Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: NHRA wordt deels verkocht

nhra_verkoop

HD Partners Acquisition Corporation is, als de transactie definitief doorgaat, de nieuwe eigenaar van alle bezittingen en rechten die betrekking hebben op het professionele dragracen binnen de National Hot Rod Association. HD Partners wordt daarmee ook eigenaar van de NHRA POWERade Drag Racing Series. De rechten en bezittingen worden door HD Partners ondergebracht in een nieuw op te richten bedrijf, NHRA Pro Racing.

Tekst: Remco Scheelings
Foto: Remco Scheelings

HD Partners wordt door deze aankoop eigenaar van onder andere vier Amerikaanse dragrace-banen, het lang lopende leasecontract voor de baan in Pomona, het televisiecontract met ESPN, alle andere mediarechten en de NHRA POWERade Drag Racing Series, het sterkste, hoogst gedoteerde en met gemiddeld 125.000 bezoekers per wedstrijd best bezochte dragrace-kampioenschap ter wereld. Verder mag HD Partners de naam NHRA voor commerciële doeleinden gebruiken. NHRA-directeur Tom Compton bekleedt straks dezelfde functie binnen NHRA Pro Racing.

Investeringsmaatschappij
De overnameprijs is door de partijen vastgesteld op 121 miljoen dollar. De NHRA blijft de overkoepelende dragrace-bond van Amerika en behoudt daarmee de verantwoordelijk voor veiligheid, regelgeving, opleiding en de gehele amateur-tak van de sport. De initiatiefnemers achter HD Partners zijn dezelfde personen die DIRECTV groot maakten. DIRECTV is met 12 miljoen abonnees in Amerika toonaangevend op het gebied van satelliettelevisie. In de basis is HD Partners niets meer of minder dan een investeringsmaatschappij die zich richt op de combinatie van entertainment, media en telecommunicatie.

Voordeel?
Uiteraard zijn beide partijen positief over de overeenkomst. HD Partners zou beschikken over de middelen (geld) en de mogelijkheden (media) om de dragrace-sport in versneld tempo te laten groeien. Ook zou met HD Partners een sterke financiële basis zijn gelegd voor de verre toekomst. HD Partners heeft aangegeven het aantal van 23 wedstrijden in de komende jaren te willen uitbreiden met drie tot vijf. Of de sport werkelijk baat heeft bij deze overname, zal de toekomst moeten uitwijzen. Nu al worden vraagtekens gezet bij de (lage) prijs en de betrokkenheid van HD Partners bij de sport. Met verkoop van de dragrace-banen afzonderlijk zou HD Partners de uitgave snel weer in contanten kunnen omzetten. Verder bestaat de vrees dat om de investering snel terug te verdienen de toegangsprijzen, tot op heden de grootste inkomstenbron van de NHRA, wellicht verhoogd gaan worden. Verder blijven in de NHRA allemaal activiteiten achter waarmee geen inkomsten gegenereerd kunnen worden. Weliswaar beschikt de NHRA nu over een flinke zak geld maar of hier ook in de verre toekomst voldoende rendement uitgehaald kan worden om de amateur-tak te kunnen steunen is nog niet duidelijk. Tot het tegendeel bewezen is zullen we maar uitgaan van de goede bedoelingen van de partijen; het in versneld tempo (nog) groter maken van de Amerikaanse dragrace-sport. Ook de rest van de dragrace-wereld zou daarvan kunnen profiteren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet