Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Vertrouwd podium bij NitrOlympX op Hockenheim

alund ps03
Jimmy Ålund

Dubbel succes
Ålund draait dit jaar met zijn inzet in Pro Modified en Pro Stock een dubbelprogramma en de Zweed, inmiddels al 10-voudig FIA Europees Pro Stock kampioen, lijkt hard op weg om daar een elfde Pro Stock-titel aan toe te voegen. Lukt het Ålund echter om gelijktijdig ook zijn Pro Modified-titel te prolongeren, dan scoort de Zweed een unieke dubbel.

ljungdahl.02
Bengt Ljungdahl

In de kwalificatie zette Ålund met 6,59 seconden de snelste tijd in de Pro Stock klasse op de klokken, op de voet gevolgd door regerend kampioen Bengt Ljungdahl (6,60 seconden) en op iets grotere afstand Robin Norén (6,68 seconden).

malmgren.01
Michael Malmgren

Michael Malmgren, de nummer twee in de titelstrijd en bij eerdere wedstrijden dit jaar in de kwalificaties soms sneller dan Ålund, bleef steken op plaats vier, gevolgd door Stefan Ernryd en Simon Gustafsson.

noren.02
Robin Norén

Ålund bleef ook in de eliminaties de snelste man, want na een winnende 6,659 seconden in de eerste ronde tegen Gustafsson, volgde een 6,650 seconden in een bye run in de halve finale. Aan de andere kant van de ladder klopte Norén eerst Malmgren en zag vervolgens in de halve finale Ljungdahl na de burn out worden weggeduwd met een probleem aan zijn auto. Daarmee had Norén enige hoop op een herhaling van zijn winst van vorig jaar.

psfinal
De finale

Maar Ålund geeft geen cadeautjes en in (weer een) 6,65 tegen 6,73 seconden pakte Ålund de zege. Na Finland vorig jaar was het de tweede keer dat de Zweed in één weekend zowel de Pro Stock als Pro Modified klasse wist te winnen. Met drie overwinningen uit vier wedstrijden lijkt een elfde Pro Stock-titel slechts een kwestie van tijd.

podium prostockl
Jimmy Ålund en Robin Norén

lagg.01
Jonny Lagg

Duitse eindstrijd
In de Top Methanol klasse verraste Jonny Lagg in de kwalificatie met een uiterst snelle 5,27 seconden, een nieuw persoonlijk record en goed voor de eerste kwalificatiepositie. Sandro Bellio verbeterde zich in zijn laatste run tot 5,50 seconden, wat met de 0,22 seconden bonus voor de Funny Car ten opzichte van de dragsters uitkomt op 5,28 seconden en dus goed voor de tweede positie.

strauch.02
Silvio Strauch

Bij hun eerste wedstrijd van het jaar klokten Dennis en Timo Habermann met 5,38 en 5,39 seconden de derde en vierde tijd, gevolgd door Silvio Strauch en Jürgen Nagel.

bellio.02
Sandro Bellio

De achter Bellio als tweede in het kampioenschap staande Lagg vergooide al zijn kansen om punten goed te maken op de leider in de eerste ronde. De Zweed had een zo slechte reactietijd dat de 5,93 seconden van Nagel nog genoeg was om Lagg (5,49 seconden) naar huis te sturen.

habermann
Dennis en Timo Habermann

Bellio profiteerde met winst in de eerste ronde op Strauch en kon nog verder uitlopen als de Belg in de halve finale Timo Habermann zou kunnen kloppen, die in de eerste ronde zijn broer Dennis het nakijken had gegeven. Bellio liet zich echter aan de boom verrassen door de Duitser en werd met een minimaal verschil geklopt.

tmfinal
De finale

Omdat Nagel in de andere halve finale een bye run had, was de finale met Nagel en Timo Habermann een volledig Duitse aangelegenheid waarbij de winst niet bepaald verrassend naar Habermann ging.

Tussenstanden FIA Europees Kampioenschap: http://www.dragracingeurope.eu/fiaedc/wp-content/uploads/sites/2/2019/03/FIA-POINTS-2019-RD4.pdf
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet