Dragracing: David Vegter in Finland naar finale en plaats twee in het FIA EK
David Vegter heeft tijdens de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing in het Finse Alastaro op imponerende wijze de finale gehaald. Vegter behoorde met zijn tijden van rond de 6,02 seconden niet alleen tot de snelste rijders van het veld, maar vormde met zijn PTTM Drag Racing '67 Camaro de meest constante combinatie in Finland. Helaas moest de Nederlander door een in de halve eindstrijd opgelopen schade in de finale verstek laten gaan, maar met zijn fraaie runner-up positie rukte Vegter in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap op naar de tweede plaats op slechts 23 punten van meervoudig kampioen Michael Gullqvist. "Een supergoed weekend. Jammer van de finale, maar we hebben er alles aan gedaan. Het begint bij de concurrentie door te dringen dat we in principe iedereen kunnen kloppen", keek de PTTM Drag Racing-rijder op het Finse weekend terug.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Twee weken na de Tierp Internationals in Zweden stond voor PTTM Drag Racing op het Finse circuit van Alastaro alweer de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op het programma. De baanomstandigheden op het Moottoriurheilukeskus van Alastaro zijn altijd moeilijk in te schatten en dat was dit jaar, mede door enkele lange onderbrekingen, niet anders. De eerste kwalificatieronde leverde voor David Vegter nog een flinke tyre shake op, maar in de tweede sessie snelde de PTTM Drag Racing '67 Camaro naar een uitstekende 6,04 seconden. Daarmee was Vegter de snelste rijder van de tweede kwalificatieronde en sprong naar de derde positie.
De derde kwalificatierun op zaterdagochtend verliep door een niet goed meewerkende cilinder minder voorspoedig, maar in de afsluitende vierde sessie verbeterde Vegter zich tot 6,02 seconden en nestelde zich daarmee definitief op de derde kwalificatiepositie. Daardoor moest de PedalToTheMetal Drag Racing '67 Camaro het op zondagochtend in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Jari Paren, de enige Fin in het veld. Vegter liet echter duidelijk zien dat er voor de thuisrijder niets te halen viel, want de Nederlander verbeterde zich tot 6,02 seconden en plaatste zich voor de kwartfinale.
Daarin leek de altijd gevaarlijke Bruno Bader, de nummer drie uit het FIA EK van vorig jaar, een aanzienlijk moeilijker tegenstander. De PTTM Drag Racing-rijder had zijn tuning echter uitstekend voor elkaar want met 6,03 seconden stond er weer een scherpe tijd op de klokken en werd ook de Zwitser kansloos gelaten. In de halve finale was Andreas Arthursson de volgende tegenstander. Bij de start reed Vegter al bij de Zweed weg en met weer een 6,03 seconden was een plek in de finale verzekerd.
Terug in de pits werd de vreugde echter getemperd, want tijdens de run was de converter gesneuveld. Via het Old'51 team kon een vervangend exemplaar worden geregeld en met volle inzet van de crew leek de PTTM '67 Camaro op tijd klaar om in de finale aan de start te verschijnen. Helaas bleek echter ook deze converter niet goed te werken en restte het team niets anders dan de finale te laten voor wat hij was.
"Op dat moment is dat natuurlijk ontzettend zuur. Maar we hebben er met z'n allen, en met de hulp van Old'51 en Bruno Bader, alles aan gedaan, en dan moet je dat accepteren. We hebben een fantastische serie tijden neergezet en een plaats in de finale is in dit veld ook meer dan uitstekend. Die eerste FIA EK-overwinning moet dan nog maar even wachten", aldus een op meerdere vlakken tevreden Vegter. "Ondanks de snelle tijden merk je niet dat de motor echt zwaar belast wordt. Als we na een run de motor openhalen, ziet het er allemaal perfect uit. De Red Line olie die we sinds dit jaar door de support van Red Line Oil Scandinavia gebruiken werkt super en levert daar een zeer belangrijke bijdrage in."
Met zijn eliminatieruns van 6,02 en twee keer 6,03 seconden behoorde Vegter niet alleen tot de snelste rijders van de dag, maar was zeker de meest constante. Omdat Jimmy Ålund al in de kwartfinale werd uitgeschakeld en Michael Gullqvist in de halve finale sneuvelde, deed Vegter goede zaken in het kampioenschap. In de tussenstand na drie wedstrijden staat de PTTM Drag Racing-piloot op een tweede plaats en is leider en meervoudig kampioen Gullqvist tot op 23 punten genaderd.
Het FIA Europees Kampioenschap heeft nu een zomerstop, gevolgd door drie wedstrijden die kort op elkaar worden verreden. Na de NitrOlympX (18-20 augustus) volgt een week later de Scandinavian Internationals op Tierp Arena, twee weken later gevolgd door de afsluitende European Finals op Santa Pod Raceway.
PTTM Drag Racing wordt dit seizoen gesteund door PedalToTheMetal Musclecar Performance, DutchBoxx Golfkarton, HKR Techniek, WVB Holland, Sonic Equipment, Red Line Oil Scandinavia en Playboy Energy Drink.