuel Andy Carter (derde in de tussenstand) uiterst verrassend de titel weg voor de neus van Micke Kagered. In de klasse Top Methanol Funny Car won Ulf Leanders de finale van Urs Erbacher maar kwam 0,026 seconden tekort om de snelste tijd van het weekend op de klokken te zetten. Met zijn in de kwalificatie gereden 5,727 seconden kreeg Erbacher vijf punten en bleef daarmee Leanders in de eindstand drie punten voor. Er waren tijdens de European Finals ook de nodige Nederlandse successen te noteren. Bij de Top Fuelers reed Lex Joon een serie fraaie tijden en bereikte daarmee de halve finale. Zijn beste scores van 5,002 seconden en 294 mijl per uur (473 km/u) betekenden twee persoonlijke records. In de klasse Pro Modified bracht Marc Meihuizen zijn eigen Nederlands record terug naar 6,608 seconden. Bij de motoren vielen twee van de drie Europese titels in Nederlandse handen. Roel Koedam had in de klasse Top Fuel Bike zijn Europese titel in Hockenheim al veilig gesteld. Ton Pels pakte op overtuigde wijze de Europese titel in de klasse Super Twin door op Santa Pod de wedstrijd op zijn naam te schrijven. 
 

Tekst en foto's: Remco Scheelings





Door winst in de finale veroverde Carter (achtergrond) de titel.

Tactiek

Een scenarioschrijver had het script voor de afloop van de European Finals niet beter kunnen bedenken. In de klasse Top Fuel ging Micke Kagered na Hockenheim aan de leiding met 361 punten. Op respectabele achterstand volgden Tommy Miller (319 punten) en Andy Carter (314 punten). Ervan uitgaande dat Kagered de eerste kwalificatiepositie voor zich zou opeisen, deed Carter het bij zijn eerste twee kwalificatieruns rustig aan om zo op een achtste positie te belanden. Dit zou immers betekenen dat de Engelsman in de eerste eliminatieronde zou moeten aantreden tegen Kagered. Door de Zweed uit te schakelen zou Carter weer uitzicht krijgen op de titel. Omdat Kagered echter de nodige problemen kende en met zijn tijden zelfs niet in de buurt kwam van de 'pole position' viel dit plan van Carter in duigen. Om dan maar voor zichzelf een betere uitgangspositie te creéren en maximale punten te vergaren, deed de Engelsman tijdens zijn laatste kwalificatierun een alles of niets poging en zette met 4,983 seconden zowaar de snelste tijd op de klokken. Daarmee verdiende Carter acht kwalificatiepunten terwijl Kagered met zijn zesde plaats bleef steken op drie punten. Hoe belangrijk deze ene run zou zijn, kon niemand toen nog vermoeden.

Thriller

In de eerste kwalificatieronde moest Kagered nu aantreden tegen de andere kanshebber in de titelstrijd, Miller. De nummer twee in het kampioenschap kwam echter kort na de start in de problemen en was door zijn verlies direct uitgeschakeld in de strijd om de titel. Ook voor Kagered verliep de run echter alles behalve probleemloos. Op de finishlijn veroorzaakten onderdelen van de exploderende motor een klapband. Hoewel de Zweed zijn dragster uit de muur wist te houden, was de schade aanzienlijk. Inmiddels had Carter in de eerste eliminatieronde alle geluk van de wereld. Smax Smith ging met een tijd van 4,99 seconden als eerste over de finish maar was te vroeg gestart, trok een rood licht en schakelde daarmee zichzelf uit. Carter bleef daarmee in de titelrace. In de halve finale moest Kagered aantreden tegen Thomas Nataas. Hoewel de schade uit de eerste ronde op tijd was gerepareerd, werd er tot op de startlijn nog aan de dragster van de Zweed gesleuteld. Bij het op groen springen van de lichten leek er echter niets meer aan de hand, totdat Kagered na 150 meter snelheid verloor. Een in alle haast niet vastgezette blower-pulley was losgeraakt en voor zichzelf begonnen. Kagered was daarmee uitgeschakeld maar behield door zijn puntenvoorsprong nog altijd uitzicht op de titel. Om Kagered in te halen moest Carter nu de wedstrijd winnen. In de halve finale had Carter opnieuw geluk. Zijn tegenstander Lex Joon kende technische problemen waardoor Carters 5,33 seconden voldoende was om tot de finale door te dringen. Omdat Carter de vijf punten voor de snelste run van het weekend al in zijn zak had, betekende winst in de finale tevens de Europese titel. In de finale moest Carter het opnemen tegen Nataas. Hoewel het tweetal uitkomt voor dezelfde teameigenaar was van teamorders geen sprake. In een fraai duel zette Carter een winnende 5,23 seconden op de klokken tegen 5,53 seconden voor Nataas. Daarmee veroverde Carter uiterst verrassend en met een verschil van slechts drie punten de Europese titel. Kagered kon slechts machteloos vanaf de zijlijn toezien hoe de Europes titel hem alsnog door de vingers glipte. De vijf punten voor de snelste run van het weekend, de 4,983 seconden had de weegschaal doen doorslaan in het voordeel van Carter.

Bijna vier
Een uitstekend weekend beleefde Lex Joon met zijn MPM Top Fuel-dragster. Tijdens de kwalificatie benaderde de Nederlander met zijn run van 5,03 seconden de vijf-secondengrens. Deze tijd was uiteindelijk goed voor de vierde kwalificatiepositie. In deze run bereikte Joon een snelheid van maar liefst 295 mijl per uur (473 km/u)! In de eerste eliminatieronde zette Joon vervolgens met 5,002 seconden een nieuw persoonlijk record op de klokken en schakelde daarmee de nummer vier in het Europees kampioenschap, Joran Persaker uit. In de halve finale moest Joon het vervolgens opnemen tegen Carter. Zoals eerder gemeld kreeg de Nederlander echter te maken met de nodige technisch problemen en moest daarmee machteloos toezien hoe Carter als eerste de finishlijn passeerde.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet