Sportscars: Historische titel voor Aud op Spai
De LMES series die dit jaar voor het eerst verreden werd leverde de titel op voor Audi met de combinatie Johnny Herbert/Jamie Davies. Met hun overwinning op Spa schreven zij teven autosporthistorie, het was immers de 50e overwinning voor de R8 in een Endurance evenement. Een uniek record, waarbij de R8 nu al de autosportgeschiedenis ingaat als een klassieker.
tekst: Willem J. Staat.
foto's: Boudewijn Pieters, Tim Bohme
De in ere herstelde 1000KM van Spa werd direct vanaf het begin door Audi gedomineerd. Beide Team Veloxq Audis van Pierre Kaffer en Johnny Herbert bepaalden het tempo, gevolgd door de Team Goh Audi van Rinaldo Capello. Een zware crash in de openingsfase van Soheil Ayari in Pouhon leverde de eerste van niet minder dan vijf safety-car fases op. De Courage werd totaal verwoest, Fransman Ayari bleef ongedeerd. Deze safety-car fase leverde de Team Veloxq Audis een aanmerkelijk voordeel op. Volgens het LMES reglement behoeft niet per se de leider te worden opgepitk, waardoor de Team Goh Audi van Capello/Ara direct in de openingsfase een volle ronde verloor. Capello haalde op de persconferentie fel uit naar de organsatie. Saillant detail; pas in de allerlaatste wedstrijd van het seizoen kwamen de safety-cars voor het eerst in actie. Kort na de herstart diende zorgde de Duitser Pierre Kaffer met zijn Veloxq Audi letterlijk en figuurlijk voor vuurwerk. In de busstop-chicane kwam hij in aanraking met een onoplettende Ferrari deelnemer, waardoor Kaffer noodgedwongen van koers veranderde en de TVR van Warren Hughes torpedeerde. Kaffer verloor zijn motorkap, en de Audi reed al brandend de pitlane binnen. Kaffer wist de gehavende Audi nog tot aan zijn pits te brengen, waar de Audi crew verder schade wist te voorkomen. Door deze actie verloor de combinatie Kaffer/McNish de titel.
Een fraaie inhaaljacht van de Zytek van Jamie Campbell Walter en Nicolas Minassian, leverde het team uiteindelijk nog de derde plaats algemeen op. De unieke Lola MG van Mike Newton, Thomas Erdo en Miquel Ramos kon vooral in de beginfase het tempo van de Audis bijhouden, maar viel in de slotfase tenslotte naar de vijfde plek algemeen terug. De GTS klasse werd volledig gedomineerd door de Larbre Prodrive Ferrari 550 Maranello van Pedro Lamy/Bouchut/Zacchia, die tevens de titel wonnen. Voor Barron Racing begonnen de trainingen met een crash van Mike Hezemans, toen het gas in de busstop chicane bleef hangen. Uiteindelijk kwamen Hezemans/Deletraz toch nog als derde op het podium, terwijl de tweede Barron Ferrari van teameigenaar John Bosch/Danny Sullivan/Tomas Biagi als vierde in de GTS klasse eindigde. Het team eindigde tevens als tweede in de stand van de LMES series en is automatisch van een entry verzekerd voor de 24 Uren van Le Mans 2005. Ex-Indycar coureur Danny Sullivan sloot tevens zijn lange carriere definitief bij het team van Barron Connor Racing af.