Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Pro Dutch Racing verlegt grenzen op Santa Pod Raceway

DSC 5620

Michel Tooren en zijn team Pro Dutch Racing zijn het nieuwe seizoen meer dan uitstekend begonnen. Eerst werd tijdens The Doorslammers meteen het persoonlijk record aangescherpt, terwijl een week later bij The Main Event alle grenzen zoek leken. Tijdens deze eerste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap dook Tooren in de kwalificaties met de Pro Dutch Racing ’71 Plymouth Barracuda voor het eerst onder de 5,9 seconden om in de eliminaties zelfs een 5,814 seconden op het scorebord te toveren. Nog indrukwekkender was wellicht de eindsnelheid van 250,85 mph (403,7 km/u) die de Nederlander waarbij wist te bereiken. Met deze snelheid behoort de Pro Dutch Racing Cuda tot de allersnelste van een blowermotor voorziene Pro Modified-bolides van Europa.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Remco Scheelings


Het seizoen van Pro Dutch Racing begon met de als testweekend bedoelde The Doorslammers. De wedstrijd vormde de ideale voorbereiding op The Main Event, de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap die een week later in het bank holiday weekend van 27 tot en met 29 mei op dezelfde baan van Santa Pod Raceway verreden zou worden. Vrijwel vanaf de eerste run bleek dat de aanpassingen en updates die de afgelopen maanden door Michel Tooren en zijn crew aan de auto waren gedaan uitstekend uitpakten. De Pro Dutch Racing ’71 Plymouth Barracuda kwam nu keurig recht van de lijn en bouwde goed snelheid op. Het resultaat was dan ook dat Tooren op zondag meteen een tijd van 5,904 seconden op de klokken zette, een verbetering van zijn uit 2022 stammende persoonlijk record van 5,914 seconden.

DSC 4890

Tooren en zijn team Pro Dutch Racing begonnen dan ook een week later vol vertrouwen aan de kwalificaties voor The Main Event. In de eerste kwalificatierun knalde Tooren meteen naar een tijd van 5,871 seconden. Dit betekende de eerste run van de Nederlander onder de 5,9 seconden en dus ook meteen weer een nieuw persoonlijk record. Naast de tijd maakte ook de snelheid van 248,25 mph indruk. Het was daarmee duidelijk dat de motor veel vermogen leverde en met de gekozen setup van het onderstel dit ook goed op de baan werd overgebracht. Tooren sloot met zijn tijd de eerste kwalificatiedag zelfs af op plek twee.

DSC 5535

Dat de gereden tijd bepaald geen toeval was, bleek de volgende dag bij de derde kwalificatierun toen er opnieuw een 5,871 seconden op het scorebord verscheen. Omdat meerdere rijders hun tijden verbeterden, sloot Tooren de kwalificatie af op plek vijf. Hoe extreem competitief het Pro Modified-veld in het FIA Europees Kampioenschap dit jaar is, mag wel blijken uit het feit dat elf van de zeventien rijders zich kwalificeerden met een tijd onder de zes seconden en er daarvan maar liefst negen onder de 5,9 seconden doken.

DSC 0989

Dat de grenzen nog niet waren bereikt, werd in de eliminaties duidelijk. In de eerste eliminatieronde moest Tooren het opnemen tegen de ervaren Zweed Fredrik Fagerström. In een voor het oog vlekkeloze run snelde Tooren naar een ongekend snelle tijd van 5,814 seconden. Daarmee werd het nauwelijks twee dagen oude persoonlijk record verpulverd. Minstens zoveel indruk maakte de snelheid van 250,85 mph (403,7 km/u) waarmee Tooren na 402 meter de finish passeerde. Daarmee behoort de Pro Dutch Racing ’71 Plymouth Barracuda nu tot de allersnelste door een blowermotor aangedreven Pro Mods van Europa.

DSC 5627

In de kwartfinales wachtte vervolgens de confrontatie met de ervaren Zwitser Bruno Bader. Met een nagenoeg identieke reactietijd was het tweetal gelijk weg. Na een kleine 100 meter kreeg Tooren echter last van tyreshake en moest even corrigeren. Daarmee verloor de Cuda net een beetje snelheid en dat was voor Bader voldoende om in 5,84 seconden de winst te grijpen. Tooren wist ondanks het even moeten liften toch nog tot 5,98 seconden te komen, maar The Main Event zat er wel op voor de Nederlander.

DSC 0776

Ondanks deze lichte teleurstelling overheerste toch de tevredenheid bij Tooren en zijn team. Pro Dutch Racing beschikt nu over een combinatie en setup die met de absolute top van Europa mee kan en die tijden en snelheden op de klokken zet waarmee wedstrijden kunnen worden gewonnen. Daarnaast is de auto beter in de juiste richting te houden en weet het team tevens waar nog verbeteringen mogelijk zijn; bij het punt van de 100 meter waar nog tyreshake optreedt.

DSC 5089

Over iets meer dan een week staat met de Tierp Internationals op het Zweedse Tierp Arena alweer de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. Op Tierp verschijnen maar liefst 22 Pro Mods aan de start, waaronder een aantal extreem snelle Zweden die er op Santa Pod Raceway niet bij waren. Het wordt dus weer een interessant en uitdagend weekend waar Pro Dutch Racing met vertrouwen naar uitkijkt.

DSC 4838

Resterende kalender Pro Dutch Racing

15-18 juni, Tierp Arena, Zweden, FIA EK
10-13 augustus, Tierp Arena, Zweden, FIA EK
25-27 augustus, NitrOlympX, HockenheimRing, Duitsland, FIA EK
7-10 september, European Finals, Santa Pod Raceway, Engeland, FIA EK

Pro Dutch Racing wordt gesteund door: Arton USA Cars & Parts, Breko Shipbuilding & Repair, Burger Ferry Agencies, Dockmarks Signs BV, Dockside Shipfacilities B.V., Driemaas Shipping, Duraship BV, DW Pumps, Electric Marine Support BV, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Heftronics, Hoogendoorn maritieme betimmering en interieurbouw, Horrel Shipping, Maritiem Media, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, Petrostar AG, RBC Nederland BV, Rotyle Dakbedekking, RTR Barging, Scheepsservice Beljaars, Sinttruije Marine Service BV, Tribute Space BV, Tristan Shipping BV, Verhaar Omega, VKV Service BV en Vrooam Powersports Lubricants International BV.

Voor meer informatie over Pro Dutch Racing, zie ook www.produtchracing.nl, Facebook en Instagram.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet