Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Nitro in Top Methanol Dragster



Hoewel de naam anders doet vermoeden is het in Top Methanol Dragsters toegestaan om ook met nitro als brandstof te rijden. Om de hoeveelheid PK's in de hand te houden, te voorkomen dat men net zo snel wordt als een Top Fuel Dragster en de gelijkwaardigheid binnen de klasse te behouden, mag een nitro gestookte Top Methanol Dragster geen gebruik maken van een blower.

Tekst en foto Remco Scheelings

In Amerika zijn de niet geblazen 'nitro burners' hun geblazen methanol gestookte soortgenoten al enige tijd de baas. Vorig jaar debuteerde tijdens de Zweedse ronde van het FIA Europees Kampioenschap de eerste Europese nitro gestookte Top Methanol Dragster. Met zijn 20 jaar Top Methanol ervaring waagde de Zweedse veteraan Krister Johansson als eerste Europeaan de overstap naar nitro als brandstof voor zijn nieuwe Top Methanol Dragster combinatie.

Het debuut leverde zoals verwacht de nodige technische problemen op waardoor nog nauwelijks meters konden worden gemaakt. Johansson en zijn crew zijn echter van de winter in Amerika geweest en werden ook tijdens de eerste race van de NHRA POWERade Drag Racing Series in Pomona gesignaleerd. Met behulp van de daar van collega-racers verkregen informatie wordt nu het brandstofsysteem en de ontsteking aangepast. Johansson zal vervolgens aan alle wedstrijden van het FIA Europees Kampioenschap deelnemen. Als het team de techniek op tijd onder controle krijgt, kan Johansson een directe bedreiging vormen voor Europees Kampioen Peter Schafer en de snelle Engelsen Dave Wilson en Rob Turner. Mocht Johansson sneller blijken te zijn, dan is het wachten op het moment dat meerdere teams de overstap van geblazen methanol naar ongeblazen nitro gaan maken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet