Dragracing: Onzekerheden en nieuwe kansen
Nog twee weken en dan gaat het Amerikaanse dragrace-seizoen weer van start. Uiteraard heeft de malaise in de auto-industrie en de economische crisis ook de NHRA-titelstrijd niet onberoerd gelaten. Als gevolg daarvan veel wijzigingen bij de teams en nog diverse rijders zonder stoeltje. Door de problemen bij enkele professionele teams ruiken de privé-rijders weer kansen waardoor de startvelden bij de eerste race in Pomona toch weer volledig zijn gevuld.
Tekst: Remco Scheelings
Foto: Remco Scheelings
Eén van de meest in het oog springende wijzigingen is de naam van de NHRA Drag Racing Series. Coca Cola Enterprises verlengde tussentijds het contract met de NHRA tot en met 2013 maar verbindt met ingang van dit seizoen de naam van haar energydrink Full Trottle aan de titelstrijd. Daarmee doet een minstens zo toepasselijke naam als die van het sinds 2001 gepromote Coca Cola-vitaminedrankje POWERade haar intrede in het snelste circus ter wereld.
Gelijke kansen bij lagere kosten
Van 5 tot en met 8 februari beleeft de NHRA Full Trottle Drag Racing Series haar première in Pomona. Afgelopen weekend vonden de eerste testritten plaats terwijl ook in de nu nog komende twee weekenden op diverse banen volop getest zal worden. Daarna is het echter afgelopen. De NHRA maakte deze week bekend dat na aanvang van het seizoen, het totale aantal testdagen voor de rest van het jaar beperkt wordt tot vier. Dit alles om de kosten te beperken en de minder gefinancierde rijders niet te benadelen ten opzichte van de goed gesponsorde en normaal gesproken veel testende teams. Net als vorig jaar rijden de Top Fuel dragsters en Funny Cars over 1000 voet in plaats van ¼ mijl. Deze vorig jaar na de dood van Scott Kalitta uit veiligheidsoverwegingen ingegeven maatregel bleek ook kostentechnisch voor de teams gunstig uit te pakken. De meest destructieve motorschades werden meestal pas in de laatste meters tot de ¼ mijl streep opgelopen. Het kostenelement is nu van nog groter belang geworden om de 1000 voet te handhaven. Aan de opzet van het kampioenschap is niet gesleuteld. De serie omvat 24 wedstrijden waarbij na 18 races het puntenverschil tussen de eerste tien tot een minimum wordt teruggebracht. Alleen deze tien komen in de laatste zes wedstrijden nog in aanmerking voor de titel en de bijbehorende cheque van USD 500.000,00.