Dragracing: Mantorp Park eindigt onbeslist
De derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing in het Zweedse Mantorp Park is geëindigd in een anticlimax. Na vier dagen dragracen waarbij vele records sneuvelden, begon het, juist op het moment dat de finalisten klaar stonden voor hun eindstrijd, te regenen. Het Veidec Nitro Festival eindigde daarmee onbeslist.
Tekst en foto's: Remco Scheelings
Hoewel de strip van Mantorp Park niet als 'supersnel' bekend staat, zorgde een perfecte baanpreparatie ervoor dat niet alleen vele persoonlijke- maar ook baanrecords en zelfs Europese records sneuvelden. Regen dreigde echter een normaal raceverloop te verstoren. Uiteindelijk kwamen de slechte voorspellingen niet uit en konden toch voldoende kwalificatieruns worden afgewerkt. Dat vervolgens uitgerekend op zondag, een paar minuten voor aanvang van de finales, de hemelpoorten zich toch weer openden, was een domper op de feestvreugde.
Onder de 5
Tijdens de kwalificaties slaagden zowel Kim Reymond als Smax Smith erin met respectievelijk 4,952 en 4,954 seconden de vijf seconden grens te doorbreken. Regerend Europees Kampioen Reymond noteerde daarbij met 301 mph zijn eerste 300+ run. In zijn halve finale tegen Susanne Callin deed Reymond er nog een schepje bovenop en scherpte het baanrecord aan naar 4,897 seconden, tevens een exacte evenaring van het Europees Record van Andy Carter. Diezelfde Carter zou in de finale ook de tegenstander zijn geweest van Reymond. Zoals gezegd kwam het echter niet zover. Verrassend was de uitschakeling in de eerste ronde van de leider in de tussenstand van het kampioenschap, Smith. De Engelsman trok een rood licht en zag zijn tegenstander, de Zweed Tommy Moller, in weer een 4 seconden run (4,965 seconden) als winnaar over de finish gaan.
Herhaling
Bij de Top Methanol Dragsters duurde ook in Zweden het duel tussen Peter Schafer en Dave Wilson onverminderd voort. Een tweetal andere rijders mengde zich echter in de strijd. Tijdens de kwalificaties pakte Schafer met 5,545 seconden de snelste tijd, verrassend gevolgd door Rob Turner (5,562 seconden) en pas op de derde plaats Wilson met 5,571 seconden. Minimale verschillen derhalve. Voor een historisch feit zorgde nog Krister Johansson door als eerste in Europa met zijn 'nitro injected' Top Methanol Dragster met 5,964 seconden de zes seconden grens te doorbreken. Door deze kwalificatie-volgorde moesten Schafer en Wilson het al in de halve finale tegen elkaar opnemen. Daarin toonde de Duitser zich de betere racer door Wilson op reactie-tijd te kloppen. Bij de boom nam Schafer een voorsprong van 0,045 seconden, terwijl Wilson de ¼ mijl 0,018 seconden (5,492 tegen 5,510 seconden) sneller aflegde. De Duitser passeerde daarmee met een voorsprong van 0,027 seconden de finishlijn! Wilson was in deze run met 262 mph wel goed voor een nieuw Europees snelheidsrecord in zijn klasse.
Erbacher snel
Bij de Top Methanol Funny Cars was opnieuw geen kruid gewassen tegen Urs Erbacher. Tijdens de kwalificaties eiste de winnaar van de eerste twee races met 5,83 seconden opnieuw de snelste tijd voor zich op. Tijdens de eliminaties scherpte Erbacher dit baanrecord nog eens aan tot 5,795 seconden. Probleemloos plaatste de Zwitser zich voor de finale. Zijn tegenstander daarin heette zeer verrassend Jorgen Johnsson. Een aantal andere favorieten sneuvelde namelijk voortijdig. Leif Andreasson werd in de eerste ronde uitgeschakeld door tyre-skake terwijl Niclas Andersson op de startlijn werd stilgehouden in verband met een brandstof-lek.
Verrassingen
Bij de Pro Stockers was Michael Malmgren tijdens de kwalificaties met 6,996 seconden goed voor de eerste Pro Stock-run in Mantorp onder de zeven seconden. Daarna ging het echter snel bergafwaarts met de regerend kampioen. In de eerste ronde kon de Zweed maar net Tommy Leindahl achter zich houden. In de halve finale werd Malmgren echter uitgeschakeld door de Fin Eero Knihtila. Ook in de andere halve finale een verrassing. De nummer twee van vorig jaar Jan Muren werd op reactie-tijd uitgeschakeld door nieuwkomer Jimmy Alund. Muren was in de eerste ronde nota bene nog goed geweest voor een nieuw baanrecord (6,988 seconden). Alund nam deze winter de Firebird van Jacob Ferrer over en lijkt de zaken na één race (Finland) al goed onder controle te hebben. Voor zowel Knihtila als Alund zou het bij winst in de finale de eerste Pro Stock-overwinning uit hun carriére hebben betekend.
Nederlands Record
In de voor het officieuze Europees Pro Modified Kampioenschap meetellende wedstrijd kwam de Nederlander Henri Joosten aan de start. Met 18 deelnemers stonden de snelste Pro Modified-kanonnen van Europa aan het startlicht. Tijdens de kwalificaties reikte Joosten met een tijd van 6,79 seconden naar de tiende plaats. Snelste man was Christer Jacobs met 6,495 seconden. Nadat Joosten de eerste ronde goed was doorgekomen, moest de Nederlander in de kwartfinale aantreden tegen de snelste man van de eliminaties Hakan Nilsson (6,46 seconden). Bij de startlichten pakte Joosten een voorsprong en zette met 6,75 seconden niet alleen een nieuw persoonlijk maar ook nieuw Nederlands doorslammer record op de klokken. De tijd van Nilsson (opnieuw 6,46 seconden) was echter voldoende om de Nederlander nog voor de finishlijn te achterhalen en daarmee Joosten uit te schakelen. Joosten liep in deze kwartfinale nog aanzienlijke schade op. Omdat één van de remparachutes dienst weigerde, schoot de Nederlander aan het eind van de baan rechtdoor, over de grindbak en belandde in het weiland. Met name de voorkant van de body liep daarbij aanzienlijke schade op. Omdat Joosten komend weekend in Noorwegen weer in actie moet komen, wacht het Nederlandse team de komende dagen nog veel werk.
Overige Nederlanders
In de klasse Super Gas kwam een tweetal Nederlanders in actie. Robert Joosten reikte tijdens de kwalificaties naar een veertiende plaats in een met 28 rijders zeer sterk bezet veld. David Vegter kende minder geluk en moest na de kwalificaties met een kapotte motor opgeven. Tijdens de eliminaties leverde Joosten een uitstekende prestatie door tot de kwartfinales door te dringen. Daarin werd de regerend Nederlands Kampioen echter op reactie-tijd uitgeschakeld.
Koedam in de finale
Bij de motoren wisselende successen voor de Nederlanders. Bij de Top Fuel Bikes deed opnieuw Roel Koedam van zich spreken door tijdens de kwalificaties met 6,29 seconden een nieuw baanrecord op de klokken te brengen. Met snelle runs wist Koedam zich ook probleemloos voor de finale te plaatsen. Een goede prestatie leverde ook Joey Bon door na een vijfde kwalificatieplaats de halve finale te bereiken. Martyn de Haas wist zich niet voor de race te kwalificeren. In de klasse Super Twin Top Fuel leek voor Ton Pels en Rob van Geffen succes weggelegd. Pels kwalificeerde zich als snelste terwijl Van Geffen de vijfde plaats voor zich opeiste. Beiden werden echter in de eerste ronde met technische problemen uitgeschakeld. Willem Been wist zich niet voor de wedstrijd te kwalificeren.