Dragracing: Voodoo Hemi Racing Superbird op pole position bij Summer Nationals
Het was even slikken voor de Engelse concurrentie, maar na de kwalificaties voor de Summer Nationals stond toch echt de naam van Voodoo Hemi Racing-piloot Marck Harteveld bovenaan de lijst. In de derde run zette de Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird een tijd van 6,179 seconden op de klokken en was daarmee iedereen te snel af. Helaas kon aan deze mooie uitgangspositie geen vervolg worden gegeven. Op zondagochtend bleek de motor geen oliedruk op te bouwen en moest het team zich terugtrekken voor de eliminaties. "Dat was natuurlijk ontzettend jammer, maar we hebben weer flinke stappen gemaakt en er zit nog veel meer aan te komen", aldus Marck Harteveld.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Julian Hunt
Na het meer dan geslaagde debuut van de nieuwe Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird tijdens The Main Event op Santa Pod Raceway, stond in het weekend van 24 en 25 juni op hetzelfde circuit voor Voodoo Hemi Racing met de Summer Nationals een wedstrijd voor het MSA British Pro Modified Kampioenschap op het programma. Dat de Britse titelstrijd hoog wordt aangeslagen, mag wel blijken uit het feit dat er ook diverse buitenlandse deelnemers aan dit kampioenschap meedoen.
Voor zaterdag stonden er drie kwalificatieruns op het programma. Voor Marck Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing was het zaak om verder te bouwen op de bij The Main Event verkregen data en de eind mei gereden tijd van 6,30 seconden aan te scherpen. In de eerste run trad direct tyre shake op en moest Harteveld van het gas waardoor de tijd bleef steken op 10,09 seconden. De tweede run ging al een stuk beter en werd er een tijd van 6,41 seconden op de klokken gezet. Omdat aan het eind van de baan de tijdwaarneming was geraakt, dreigde even een diskwalificatie waardoor de tijd zou worden geschrapt en Harteveld terug zou vallen van een vierde naar een achtste kwalificatiepositie. Bij nadere bestudering bleek echter dat niet de auto, maar de parachute de tijdwaarneming had geraakt en daarmee was diskwalificatie niet aan de orde. In de afsluitende derde run trok de Superbird opnieuw naar één kant, maar Harteveld hield het gas erop waarna er een tijd van 6,179 seconden (231,66 mph) op het scorebord verscheen. Daarmee sprong de Voodoo Hemi Racing-piloot naar de eerste kwalificatiepositie, nog voor meervoudig kampioen Andy Robinson (6,185 seconden) en de snelle Duitser Marco Maurischat (6,27 seconden). Een prachtige prestatie en een nieuw record voor de Superbird.
In de eerste eliminatieronde moest Harteveld het daarmee opnemen tegen de als achtste gekwalificeerde Mick Payne, een confrontatie waar het team met vertrouwen naar uitkeek. Toen de crew op zondagochtend echter de motor wilde gaan opwarmen, bleek er geen oliedruk te zijn. De oorzaak kon ondanks een intensieve speurtocht niet zo snel worden gevonden en omdat zonder oliedruk de motor direct ernstige schade zou oplopen, was meedoen aan de eerste eliminatieronde voor de Voodoo Hemi Racing Superbird geen optie. Daarmee kwamen de Summer Nationals tot een net zo abrupt als zuur einde, zeker na zo'n prachtig kwalificatieresultaat.
"We moeten nog uitzoeken wat de exacte oorzaak is geweest. Natuurlijk is dat een domper, want we hadden de finale kunnen halen. Maar we mogen beslist niet ontevreden zijn. We hebben weer veel data verzameld en heel veel geleerd over de afstelling van de schokdempers aan de achterkant. Die zijn voor het goed wegkomen bij de start zo belangrijk. Met de tijd van 6,17 seconden hebben we weer een flinke stap gezet, en er zit nog veel meer in deze motor en auto", blikte een tevreden Harteveld op de Summer Nationals terug.
De volgende wedstrijd op de kalender van Voodoo Hemi Racing is de eveneens voor het MSA British Pro Modified Kampioenschap meetellende Mopar Euro Nationals, die verreden wordt van 28 tot en met 30 juli.
Voodoo Hemi Racing bedankt hierbij zijn partners voor het seizoen 2017: 6Pack Speed Shop, CL Coatings, Breed Advies, Breedveld Transport Rotterdam, Rob vd Kruk Onderhoudsbedrijf, P.P. Solutions, P.W. Spaans Schilderwerken, PPG, USA Cars Grave, Sunproof Glasfolie & Belettering, Aviboor, JF Buijnink B.V., PKomen Autoherstelwerken, Mister X, Patrick van Eijk, Gert en Leny Harteveld en Peter Hulisz.