Dragracing: Kalitta, Beckman en Coughlin trappen af met winst
Doug Kalitta, Jack Beckman en Jeg Coughlin Jr. zijn de NHRA Mello Yello Drag Racing Series uitstekend begonnen door de openingsronde op Pomona op hun naam te schrijven. Kalitta klopte in de Top Fuel-finale Austin Prock, terwijl Beckman bij de Funny Cars John Force van de zege afhield. In de Pro Stock klasse heerste Coughlin. Nadat de rijder van Elite Motorsports in de kwalificaties al voortdurend de snelste tijden op de klokken had gezet, domineerde Coughlin ook de eliminaties en pakte in de finale ten koste van Jason Line de zege.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: NHRA
Met de afgelopen weekend verreden Lucas Oil NHRA Winternationals is het circus van de 24 races tellende NHRA Mello Yello Drag Racing Series weer op pad. Een vlekkeloze start was het op Auto Club Raceway at Pomona echter niet. Zo bleek het gerucht dat regerend Top Fuel-kampioen Steve Torrence in Pomona zou ontbreken ook daadwerkelijk waar te zijn. Hoewel noch Torrence ('omstandigheden') noch de NHRA ('iedereen is vrij om wel of niet deel te nemen') met echte verklaringen naar buiten kwamen, zal het ongetwijfeld te maken hebben met een incident dat zich vorig jaar voordeed tijdens de eliminaties van de afsluitende wedstrijd van het seizoen, de NHRA Finals op dezelfde baan van Pomona. Torrence voelde zich toen op de startlijn benadeeld door zijn tegenstander Cameron Ferre. Hoewel Torrence de run won en daarmee in de titelrace bleef, ging Torrence na afloop van de run verhaal halen bij Ferre. Na een woordenwisseling gaf Torrence zijn tegenstander een klap in het gezicht. Torrence werd daarop door de NHRA bestraft met een geldboete van USD 25.000 en het verplicht volgen van een cursus om zijn woede-uitbarstingen beter onder controle te krijgen. Torrence bood openlijk zijn excuses aan, maar blijkbaar zit iets omtrent de straf de regerend kampioen niet lekker. Door het wegblijven van Torrence lieten ook Scott Palmer (Top Fuel) en Jeff Diehl (Funny Car) in Pomona verstek gaan aangezien beide teams afhankelijk zijn van de technische ondersteuning van het Capco-team van Torrence.
Brittany Force
Het Top Fuel-veld in Pomona was daarmee gedecimeerd tot slechts dertien rijders die zich voor de eliminaties wisten te plaatsen. De snelste tijd ging daarbij in de kwalificaties naar Brittany Force, gevolgd door haar John Force Racing-teamgenoot Austin Prock. In de Montana Brand/Rocky Mountain Twist JFR Top Fueler deed Prock het ook in de eliminaties uitstekend en wist ten koste van Cameron Ferre en Leah Pruett tot de finale door te dringen.
Doug Kalitta
Aan de andere kant van de eliminatieladder voorkwam Doug Kalitta een volledige John Force Racing-finale door na winst op Brandon Welch en Justin Ashley in de halve finale Brittany Force met 3,675 tegen 3,689 seconden het nakijken te geven.
De finale tussen Doug Kalitta (voorgrond) en Austin Prock
In de eindstrijd kwam Prock al snel in de problemen waardoor Kalitta in 3,69 seconden gemakkelijk de winst naar zich toe kon trekken, de 48ste overwinning in de carrière van de Mac Tools Kalitta Motorsports-rijder.
Matt Hagan
Bij de Funny Cars werd het op Pomona weer een ouderwetse strijd tussen John Force Racing en Don Schumacher Racing. Na een overwinning in de eerste ronde op Bob Bode was John Force vervolgens de twee DSR-rijders Tommy Johnson Jr. en Matt Hagan te snel af en plaatste zich voor de finale.
Na de door de brand in de trailer veroorzaakte schade kon dit er voor Ron Capps ook nog wel bij
(Mark J. Rebilas Photography)
Daar wachtte de volgende Don Schumacher Racing-tegenstander in de persoon van Jack Beckman, die in de Infinite Hero/DSR Dodge achtereenvolgens Steven Densham, (DSR-teamgenoot) Ron Capps en Alexis DeJoria te snel af was geweest.
De finale tussen Jack Beckman (voorgrond) en John Force
Net als bij de Top Fuelers ging ook hier de winst aan John Force Racing voorbij want met 3,83 tegen 3,89 seconden pakte Beckman de winst.
Jack Beckman
Jeg Coughlin Jr.
In de Pro Stock klasse stond er op Pomona geen maat op Jeg Coughlin Jr., die nota bene aan de vooravond van de Winternationals aankondigde dat 2020 zijn laatste seizoen wordt. Na vijf Pro Stock-titels en een tweede plaats in 2019 vindt de rijder van JEGS.com het mooi geweest. Wie zijn opvolger in de Elite Motorsports JEGS.com Chevy Camaro gaat worden laat zich vrij gemakkelijk raden. Bijna gelijktijdig werd namelijk bekend gemaakt dat Jeg's neef, Troy Coughlin Jr., stopt met zijn activiteiten in de Top Alcohol Dragster klasse om zich te gaan richten op de Pro Stockers. Troy heeft al eens getest met de auto van zijn oom en zet daarmee een lange familietraditie in de Pro Stock klasse voort.
Coughlin begon zijn afscheidstournee meteen goed want na zijn snelste tijd in de kwalificaties wist de nummer twee van vorig jaar met tijden van 6,54 en 6,53 seconden tot de finale door te dringen. Aan de andere kant van de eliminatieladder voorkwam Jason Line, die overigens ook net voor aanvang van de Winternationals bekend maakte dat 2020 zijn laatste seizoen wordt, een volledige Elite Motorsports-finale door regerend kampioen Erica Enders in de halve finale het nakijken te geven. Coughlin maakte zijn favorietenrol waar en was in de eindstrijd met 6,52 tegen 6,56 seconden Line duidelijk te snel af.
De finale tussen Jeg Coughlin Jr. en Jason Line (voorgrond)
In de Top Alcohol Funny Car klasse met Ulf Leanders één Europese rijder aan het vertrek. De Zweed klokte in de kwalificaties de derde tijd, maar werd in de tweede eliminatieronde uitgeschakeld.