Zwaarbevochten zege voor Michel Tooren en Pro Dutch Racing bij NitrOlympX in Hockenheim
Michel Tooren heeft op de Rico Anthes Quartermile van de HockenheimRing de prestigieuze NitrOlympX op zijn naam geschreven. Het was voor de Pro Dutch Racing-rijder de eerste overwinning in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. Zonder slag of stoot kwam de zege bepaald niet tot stand. Niet alleen moest het team tussen de diverse runs door vol aan de bak om de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda weer raceklaar te krijgen, daarnaast wist Tooren twee runs slechts met een minimaal verschil winnend af te sluiten. Dat was echter allemaal vergeten en de ontlading groot toen Tooren de neus van zijn Pro Dutch Racing Cuda in de finale als eerste over de finishlijn drukte. "Als je het hebt over een teamoverwinning, dan was dit er zeker een. Cadeau hebben we het bepaald niet gekregen", aldus een meer dan tevreden Tooren, die zich in Hockenheim ook nog eens gesteund wist door een grote groep relaties en partners van het team.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's PR
De NitrOlympX op de Rico Anthes Quartermile van de HockenheimRing was de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing 2022. De wedstrijd in het Duitse Hockenheim neemt een speciale plaats in op de kalender van het FIA EK. Niet alleen is het met meer dan 50.000 toeschouwers het drukstbezochte dragrace-evenement van het jaar, het tijdens de traditionele Nightshow volgepakte Motodrom brengt altijd een speciale sfeer met zich mee. De editie van dit jaar, alweer de 35ste uit haar bestaan, was zelfs het best bezochte evenement in de historie van de wedstrijd. De NitrOlympX is traditioneel ook de wedstrijd waar Pro Dutch Racing de nodige partners en relaties te gast heeft.
De eerste kwalificatierun op vrijdag leverde voor Michel Tooren ondanks de hitte en daarmee moeilijk in te schatten baan met 6,02 seconden meteen een uitstekende tijd op. Daarmee nestelde de Pro Dutch Racing Cuda zich op een voorlopige vierde plaats in het veertien auto's tellende veld. Op zaterdag knoopte Tooren daar met 6,03 seconden nog een keurige tijd aan vast, een teken dat Pro Dutch Racing een goede afstelling voor de altijd listige Rico Anthes Quartermile had weten te vinden. De op vrijdag gereden tijd bleek uiteindelijk goed genoeg om de vierde kwalificatiepositie te behouden.
In de eerste eliminatieronde moest Tooren het daarmee opnemen tegen Peter Wacker. Terwijl de Zwitser meteen bij de start in de problemen kwam, snelde Tooren naar een winnende 6,06 seconden. Daarmee wachtte in de kwartfinale met routinier Bruno Bader de tweede Zwitser als tegenstander van de Pro Dutch Racing Cuda. Bij de start was Bader een fractie eerder weg, maar met 5,994 tegen 6,010 seconden was Tooren in de run iets sneller. Op de finishlijn bedroeg het verschil 0,0008 seconden, oftewel 7,6 centimeter (en dat bij 385 km/u), in het voordeel van Tooren. Daarmee was het een van de spannendste runs in de geschiedenis van de dragrace-sport. Tijd om bij te komen was er echter niet want in de halve finale wachtte de confrontatie met David Vegter, de nummer één uit de kwalificaties. Terwijl Vegter in de run problemen kreeg, klokte Tooren een winnende 6,01 seconden en stond daarmee in de finale. De relatief lage eindsnelheid van 357 km/u gaf echter al aan dat er iets mis was. "Kort voor de finish zakte het vermogen opeens weg en verloor ik snelheid. Ik was dan ook bang dat David alsnog voorbij zou komen. Terug in de pits bleek dat er drie bouten van de blower waren gebroken. Die moesten we snel vervangen om op tijd aan de start van de finale te kunnen staan", aldus Tooren.
In de finale trof Tooren de Est Andres Arnover. En ook dit werd een extreem spannende run. Dit keer was de Nederlander bij de start net iets eerder weg en klokte met 6,020 tegen 6,023 seconden een fractie snellere tijd. Daarmee passeerde de Pro Dutch Racing Cuda als eerste de finish en was de overwinning binnen. Dat de in spanning op de startlijn wachtende crew bij het aanspringen van de winnaarslamp in hun baan uit hun dak ging, mag duidelijk zijn. Voor Tooren was het de eerste zege in een ronde van het FIA Europees Kampioenschap.
"Dit was een echte teamoverwinning. Iedereen heeft er keihard voor gewerkt en we hebben niets cadeau gekregen. In de kwalificatie ging de achteras kapot, dus die hebben we moeten wisselen. Eigenlijk was er na iedere run wel volop werk te doen, zoals ook na de halve finale met de reparatie van de blower. Maar des te beter voelt het om dan te winnen", keek Tooren meer dan tevreden op de overwinning terug.
Met nog één wedstrijd te gaan is Tooren nu gestegen naar de vierde plaats in het tussenklassement van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. Met een achterstand van 66 punten op de leider is de titel in principe buiten bereik. De afstand tot de tweede plaats bedraagt echter slechts 18 punten, dus de runner-up positie behoort nog altijd tot de mogelijkheden. Dat wordt voor Tooren en zijn team Pro Dutch Racing dan ook zeker de inzet bij de afsluitende wedstrijd, de van 9 tot en met 11 september op Santa Pod Raceway in Engeland te verrijden European Finals.
Pro Dutch Racing wordt gesteund door: Arton USA Cars & Parts, Burger Ferry Agencies, Damen Marine Components Netherlands BV, Dockmarks Signs BV, Duraship BV, DW Pumps, Electric Marine Support BV, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Gebr. de Jonge BV, Heftronics, Helmacab Belgie B.V.B.A., Hoogendoorn maritieme betimmering en interieurbouw, Maritiem Media, MST Shipping, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, Petrostar AG, RBC Nederland BV, Rotyle Dakbedekking, RTR Barging, Scheepsservice Beljaars, Shipping Factory BV, Sinttruije Marine Service BV, Tribute Space BV, Tristan Shipping BV, Verhaar Omega, VKV Service BV en Vrooam Powersports Lubricants International BV.
Voor meer informatie over Pro Dutch Racing, zie ook www.produtchracing.nl, Facebook en Instagram.