Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: DTM-reglement wordt komende dinsdag waarschijnlijk herzien



 



Dat er het één en ander misging tijdens de DTM-wedstrijd op Circuit Park Zandvoort, zal zelfs de grootste autosportleek niet ontgaan zijn. Een dik uur moesten de toeschouwers uiteindelijk wachten op een herstart. Wedstrijdleider Roland Bruynseraede ontkent dat de laatste startopstelling een onderhandse afspraak was tussen de drie deelnemende fabrikanten, maar er moet wel snel duidelijkheid komen over de regels. Komende dinsdag vergaderen de betrokkenen over dit onderwerp in Stuttgart. Bruynseraede tegenover AUTOSPORT.NL: "Ik heb het in ieder geval al in de kop zitten."

Tekst: Ralf Dennissen - Fotografie: Boudewijn Pieters, Tim Bohme

"Op het ogenblik dat er zo'n ongeval gebeurt, is het in de eerste plaats zorg dat alles weer snel op poten staat, dat we weer verder kunnen rijden", legt de Belgische baas van DTM-Race Control ons uit. "De tijdwaarneming geeft mij dan een klassement door op basis van het reglement. Buiten mijn weten om was er toen al een discussie ontstaan tussen de waarnemers en de sportcommissarissen."

"De startopstelling die ik kreeg, was volgens mij volledig onwaar. De mensen van Audi en daarna die van Mercedes en Opel gingen ook niet akkoord. Daar ontstond toen die hevige discussie." Volgens de Belg moeten we de duur van die gesprekken overigens niet overdrijven "Uiteindelijk viel dat wel mee. Eerst zijn we vijfentwintig minuten bezig geweest om de bandenstapel en de vangrail te herstellen. Daarnaast duurt de countdown zelf ook nog eens een kwartier. De feitelijke discussie heeft eigenlijk maar twintig minuten geduurd."



De restanten van Peter Dumbrecks Opel Vectra worden opgeruimd; het begin van een oponthoud van ruim een uur.



De hoge heren van Audi en Mercedes-Benz op de grid in Zandvoort.

Niet twee keer straffen

Wat er in eerste instantie mis ging was dat de tijdwaarneming een startopstelling doorgaf op basis van de doorkomst drie ronden voor de code rood, in plaats van de reglementaire twee. "Daar kregen we eerst al een meningsverschil over", aldus Bruynseraede. Vervolgens deed zich het uitzonderlijke geval voor dat juist in die twee ronden Paffett zijn drive-through-straf inloste en Emanuele Pirro voor de tweede keer stopte voor banden.

"Kijk, in de vierentwintigste ronde is er de rode vlag. Op dat ogenblik heeft Paffett zijn straf uitgezeten. Volgens het huidige reglement ging Paffett dan vanaf de zeventiende positie terug naar de vierde of vijfde. Ik kan iemand niet twee keer straffen", vat Bruynseraede de maas in de wet samen. "Hetzelfde geldt voor de Audi van Pirro: ik kan iemand niet vragen om drie keer zijn banden te wisselen. Ergens zit daar iets niet goed in het reglement. Dat is niet helemaal goed doordacht."

Toeten noch blazen

Dat het publiek na een dik half uur steeds rumoeriger werd door de onduidelijke situatie, was ook de wedstrijdleider opgevallen. Een oorzaak heeft hij daar wel voor. Bruynseraede: "Het is de taak van de speaker en de televisiecommentator om uit te leggen wat er aan de hand is, maar als die van toeten noch blazen weten..." Overigens ontkent de Belg dat de uiteindelijk startopstelling een gevolg was van een potje handjeklap tussen de drie fabrikanten: "Nee er is geen deal gemaakt, totaal niet! Iemand heeft een straf gekregen en daarna geluk gehad, dat is er feitelijk gebeurd."

Dinsdag uitsluitsel

Komende dinsdag wordt er in Stuttgart vergaderd over de gewraakte passages. "Desnoods moeten we het reglement dan maar veranderen", vindt Bruynseraede. "Begin dit jaar zijn alle teams overigens akkoord gegaan met deze regels. Maar goed, we hebben van dit incident geleerd en komende dinsdag gaan we een oplossing proberen te vinden die voor iedereen duidelijk is. Ik heb het in ieder geval al in de kop zitten."

 

De eerste startprocedure verliep nog wel vlotjes.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet