Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: David Vegter snel op Tierp Arena en Santa Pod Raceway

vegter sp.01

David Vegter heeft op Tierp Arena en Santa Pod Raceway op ondubbelzinnige wijze zijn visitekaartje weer afgegeven. Met de in het nieuw gestoken Vegter Pro Mod Racing '67 Chevrolet Camaro klokte de Nederlander op beide banen uiterst snelle tijden. Bij de Euro Finals Shootout op Santa Pod pakte Vegter met 5,87 seconden zelfs de eerste kwalificatiepositie en wist tijdens de eliminaties met runs van 5,86 en 5,85 seconden tot de finale door te dringen. In de eindstrijd lag de Nederlander in gewonnen positie toen de flexplate het begaf en hij lijdzaam moest toezien hoe Bruno Bader hem net voor de finish nog wist te passeren. Met de runner-up positie en de gereden tijden toonde Vegter echter opnieuw aan tot de absolute top van de Europese Pro Modified klasse te behoren.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Remco Scheelings, Julian Hunt

Na het door de coronapandemie voor het tweede opeenvolgende jaar schrappen van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing, hoefden David Vegter en zijn team Vegter Pro Mod Racing niet lang na te denken toen zich de mogelijkheid voordeed om half augustus op Tierp Arena mee te doen aan de Summit Racing Scandinavian Nationals. Met zeventien deelnemers uit vijf verschillende landen stond er bij deze voor de EDRS Pro Series, EDRS Bilsport Pro Mod Series en het Zweeds Pro Modified kampioenschap meetellende wedstrijd een ijzersterk veld aan de start.

vegter tierp.213

Na een stilstand van bijna twee jaar hadden Vegter en zijn team zich, naar al snel bleek, goed voorbereid. In pas zijn tweede run in twee jaar klokte de Nederlander op vrijdag met de in de nieuwe teamkleuren gestoken '67 Camaro een uitstekende tijd van 5,941 seconden, te midden van de Zweedse toppers goed voor de zesde kwalificatiepositie.

vegter tierp.155

In de eerste eliminatieronde verbeterde Vegter zich tot 5,92 seconden, rekende daarmee af met de Fransman Jean Dulamon en plaatste zich voor de kwartfinales. Daarin moest Vegter het opnemen tegen meervoudig FIA Europees kampioen Michael Gullqvist. Het bekende 'two-dollar part' deed de Nederlander echter de das om. Een klein onderdeel dat normaalgesproken nooit kapot gaat, had het begeven waardoor de oliedruk wegviel. Terug van de burn out zette Vegter om verdere schade te voorkomen de motor van zijn Camaro uit. Ondanks de teleurstelling de enige juiste beslissing omdat naar later bleek dat de motor anders tijdens de run zware schade zou hebben opgelopen.

vegter tierp.351

In het tweede weekend van september stond voor Vegter Pro Mod Racing vervolgens de Euro Finals Shootout op het programma. Een mooie gelegenheid om bij deze ronde voor het Motorsport UK Championship op Santa Pod Raceway de krachten te meten met de Britse concurrentie, de Fransman Jean Dulamon en de Zwitserse routinier Bruno Bader.

vegter sp.04

Vegter zette de concurrentie meteen op scherp door in de derde kwalificatierun met 5,87 seconden de snelste tijd voor zich op te eisen. Dat het nog snelle kon, bewees de Nederlander in de eliminaties, waarbij zelfs meteen alweer zijn persoonlijk record van 5,804 seconden in het zicht kwam.

vegter sp.02

In de eerste eliminatieronde verbeterde Vegter zich tot 5,86 seconden en liet daarmee de Engelsman Jon Webster kansloos. In opnieuw een vlekkeloze run verscheen er in de halve finale een 5,85 seconden op het scorebord, meer dan genoeg om met Kevin Slyfield ook de tweede Brit naar huis te sturen. In de finale wachtte vervolgens Bader, die zich met twee persoonlijke records voor de eindstrijd had weten te plaatsen. Met reactietijden van 0,017 seconden voor Bader en 0,018 voor Vegter was het tweetal niet alleen uiterst snel, maar ook nagenoeg gelijk weg. Vegter nam daarna afstand en leek de winst voor zich op te gaan eisen. Een kleine honderd meter voor de finish begaf echter de flexplate het, de schijf die de motor verbindt met de converter. De Camaro verloor meteen snelheid waardoor Bader de Nederlander nog net voor de finish kon achterhalen en met 5,91 tegen 5,95 seconden de winst grijpen. De eindsnelheid sprak boekdelen want waar Vegter in zijn eerdere runs met 243 mph (391 km/u) de finishlijn passeerde, deed hij dat in de finale met 'slechts' 226 mph (363 km/u). Uiteraard was Vegter teleurgesteld, maar met de runner-up positie en de gereden tijden mocht het team toch meer dan tevreden zijn.

vegter sp.05

De domper kwam echter na afloop. Zoals Vegter al vreesde had de gebroken flexplate aanzienlijk meer schade toegebracht dan op het eerste gezicht leek. De blower was losgekomen van het blok, terwijl ook rondom de flexplate het nodige kapot geslagen was, waaronder zelfs een buis van het frame. Ter controle zal de blower naar Amerika gestuurd worden. Er wacht het team dus voor de komende periode weer het nodige werk.

vegter sp.03

Opnieuw heeft Vegter echter bewezen dat hij en zijn team, ondanks de door de coronapandemie veroorzaakte break van bijna twee jaar, alweer klaar zijn voor de strijd met de Europese top. Als volgend jaar mei de lichten op groen gaan voor het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap dan weet de concurrentie met wie ze terdege rekening moet houden.

Vegter Pro Mod Racing is te volgen op Instagram via vegterpromodracing en op Facebook Vegter Pro Mod Racing.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet