Dragracing: Eliminaties redden FHRA Nitro Nationals
Michael Gullqvist
Michael Gullqvist opnieuw snel
In de Pro Modified klasse maakte Michael Gullqvist in zijn allereerste kwalificatierun duidelijk dat er op Alastaro goede tijden mogelijk waren. In 5,90 seconden snelde de Zweed naar de eerste kwalificatiepositie, waarna deze tijd ook niet meer verbeterd werd. Jimmy Ålund was met 5,97 seconden de tweede rijder onder de 6-secondengrens.
David Vegter
David Vegter toonde opnieuw aan met de absolute Europese top mee te kunnen door na een 6,04 seconden op vrijdag, zich in de laatste sessie te verbeteren tot 6,02 seconden en de derde kwalificatiepositie op te eisen.
Håkan Persson
Daarmee troefde de Nederlandse PTTM Drag Racing Camaro-rijder de erkend snelle Åke Persson (vierde in 6,06 seconden) en Håkan Persson (6,10 seconden) af.
Bruno Bader
Bruno Bader bleef steken op 6,17 seconden en beëindigde de kwalificaties in het 15 auto's sterke veld als zesde.
Jimmy Ålund
David Vegter constant en snel
In de eerste eliminatieronde ging het opnieuw erg snel, waarbij de eerste vier uit de kwalificatie hun posities meer dan waarmaakten. Gullqvist zette met 5,88 seconden een nieuw baanrecord op de klokken, Ålund noteerde een 6,01 seconden, Åke Persson klopte in 6,00 seconden Micke Johansson, terwijl Vegter in 6,02 seconden Jari Paren kansloos liet. In de kwartfinale ging Vegter verder met een 6,03 seconden tegen Bader (6,18 seconden) en plaatste zich zo voor de halve finale.
David Vegter
Datzelfde deden Gullqvist (ten koste van Hussain Al-Shammari) en Åke Persson (6,03 seconden) ten koste van zijn naamgenoot Håkan Persson. Enige dissonant uit de top vier qualifiers was Ålund, die in zijn run alle moeite had om de Old 51 Chevy Business Coupe uit de muur te houden en Andreas Arthursson naar de winst zag rijden.
Andreas Arthursson
Arthursson was daarmee meteen de volgende tegenstander van Vegter. De Nederlander bleef echter constant presteren, noteerde opnieuw een winnende 6,03 seconden en stond daarmee in de finale.
Vreugde bij de crew van David Vegter
De tweede halve finale leverde een grote verrassing op. Gullqvist verloor bij de start grip en zag Åke Persson (na een 0,000 seconden perfecte reactietijd) in 6,08 seconden aan de horizon verdwijnen.
Åke Persson
Daarmee lag er met de confrontatie tussen Vegter en Persson, allebei goed voor een 6,0 seconden, een mooie finale in het verschiet. Maar helaas liep ook deze eindstrijd op een anticlimax uit. In de halve finale had de converter in de Camaro van Vegter de geest gegeven. Door het Old 51 team werd nog een vervangend exemplaar ter beschikking gesteld en alles leek op tijd gerepareerd om de deadline voor de finale te halen. Bij het opwarmen van de motor dook er echter een probleem met de oliedruk op en restte het team geen andere keus dan de finale te laten schieten. Daarmee stond Persson in de finale alleen aan de start en kreeg de Zweed zijn eerste FIA EK-overwinning in de schoot geworpen.
Het podium met Åke Persson en David Vegter
Ondanks de gemiste finale en kans op de overwinning kon Vegter terugkijken op een uitstekende wedstrijd. In de tussenstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap staat de Nederlander nu op slechts 23 punten van leider Gullqvist op een tweede plaats.