Dragracing: Pro Dutch Racing scoort beker voor snelste Mopar bij Mopar Euro Nationals op Santa Pod Raceway
De eliminaties van de Mopar Euro Nationals vielen op Santa Pod Raceway dan weliswaar in het water, toch ging Pro Dutch Racing met een mooie beker naar huis. Op zaterdag liet Michel Tooren met de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda de klokken stilstaan op 6,07 seconden en was daarmee de snelste Mopar gerelateerde auto tijdens dit volledig in het teken van Mopar staande evenement. Door de steeds weer terugkerende regen moest de organisatie in de loop van zondag noodgedwongen de eliminaties schrappen waardoor Pro Dutch Racing de fraaie zege tijdens de Summer Nationals geen vervolg kon geven en kostbare punten voor het MSA British Pro Modified Championship misliep. "Het ging allemaal niet vanzelf dit weekend, maar we hebben wat dingen kunnen proberen en daarmee toch weer veel geleerd. Daarbij hebben we ook nog onze beste tijd van het seizoen gereden ", aldus Tooren over de vierde ronde van het Engels kampioenschap.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Julian Hunt
Met de overwinning tijdens de Summer Nationals nog vers in het geheugen, reisde Pro Dutch Racing afgelopen weekend opnieuw richting Santa Pod Raceway voor de Mopar Euro Nationals. Tijdens dit volledig in het teken van Mopar staande evenement werd namelijk ook ronde vier van het MSA British Pro Modified Championship verreden en dus voor Michel Tooren een uitgelezen kans om zijn positie in het Engels kampioenschap verder te verbeteren.
Omdat er op zaterdag maar liefst drie kwalificatieruns op het programma stonden, wilde Pro Dutch Racing op vrijdag alvast testen of met de aangebrachte wijzigingen het probleem met de brandstofdruk was opgelost. De teststart verliep goed, maar helaas ontbrak de tijd om nog een tweede run te maken. Met nog een paar kleine aanpassingen ging Tooren op zaterdag de eerste kwalificatie in. Gepland was om na de tweede versnelling op ongeveer de 1/8 mijl van het gas te gaan, maar omdat alles goed aanvoelde hield Tooren zijn rechtervoet iets langer omlaag en noteerde een tijd van 6,36 seconden. "Het ging eigenlijk zo netjes dat ik in ieder geval alvast een behoorlijke kwalificatietijd wilde neerzetten, want je weet maar nooit wat er verder kan gebeuren", aldus Tooren over zijn eerste kwalificatierun.
De tweede kwalificatierun moest na wat kleine aanpassingen wel een 'full pass' worden. De Cuda ging goed van de lijn, maar toen Tooren naar de tweede versnelling wilde schakelen gebeurde er niets waardoor de motor vol in de toerenbegrenzer kwam. In de pits moest vervolgens alles uit elkaar om te kijken of de motor door het hoge toerental schade had opgelopen. Tevens werd de eerste versnelling weer wat korter gemaakt. Daarmee miste Pro Dutch Racing de deadline voor de derde kwalificatierun. Met de in de eerste run gereden tijd van 6,36 seconden stond Tooren echter toch nog altijd op een nette derde kwalificatiepositie en was dus zeker van een goede plaats op de eliminatieladder.
In het begin van de zaterdagavond deed zich echter de kans voor om nog een testrun te maken en die mogelijkheid liet Pro Dutch Racing niet aan zich voorbij gaan. Ook nu ging de Cuda weer goed en recht weg en zette Tooren een meer dan uitstekende 6,07 seconden en 234,97 mph op de klokken, zijn beste tijd van dit seizoen. "De eerste 100 meter ging nu weer echt goed en op de 1/8 mijl zaten we onder de 4 seconden. Ook de brandstofdruk leek nu goed te zijn. Uit de data bleek echter dat al na 2 seconden twee kleppen niet meer hadden meegewerkt en dus had de tijd nog wel wat sneller kunnen zijn. Voor alle zekerheid hebben we 's avonds de koppen gewisseld waardoor we alsnog laat klaar waren", blikte Tooren op het tweede deel van de zaterdag terug.
Alle voorbereidingen bleken op zondagochtend echter voor niets te zijn geweest. Het extreem warme weer had plaatsgemaakt voor regelmatig terugkerende regenbuien, waarna de organisatie in de loop van de dag niets anders restte dan de eliminaties te schrappen. Ondanks dat Pro Dutch Racing daarmee zijn puntentotaal in het MSA British Pro Modified Championship niet kon opschroeven, ging Tooren niet met lege handen naar huis. Met zijn tijd van 6,07 seconden was de Cuda de snelste Mopar van het evenement, goed voor een fraaie beker. "Na die 6,07 seconden keek ik erg uit naar de eliminaties en de eventuele confrontatie met Andy Robinson. Maar helaas, het mocht niet zo zijn. We hebben echter weer veel geleerd over de setup van de motor en het brandstofsysteem", aldus Tooren.
Na deze ronde van het MSA British Pro Modified Championship haakt Pro Dutch Racing nu weer aan bij de wedstrijdserie van het FIA Europees Kampioenschap. Van 17 tot en met 19 augustus staat eerst de NitrOlympX op Hockenheim op het programma, een week later gevolg door de Summit Racing Equipment Internationals op Tierp Arena. In Duitsland weet Pro Dutch Racing zich verzekerd van de steun van zo'n vijftig meereizende relaties van het team. "Daar kijk ik erg naar uit, en ook naar Tierp, waar maar liefst twintig snelle Pro Mods worden verwacht", aldus Tooren tot slot.
Pro Dutch Racing bedankt Marck Harteveld van Voodoo Hemi Racing voor zijn hulp tijdens de Mopar Euro Nationals.
Pro Dutch Racing bedankt hierbij zijn partners voor het seizoen 2018: Arton USA Cars & Parts, Burger Ferry Agencies, Career Maker, Dockmarks Signs BV, Duraship BV, Electric Marine Support BV, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Helmacab Belgie B.V.B.A., Hobrand Algebra BV, Gebr. de Jonge BV, Marine Power Drechtsteden BV, MST Shipping, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, Petrostar AG, RBC Nederland BV, Rotyle Dakbedekking, RTR Barging, Sinttruije Marine Service BV, Tribute Space BV, Tristan Shipping BV, Verhaar Omega, VKV Service BV en Vrooam Powersports Lubricants International BV.