Dragracing: Vliegende start FIA EK met Santa Pod en Tierp Arena
Nog een paar dagen en dan gaat op Santa Pod Raceway met The Main Event het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing weer van start. Het is ook meteen een vliegende start want met slechts één vrij weekend daartussen staat in Zweden op Tierp Arena alweer de tweede ronde van deze titelstrijd op het programma. Anita Mäkelä (Top Fuel), Bengt Ljungdahl (Pro Stock) en Jimmy Ålund (Pro Modified) gaan allemaal op voor titelprolongatie. Alleen de Top Methanol klasse krijgt in ieder geval een nieuwe kampioen aangezien Dennis Habermann pas op Hockenheim zijn eerste race van het jaar rijdt. Eén ding is zeker, het zal een zware en spannende strijd worden aangezien de teams deze winter niet bepaald stil hebben gezeten. The Main Event is tevens de eerste ronde van het tot vijf wedstrijden uitgebreide FIM Europe European Drag Bike Championship, terwijl in de Sportsman klassen die in actie komen ook weer enkele Nederlandse rijders om de dagprijzen gaan meestrijden.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
Zoals inmiddels gebruikelijk trapt het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing af met The Main Event op Santa Pod Raceway. Het Zweedse Tierp Arena is daarna aan de beurt, gevolgd door Kauvaha (Finland), Hockenheim en opnieuw Tierp Arena, waarna het circus terugkeert naar Santa Pod voor de European Finals. De compleet nieuwe baan van Kauhava vervangt de traditionele plek van de Finse EK ronde, Alastaro.
Vier tegen vier
Alle andere takken van autosport die alle mogelijke moeite doen om vrouwelijke coureurs te interesseren zullen jaloers naar de startlijst van de Top Fuel klasse van The Main Event kijken. Met vier vrouwen is maar liefst 50% van het deelnemersveld in de koningsklasse van het vrouwelijke geslacht. En alle vier hebben ze ook nog eens een serieuze kans op de overwinning en zelfs de titel, sterker nog, met Anita Mäkelä heeft de snelste klasse van het FIA Europees Kampioenschap een vrouwelijke titelhouder. De Finse domineerde het seizoen 2018 en heeft voor 2019 maar één doel, opnieuw de titel.
Liam Jones sloot het kampioenschap in 2018 als derde af. De winnaar van de NitrOlympX mag tot één van de grootste uitdagers van Mäkelä worden gerekend. De opnieuw door CBD Asylum gesteunde Brit liet namelijk tijdens het Festival of Power in het paasweekend met de Rune Fjeld Motorsport dragster probleemloos tijden van 3,90 seconden noteren.
Maja Udtian is de tweede RF Motorsport-rijder die een gooi doet naar de titel. De 21-jarige Noorse begint aan haar eerste volledige seizoen in het FIA EK en geniet de steun van een aantal grote Noorse bedrijven en een groep lokale ondernemingen rond haar woonplaats Frøya, gelegen op een van de vele eilandjes voor de Noorse kust.
De derde auto van RF Motorsport wordt bestuurd door Susanne Callin, die na een pauze van veertien jaar terugkeert in de sport. Vooralsnog zal de Zweedse alleen de wedstrijden op Santa Pod voor haar rekening nemen.
Jndia Erbacher maakt de lijst van vier vrouwelijke deelnemers compleet. De 24-jarige dochter van meervoudig FIA Europees kampioen Urs Erbacher pakte bij haar debuut op Hockenheim in 2017 uiterst verrassend een runner-up positie en deed dat opnieuw tijdens de European Finals van 2018.
Team Erbacher zet tijdens de eerste twee wedstrijden van het seizoen een tweede auto in voor de door MustardBet gesteunde Tethys. De Engelsman heeft nog niet het budget voor een heel seizoen en beslist na Tierp of er meer wedstrijden aan zijn kalender kunnen worden toegevoegd.
Mikael Kågered is de kampioen van 2014 en 2015 en hoewel de Zweed aan het eind van ieder seizoen zijn afscheid aankondigt, is hij er ook nu weer gewoon bij.
Nadat hij vorig jaar slechts aan een paar wedstrijden deelnam, heeft Stig Neergaard dit jaar weer het volledige kampioenschap op zijn agenda staan. Daarmee is de door Lucas Oil gesteunde Deen, die vorig jaar The Main Event op zijn naam schreef, ook meteen een titelkandidaat.
Twee weken na The Main Event wordt op het Zweedse Tierp Arena alweer de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap verreden. Maar liefst vier rijders zullen daar het deelnemersveld versterken en omdat Callin Zweden overslaat, zullen er op Tierp elf Top Fuelers aan de start staan. Allereerst is daar Timo Lehtimäki, de Fin die vorig jaar uiterst verrassend de afscheidswedstrijd in Alastaro op zijn naam schreef en als vijfde de titelstrijd afsloot. De drie Zweden Björn Mårtensson, Dennis Nilsson en Patrick Pers kunnen wellicht ook nog voor verrassingen zorgen. Grote afwezigen zijn vooralsnog Antti Horto, de nummer twee van afgelopen jaar, en de kampioen van 2017 Duncan Micallef. De Fin en de Maltees hebben nog niets van zich laten horen, maar zullen wellicht later in het jaar nog een wedstrijd meepakken. Datzelfde geldt voor de Zweed Stefan Gunnarsson.