Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Eerste Top Fuel-overwinning Lex Joon



 mainevent.joon2
Met deze tijd bezette Joon achter Thomas Nataas (4,874 seconden) en Tommy Möller (4,917 seconden) de derde kwalificatie-positie. In de eerste eliminatieronde moest Joon het daardoor opnemen tegen Joran Persaker. Met zijn tweede vier seconden-run ((4,96) gaf Joon de Zweed geen enkele kans. In de halve finale wachtte vervolgens de zwaarste tegenstander, Möller. In de kwalificatie had de Zweed al een snelheid van 308 mijl per uur op het scorebord gezet. In de rechtstreekse confrontatie was Möller echter kansloos. Met een tijd van 4,93 seconden stelde Joon een finaleplaats veilig. In de eindstrijd moest de MPM-coureur het tenslotte opnemen tegen de verrassend sterk rijdende Jon Webster. Hoewel de finalerun met een kapotte koppakking in een vlammenzee eindigde, was de tijd van 5,41 seconden voldoende om de eerste Top Fuel-overwinning voor een Nederlander in de geschiedenis van de dragrace-sport veilig te stellen. De eliminaties bij de Top Fuel-dragsters stonden hoe dan ook bol van de verrassingen. Zo werden regerend kampioen Andy Carter en pole-man Thomas Nataas al in de eerste ronde uitgeschakeld.

 Mainevent.andrews
Foutje bij Chris Andrews

Wheelie
Op de eerste kwalificatiedag was Joon ook al het gesprek van de dag. In de tweede kwalificatiepoging maakte de MPM-dragster de langste maar helaas ook hoogste wheelie waar ook in Europa in de laatste jaren gezien. (zie film). Slechts een snelle reactie van de rijder kon voorkomen dat de MPM-dragster achterover sloeg. Bij het neerkomen brak echter wel de voorwielophanging. Met behulp van chassisbouwer Jon Webster (ironisch genoeg in de finale de tegenstander van de Nederlander) lukte het de auto de volgende dag weer aan de start te krijgen met het bekende resultaat tot gevolg. Voor letterlijk vuurwerk zorgde Chris Andrews door bij de burn out zijn motor op te blazen. De crew was vergeten de bij de burn out gebruikelijke toerentalbegrenzer in te schakelen. De motor kreeg daardoor (iets…) te veel toeren te verwerken, wat de levensduur van de krachtbron beperkte tot enkele meters.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet