Dragracing: Julie Nataas zet eerste stap in Funny Cars
Julie Nataas maakt komend weekend tijdens de Funny Car Chaos Classic op Texas Motorplex haar debuut in een Funny Car. De Noorse die al een paar jaar furore maakt in de Top Alcohol Dragster klasse van de NHRA Lucas Oil Drag Racing Series, neemt plaats achter het stuur van de nieuwe A/Fuel Funny Car van Randy Meyer Racing.
Tekst: PR en Remco Scheelings
Foto's: PR en Remco Scheelings
Voor de nu 25-jarige Julie Nataas wordt het de eerste keer dat ze op de dragstrip in actie komt in een andere auto dan een dragster. De Noorse debuteerde al op 9-jarige leeftijd in de Junior Dragsters en reed daarna nog in een dragster in de klassen Super Comp en Super Pro ET.
Julie Nataas in 2008 in de Junior Dragster
In 2015 vertrok de Noorse voor haar studie naar Amerika en maakte in 2017 haar debuut voor Randy Meyer Racing in de Top Alcohol Dragster klasse van de NHRA. In de afgelopen paar jaar won Nataas al diverse wedstrijden en twee regionale titels in deze klasse. Nadat teameigenaar Randy Meyer de afgelopen drie jaar met zijn dochters Megan en Rachel al de titel veroverde in de Top Alcohol Dragster klasse van de NHRA Lucas Oil Drag Racing Series, zijn dit jaar alle kaarten gezet op Nataas om deze titel in de wacht te slepen.
Julie Nataas in de Top Alcohol Dragster van Randy Meyer Racing
Daar komt dit weekend dus voor Nataas en Randy Meyer Racing een nieuwe uitdaging bij. In de Top Alcohol Dragster klasse komt het team uit met een zogenaamde A/Fuel dragster, een dragster met een motor die gebruik maakt van nitro als brandstof, maar in tegenstelling tot een Top Fueler niet voorzien is van een blower. Deze combinatie wordt vanwege het vergelijkbare karakter dan ook als de ideale voorbereiding gezien voor rijders die vanuit de TAD-klasse willen overstappen naar de koningsklasse, Top Fuel. In de Top Alcohol Funny Car klasse is een met nitro gestookte motor reglementair echter niet toegestaan. Randy Meyer heeft nu toch zo'n auto gebouwd en Nataas zal daarin de eerste meters maken. Gekozen is voor de Funny Car Chaos serie die komend weekend het seizoen aftrapt met de Funny Car Chaos Classic (met meer dan 60 deelnemers 'The Biggest Funny Car Race in the World') op Texas Motorplex. In deze wedstrijdserie zijn namelijk, in tegenstelling tot bij de NHRA, alle soorten Funny Cars en motorcombinaties toegestaan. Eigenlijk is zo ongeveer de enige beperking dat er een Funny Car body op de auto moet zitten.
Met de A/Fuel Funny Car wil Meyer het, net als bij de A/Fuel Dragster, voor rijders makkelijker maken om de overstap te maken naar de 'echte' nitro Funny Cars met blower. Nataas kijkt uit naar haar eerste ervaringen met een dak boven haar hoofd. De Noorse heeft er nooit een geheim van gemaakt dat, als de gelegenheid zich voordoet, ze de overstap wil maken naar de Top Fuel Dragsters in de NHRA Camping World Drag Racing Series. Als de Funny Car echter goed bevalt, komt daar dus de optie van de Funny Car klasse in deze belangrijkste dragrace competitie ter wereld bij. Julie's vader, Thomas Nataas, heeft naast diverse FIA EK-titels in de Top Fuel klasse ook ruime ervaring met Funny Cars.
Tierp Arena 2013, Thomas Nataas (Top Fuel), zoon Kevin (Junior Dragster) en dochter Julie (Super Comp)
De Funny Car van Randy Meyer Racing was maar net op tijd klaar en er was dan ook geen gelegenheid meer om de body van een passend kleurenschema te voorzien. Het team wilde echter niet langer wachten omdat er dit weekend eindelijk een gaatje viel in het NHRA-wedstrijdschema, wat daarna weer alle aandacht opeist.
Randy Meyer Racing wordt gesteund door: Lucas Oil, Right Trailers, Technician.Academy, NGK Spark Plugs, Gunk Cleaners, Jiffy-Tite Quick Connectors, ARP Bolts and Studs, Aeroquip, Oslo Tapet & Gulvbelegg (OTG) en Aeromotive.