Dragracing: Festival of Power doet naam alle eer aan
Het Festival of Power op Santa Pod Raceway was niet alleen de eerste ronde van de diverse Britse kampioenschappen, het traditioneel tijdens het paasweekend te houden evenement betekende ook de aftrap van het Europe dragrace seizoen. Naast de voor Nederland fraaie zege van Michel Tooren in het Motorsport UK Pro Modified Championship, was er nog veel meer te zien op de Engelse strip. Er werden zo vroeg in het seizoen meteen al snelle tijden op de klokken gezet, waarbij zelfs diverse records sneuvelden. Het zomers aandoende weer maakte het plaatje compleet, waarbij tegen alle Engelse en Santa Pod tradities in er geen druppel regel viel en het hele programma probleemloos kon worden afgewerkt.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
Dat ook Engeland weer uitkeek naar een 'normaal evenement zonder beperkingen' werd eens te meer duidelijk. Waar een Festival of Power, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een FIA-evenement als The Main Event, meestal niet mag rekenen op enorme toeschouwersaantallen, waren er in de voorverkoop nog nooit zoveel kaarten verkocht. Op zaterdag waren er voor de tribunes op de dag zelf al geen plaatsen meer beschikbaar, terwijl ook de bekende dijk aan de andere kant van de baan volgepakt zat. Ook de rijders snakten naar de eerste, zonder beperkingen te houden wedstrijd, want met meer dan 300 inschrijvingen werd er een record verbroken.
Zoals altijd ging er veel aandacht uit naar de Top Fuel klasse. Als voorbereiding op het eind mei te starten FIA Europees Kampioenschap waren de drie auto's van Rune Fjeld Motorsport aanwezig voor test- en demoruns.
In de nieuwe kleuren en volledige uitmonstering van haar eigen sponsors maakte Ida Zetterström de eerste meters van het seizoen.
Nadat de Finse eind vorig jaar al opzien baarde door tijdens haar debuut in de auto (en tevens haar licentieruns) een tijd van 3,862 seconden op de klokken te zetten, was de voormalig Super Street Bike-rijdster ook nu weer snel.
Terwijl Zetterström zoals afgesproken al voor de finish van het gas ging, waardoor de eindsnelheid 'slechts' 264 mph bedroeg (waar 300+ normaal is), bleef de klok stilstaan bij 3,837 seconden! Het Europees record staat op 3,806 seconden en dus was de eerste Europese 3,7 seconden bij een volledige run over de 1000 voet ongetwijfeld een feit geweest.
Tyreshake bij Ida Zetterström bij een van de andere runs.
Antti Horto loopt al wat langer mee in de Top Fuel klasse en doet dit jaar ook een gooi naar de Europese titel. De Fin presenteerde zijn nieuwe kleuren, het fraaie blauw en wit van Eagle Top Fuel Racing.
Horto beperkte de test tot één run per dag en zette, zonder ook maar één keer tot het uiterste te zijn gegaan, als snelste tijd 4,66 seconden op de klokken. Het team was dan ook meer dan tevreden toen het zondagavond de spullen kon inpakken.
Susanne Callin bezet de derde auto van Rune Fjeld Motorsport, waarbij de Zweedse voor het eerst ook een volledig FIA EK zal afwerken.
Callin klokte op zondag met 4,07 seconden haar snelste tijd van het weekend.