Dragracing: Kalitta, Hight en Butner in de verlenging naar Winternationals-winst
Het bekende 'It Never Rains in Southern California' werd dit weekend weer eens gelogenstraft. De voor zondag geplande eliminaties van de Lucas Oil NHRA Winternationals op Auto Club Raceway at Pomona moesten door de aanhoudende regen worden uitgesteld tot maandag. Voor Doug Kalitta (Top Fuel), Robert Hight (Funny Car) en Bo Butner (Pro Stock) kwam van uitstel gelukkig geen afstel want dit drietal pakte de winst in de openingswedstrijd van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: NHRA, Competition Plus
De eerste wedstrijd van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series maakte in ieder geval duidelijk dat de onderlinge verschillen in de top van alle drie de klassen minimaal zijn en er ook dit seizoen weer erg hard gereden gaat worden. Zo bleven in de Top Fuel klasse maar liefst vier rijders in de kwalificatie onder de 3,70 seconden en stapelden de 3,6 seconden runs zich in de eliminaties op alsof het geen enkele moeite kostte.
Auto Club Raceway at Pomona
De kwalificaties van de Lucas Oil NHRA Winternationals konden nog redelijk probleemloos worden afgewerkt, maar op zondag waren de eerste runs van de Top Fuel klasse net verreden toen de regen Auto Club Raceway at Pomona bereikte. Na lang wachten restte de organisatie in de loop van de middag niets anders dan de eliminaties van de openingsronde van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series te verplaatsen naar maandag.
Steve Torrence
In de Top Fuel klasse snelde regerend kampioen Steve Torrence in 3,657 seconden naar de beste kwalificatietijd, gevolgd door zijn vader en Capco Contractors teamgenoot Billy Torrence met 3,662 seconden. In de eliminaties bleef Steve Torrence de 3,67 en 3,68 seconden runs aan elkaar rijgen. In de halve finale had Torrence echter een betere reactietijd nodig om de met 3,687 seconden één duizendste snellere Mike Salinas af te schudden.
Doug Kalitta
Aan de andere kant van de eliminatieladder boekte Doug Kalitta zelfs twee keer een overwinning op reactietijd. In de kwartfinale was Billy Torrence met 3,67 tegen 3,71 seconden zelfs aanzienlijk sneller, maar legde het af op reactietijd, terwijl in de halve finale Terry McMillen met 3,706 tegen 3,708 seconden een fractie sneller was maar toch als verliezer de finish passeerde.
De finale tussen Steve Torrence en Doug Kalitta
In een spannende finale herhaalde Kalitta dit kunststukje door Torrence met een langzamere 4,014 tegen 4,008 seconden naar het tweede plan te verwijzen.
Robert Hight
Bij de Funny Cars maakten Robert Hight en Jack Beckman als nummers één en twee uit de kwalificatie geen fouten en plaatsten zich voor de finale. Hight klopte achtereenvolgens Terry Haddock, Bob Tasca en zijn teamgenoot John Force, terwijl Beckman Cruz Pedregon en Don Schumacher Racing teamgenoot Tommy Johnson Jr. het nakijken gaf.
De finale tussen Robert Hight en Jack Beckman
Net als bij de Top Fuelers was ook bij de Funny Cars de reactietijd in de finale doorslaggevend want hoewel Beckman met 3,880 tegen 3,881 seconden de iets snellere tijd op de klokken zette, ging de winst op basis van de reactietijd naar Hight.
Robert Hight
Bo Butner
Bij de Pro Stockers plaatsten de twee Ken Black Racing teamgenoten Bo Butner en Jason Line zich voor de finale. Butner klopte in de halve finale de snelle Erica Enders (Elite Motorsports), terwijl Line er met winst tegen Alex Laughlin voor zorgde dat ook deze Elite Motorsports-rijder voortijdig werd uitgeschakeld.
De finale tussen Jason Line en Bo Butner
In de eindstrijd kreeg Line problemen zodat de winst vrij gemakkelijk naar Butner ging.
Julie Nataas
Europeanen
In de Top Alcohol Dragster klasse reed Julie Nataas haar eerste race van het seizoen. De voor Randy Meyer Racing uitkomende Noorse klokte met 5,22 seconden de vierde kwalificatietijd. In de eerste eliminatieronde was Nataas met 5,29 seconden te snel voor Krista Baldwin, maar moest het in de kwartfinale met 5,22 tegen 5,24 seconden afleggen tegen Chris Demke.
Ulf Leanders
Bij de Top Alcohol Funny Cars klopte Ulf Leanders in de eerste eliminatieronde Steve Gasparelli. In de kwartfinale raakte de Zweed in winnende positie tegen Shane Westerfield in de problemen en zag ondanks een mooie tijd van 5,47 seconden de winst in rook opgaan. De eindzege in de TAFC klasse kreeg uiteindelijk toch nog een Europees tintje aangezien winnaar Brian Hough als tuner Jonnie Lindberg had ingehuurd.