FIA EK-Dragracing van start
In het weekend van 24 tot en met (bankholiday) 26 mei wordt op de Engelse strip van Santa Pod de Main Event verreden, de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap dragracen. Over zes wedstrijden zal in 'the fastest motorsport on earth' gestreden worden om vier titels. Wie zijn de kanshebbers?
Tekst en foto's: Remco Scheelings
In één klasse komt er in ieder geval een nieuwe kampioen. Nadat hij de afgelopen jaren actief was in zowel de Top Fuel als de Top Methanol Funny Car-klasse heeft Micke Kagered besloten zich dit jaar definitief op de Top Fuellers te concentreren. De andere kampioenen, Kim Reymond, Peter Schafer en Michael Malmgren zullen er wel alles aan doen om de aandringende concurrentie van zich af te houden. Positief nieuws is er te melden over de kalender. De met meer dan 60.000 toeschouwers traditioneel drukst bezochte dragrace van Europa, de NitrOlympics in Hockenheim, is weer terug op de kalender van het Europees Kampioenschap.
Sponsor
In de koningsklasse, de Top Fuel dragsters, stonden niet eerder zo vroeg in het seizoen al zoveel auto's aan de start. Kim Reymond verdedigt zijn vorig jaar veroverde titel maar krijgt te maken met een ongekend sterke concurrentie. Nadat hij vorig jaar, wegens het ontbreken van voldoende middelen, een stapje terug moest doen, komt Europees kampioen 2001 Andy Carter dit jaar sterk terug. Zijn nieuwe sponsor First National Telecom Services stelt de Engelsman in staat een serieuze gooi te doen naar de titel. Daartoe werd de dragster met alle reserve-onderdelen en toebehoren van de Zweed Pelle Lindelow overgenomen. Zware concurrentie mag ook worden verwacht van Micke Kagered. Na zijn crash tijdens de European Finals beschikt de Zweed binnen het team van Knut Soderquist over een nieuwe, in Bahco Tools kleuren gespoten, dragster. Ook de snelle Zweed Tommy Miller lijkt zich nu eindelijk op het EK te concentreren en is daarmee een absolute kanshebber.
Come back ladies
Na een jaar afwezigheid keert de snelle Finse Anita Mákelá terug op de Europese circuits. Nu de uitbreiding van haar bedrijf is afgerond, doet de kampioen van 2000 een poging de titel te heroveren. Na een onderbreking van tien jaar viert ook Oyver Jacobsen haar rentree. De Noorse zal binnen het team van Rune Fjeld aantreden in een uit Amerika gehaalde auto van Paul Romine. Een nieuw gezicht in de klasse is Smax Smith. Deze Engelsman stapte over uit de Funny Cars en treedt binnen het team van Knut Soderquist aan in de kleuren van Purple Dreams. Op het laatste moment heeft ook een andere Engelsman zich voor de Main Event ingeschreven. Gary Page bemant eveneens een auto van Knut Soderquist, die daarmee goed is voor de inzet van maar liefst drie Top Fuellers! Namen die, door het ontbreken van een volledig budget, sporadisch aan de start zullen verschijnen zijn Darrell Bradford en de rookie van vorig jaar, de Zweedse Susanne Callin. Niet meer van de partij is Barry Sheavills. Na zijn total loss tijdens de European Finals kreeg de Engelsman tot zijn grote spijt niet het budget bij elkaar om dit jaar aan de start te verschijnen.
Schafer of Wilson
Bij de Top Methanol Dragsters lijkt de strijd zich opnieuw toe te spitsen tussen regerend kampioen Peter Schafer en zijn grootste rivaal van vorig jaar Dave Wilson. In het Duitse kamp zijn weinig wijzigingen te melden. Wilson heeft, geholpen door sponsor American Car Imports, een splinternieuw chassis uit Amerika laten komen. Deze nieuwste techniek moet een einde maken aan de door tyreshake veroorzaakte wisselvallige prestaties. Een andere kanshebber is de kampioen van 2001, Rob Turner. Een outsider is Krister Johansson. Als eerste in Europa maakt de Zweed van de mogelijkheid binnen het reglement gebruik om met een nitro gestookte ongeblazen dragster aan de start te verschijnen. In Amerika is dit een winnende combinatie gebleken. Onduidelijk is nog of Manty Bugeja aan de start zal verschijnen. De auto waarmee het team uit Malta in 2001 uiterst verrassend twee Europese wedstrijden op haar naam schreef, is verkocht. Bugeja zou echter beschikken over een nieuwe auto.
Vacante titel
Top Methanol Funny Car-kampioen Micke Kagered is er weliswaar niet bij, dat neemt niet weg dat zijn winnende Dodge Avenger wel de titel voor het team kan prolongeren. Team Kagered contracteerde als rijder viervoudig Europees Pro Stock-kampioen Niclas Andersson. In hoeverre de om zijn snelle reacties bekend staande Zweed tijd nodig heeft om aan de klasse te wennen, moet worden afgewacht. Na jaren heeft het vertrouwde Quaker State-groen plaatsgemaakt voor het blauw van Bahco zusterbedrijf Sandflex. Grote kanshebbers voor de titel lijken nu de runner up van vorig jaar, de Zwitser Urs Erbacher en de tweevoudig Europees kampioen Leif Andreasson. De Zweed brengt in de vorm van een Alfa GT Coupe een unieke auto in de baan. Voor het eerst doet daarmee een Europees automerk haar officiële intrede in de dragracesport. Ulf Leanders heeft na zijn zware schade tijdens de European Finals de beschikking over een nieuw chassis en een vracht nieuwe, snelle, onderdelen. Een outsider is Jurgen Johnsson die weliswaar met de ex-Pat Austin Pontiac over een zeer snelle auto beschikt maar tot op heden niet constant wist te presteren. Voor incidentele uitschieters kunnen mannen als Dezsoe Krivan en Dan Larsen zorgen. Nieuw in de klasse is 'Fast' Freddy Fagerstrom die tot op heden met name furore maakte met een Pick Up-truck in de Pro Modified klasse. Grote afwezige voor Nederland is Lex Joon. De nummer drie van vorig seizoen is net als de Zweed Leif Helander overgestapt naar de snelste Funny Car klasse, de Top Fuel Funny Cars. Helaas rijden deze uiterst spectaculaire bolides nog geen Europees kampioenschap. Toch zal Joon tijdens de Main Event te bewonderen zijn. De Top Fuel Funny Cars rijden namelijk een ronde voor het Engels kampioenschap.
Malmgren
Bij de Pro Stockers mag verwacht worden dat Michael Malmgren opnieuw de titel gaat pakken. De Zweed beschikt over een goed (AC Delco) sponsorbudget en de snelste auto. De meeste tegenstand zal komen van de vorig jaar sterk rijdende Jan Muren. Een onbekende grootheid is nog Jimmy Alund. Deze Zweed heeft de auto van Jacob Ferrer gekocht. Niet meer van de partij is Jari Konola. Na een leven vol Pro Stock-racen heeft de Zweed zijn helm aan de wilgen gehangen.
Kalender FIA Europees Kampioenschap dragracen:
24-26 mei Main Event, Santa Pod, Engeland,
4-6 juli Alastaro, Finland,
24-27 juli Mantorp Park, Zweden,
1-3 augustus Gardermoen, Noorwegen,
22-24 augustus NitrOlympics, Hockenheim, Duitsland,
5-7 september European Finals, Santa Pod, Engeland.