Dragracing: Familie- en teamconfrontaties bij finales in St.Louis
In zowel de Top Fuel, Funny Car, Pro Stock als Pro Modified klasse hadden de rijders die het op Gateway Motorsports Park in de finales tegen elkaar moesten opnemen bepaalde raakvlakken. Bij de Top Fuelers klopte Billy Torrence zijn zoon en Capco Contractors-teamgenoot Steve Torrence, terwijl in de Funny Car finale Shawn Langdon zijn Kalitta Motorsports-teamgenoot en regerend kampioen J.R. Todd het nakijken gaf. Bij de Pro Stockers eiste de voor Elite Motorsports uitkomende Erica Enders de winst voor zich op door in de finale de met motoren van Elite Motorsports rijdende Matt Hartford achter zich te laten. In de Pro Modified klasse tenslotte waren het de in dezelfde Bahrein-kleuren uitkomende Rickie Smith en Steve Jackson die het tegen elkaar moesten opnemen.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: NHRA
De AAA Insurance NHRA Midwest Nationals was de tweede wedstrijd uit de Mello Yello Drag Racing Series Countdown to the Championship en werd verreden op World Wide Technology Raceway (Gateway Motorsports Park) bij St. Louis.
Mike Salinas
In de Top Fuel klasse ging de eerste kwalificatiepositie naar Mike Salinas. De voor zijn eigen Scrappers Racing uitkomende rijder werd echter in de halve finale geklopt door regerend kampioen Steve Torrence, die even daarvoor in de kwartfinale al Pat Dakin het nakijken had gegeven. In de finale moest Steve Torrence het opnemen tegen nota bene zijn vader en Capco Contractors-teamgenoot Billy Torrence.
Billy Torrence
De oudste Torrence had in de kwartfinale eerst Doug Kalitta uitgeschakeld en in de halve finale Leah Pritchett naar huis gestuurd. Daarmee was de koek voor Billy Torrence nog niet op want in de finale klopte hij zijn eigen zoon en regerend kampioen en eiste zo in St. Louis de zege voor zich op. In de tussenstand van het kampioenschap is Steve Torrence leider Kalitta nu tot op twee punten genaderd.
De Nederlander Lex Joon sloot de kwalificaties als 18de af en plaatste zich niet voor de eliminaties
Shawn Langdon
Bij de Funny Cars was Kalitta Motorsports in de eliminaties onklopbaar. Vanaf een tiende kwalificatiepositie was Shawn Langdon in de eerste ronde Tommy Johnson Jr. op reactietijd te snel af, om vervolgens in de kwart- en halve finales Jim Campbell en Bob Tasca het nakijken te geven. Aan de andere kant van de eliminatieladder stuurde zijn Kalitta Motorsports-teamgenoot J.R. Todd in de eerste eliminatieronde Jack Beckman op reactietijd naar huis. Vervolgens maakte de regerend kampioen geen vrienden bij John Force Racing door in de kwart- en halve finales John Force en Robert Hight te kloppen. In de finale kregen beide Kalitta Motorsports-rijder met problemen te maken, maar in 4,06 seconden trok Langdon aan het langste eind en verwees Todd naar de runner-up positie. In de titelstrijd leidt Hight, op 12 punten gevolgd door Force.
Erica Enders
In de Pro Stock klasse was Erica Enders op Gateway Motorsports Park onklopbaar. De voor Elite Motorsports uitkomende meervoudig kampioen eiste in de kwalificaties al de snelste tijd voor zich op en troefde in de halve finale Chris McGaha op reactietijd af. In de finale stuitte Enders op de met Elite Motorsports-motoren rijdende Matt Hartford, die op weg naar de eindstrijd de KB Racing-teamgenoten Jason Line en Bo Butner te snel af was geweest. In een spannende eindstrijd ging de winst in 6,59 tegen 6,62 seconden naar Enders, die daarmee Line als leider in de tussenstand van het kampioenschap tot op 11 punten is genaderd.
De Pro Modified finale tussen Rickie Smith en Steve Jackson
De Pro Modified klasse reed in St. Louis de tiende wedstrijd van de twaalf races tellende E3 Spark Plugs NHRA Pro Mod Drag Racing Series presented by J&A Service. Hier in de finale een confrontatie tussen twee rijders die in dezelfde kleuren uitkomen. Rickie Smith en Steve Jackson waren met een eerste en tweede positie in de kwalificaties al de snelste rijders gebleken en bevestigden dit nog eens in de eliminaties. Smith klokte achtereenvolgens 5,771; 5,788 en 5,781 seconden om tot de finale door te dringen, terwijl Jackson daar met twee keer 5,76 en een 5,78 seconden zelfs nog onderdoor dook. In de finale kreeg Jackson echter problemen waardoor Smith in een opnieuw zeer snelle 5,76 seconden naar de overwinning kon rijden. In de titelstrijd blijft Jackson leiden, voor Todd Tutterow en Mike Janis.