Dragracing: Regen stoorzender bij Drachten Internationals
Een half uur was er nodig geweest om de Drachten Internationals de afsluiting te geven die het verdiende. Net op het moment dat na een dag met spannende eliminaties de finales zouden beginnen openden de hemelpoorten zich. Met de deadline van zes uur was alle kans op een normaal einde van de wedstrijd verkeken waardoor de Drachten Internationals het dit jaar zonder echte winnaars moesten stellen.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Saai en rimpelloos verliepen de Drachten Internationals hoe dan ook niet en daarbij speelden niet alleen de regenbuien een belangrijke rol. Op vrijdag, de eerste kwalificatiedag, bleek een aantal onderdelen uit Marck Harteveld’s motor bindingsangst te hebben en belandde inclusief wat liters olie op het wegdek.
Thomas Joswig strooit wat onderdelen en olie op het asfalt
Na de opruimactie die de nodige tijd in beslag nam was het binnen een paar minuten weer raak toen Thomas Joswig het motorblok van zijn Suzuki op de startlijn versplinterde. Daarna liep alles op rolletjes en werd de inmiddels opgelopen achterstand snel ingehaald totdat met nog een uur kwalificeren te gaan Leo van der Kuijl zijn versnellingsbak letterlijk in rook zag opgaan en de volledige olie-inhoud op het asfalt moest achterlaten.
Leo van der Kuijl is meestal goed voor veel burn out rook, dit keer was het echter de versnellingsbakolie
Zaterdagochtend spoelde het vervolgens van de regen waardoor de kwalificaties pas om 14.30 uur konden worden hervat en buien om 20.30 uur opnieuw voor een voortijdig einde zorgden. Ook op zondag, de dag van de eliminaties, moest de actie diverse keren worden onderbroken voor motregen met als dieptepunt de bui die om 17.30 uur, met alle finalisten opgesteld in de voorstart, afronding van het evenement onmogelijk maakte. Jammer want daarmee werd het evenement dat ondanks de tegenwerking van de weergoden vele hoogtepunten kende, niet bekroond met winnaars die hun prijs meer dan verdienden.