Dragracing: Metamorfose Santa Pod Raceway afgerond
Afgelopen zaterdag is de compleet vernieuwde baan van Santa Pod Raceway opgeleverd en in gebruik genomen. Voortaan wordt er gereden op een volledig betonnen strip van 402 meter, terwijl de uitloop na de finishlijn opnieuw is geasfalteerd. Tevens is er een nieuw drainagesysteem aangebracht en is de beroemde 'spectator bank' weer overal op gelijke hoogte gebracht en van een behoorlijke toegangsweg voorzien.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Eurodragster.com, Santa Pod Raceway
Santa Pod Raceway is gebouwd op een voormalig vliegveld uit de Tweede Wereldoorlog. De inmiddels beroemde ¼ mijl dragstrip was ooit een van de start- en landingsbanen. Uiteraard was de strip al diverse keren van nieuw asfalt voorzien, maar de laatste jaren werden de oneffenheden in de baan steeds erger en waren deze met een nieuwe deklaag niet meer te verhelpen. De oorzaak bleek niet alleen te liggen in het op sommige plaatsen verzakken van de fundering, ook werden er scheuren in deze fundering geconstateerd. Dit was de reden dat na regen de baan door optrekkend water op een aantal plaatsen steeds weer vochtplekken bleef vertonen.
Vorig jaar werd besloten de zaken bij de wortel aan te pakken waardoor de problemen definitief tot het verleden moesten behoren. Daarbij werd gekozen voor het aanleggen van een betonnen dragstrip, in Amerika al lang de standaard. Beton levert, in tegenstelling tot bij asfalt, een volledig egaal en dicht oppervlak op, zonder poriën. Bij de preparatie is een dunner laagje rubber nodig en omdat de band over een breder oppervlak optimaal contact heeft met de baan, is de grip beter. Ook kent beton geen oneffenheden, wat het gedrag van het voertuig ten goede komt. Groot nadeel is echter dat het leggen van 402 meter beton een kostbare aangelegenheid is.
Na de laatste wedstrijd van vorig jaar gingen in november de zware machines aan de slag en werd de strip tot op de fundering uitgegraven. Tevens werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om een volledig nieuw drainagesysteem aan te leggen, in Engeland, en zeker op Santa Pod, geen overbodige luxe. Vervolgens was het de bedoeling dat eind november begonnen kon worden met het storten van het beton.
Daarbij moet het niet alleen droog, niet te koud, maar ook nog bijna windstil zijn, een voor Engeland moeilijke combinatie. Uiteindelijk kon pas eind februari een begin worden gemaakt met het storten van het beton.
Daarna was het asfalteren van de in de loop der jaren erg hobbelig geworden uitloop van de baan aan de beurt. Gelijktijdig werd de tijdwaarneming geïnstalleerd, kreeg het startvak een nieuwe kleur en konden de reclameborden worden opgehangen. De in februari en begin maart geplande 'vrij rijden dagen' moesten worden geannuleerd, maar afgelopen week werd de baan dan definitief opgeleverd en kon op zaterdag de eerste run op het nieuwe beton worden gemaakt. Op de eerste run kon worden geboden waarbij de opbrengst (van duizend pond) naar een goed doel ging.
In het gehele project, dat rond de één miljoen pond heeft gekost, werd ook de bekende dijk onder handen genomen waarop de vele toeschouwers hun vaste plaats vinden. De zogenaamde 'spectator bank' werd over de gehele lengte op gelijke hoogte gebracht, ontdaan van alle in de loop der jaren ontstane kuilen en over de volle lengte op de top voorzien van een geasfalteerd wandelpad. Ook hier was het slechte weer spelbreker waardoor het ingezaaide gras nog niet is opgekomen en men tijdens het in het paasweekend te verrijden Festival of Power het grootste deel van de dijk niet kan gebruiken. Gelukkig bieden de grote tribunes aan de andere kant van de strip een goed alternatief.
Hoewel de verwachtingen natuurlijk hoog gespannen zijn en Santa Pod er uiteindelijk op mikt om weer de nodige Europese records af te pakken van Tierp Arena, is het niet waarschijnlijk dat meteen toptijden mogelijk zijn. Door de beperkte tijd is de baanpreparatie nog niet optimaal, terwijl ook de track crew van Santa Pod nog ervaring moet opdoen met het optimaal prepareren van het nieuwe baanoppervlak. Daarnaast kunnen alle teams de in de loop der jaren verzamelde data in de papiervernietiger stoppen en zullen zij flink wat runs nodig hebben om de afstellingen van hun voertuigen optimaal op de baan af te stemmen. Santa Pod denkt dat bij de eind mei te verrijden eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap records nog niet haalbaar zijn. Daarvoor mikt men op het tweede bezoek van de Europese dragrace-elite aan Santa Pod, de begin september te verrijden European Finals.