Dragracing: Mixed feelings bij Pro Dutch Racing over openingsronde FIA Europees Kampioenschap
The Main Event heeft voor Pro Dutch Racing niet het succes gebracht waarop was gehoopt. Weliswaar werd met 0,9675 seconden door Michel Tooren een nieuw persoonlijk record gevestigd op de 60-voet, maar door een als gevolg van een brandstoftoevoerprobleem opgelopen schade, moest het Nederlandse team na twee kwalificatieruns de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing voor gezien houden. "Jammer, want de data zagen er goed uit en de motor zelf was ook prima in orde", aldus de Pro Dutch Racing-rijder.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Met de vele aanpassingen aan de auto en de nieuwe motor in het vooronder van de '71 Plymouth Barracuda was Pro Dutch Racing op tijd op Santa Pod Raceway aanwezig om op de testdag van The Main Event nog een proefrun te kunnen maken. De afrondende werkzaamheden vergden echter meer tijd dan gehoopt en toen de Pro Dutch Racing Cuda richting de start rolde, was de deadline net verstreken en kon het team onverrichter zake terugkeren naar de pits.
De eerste kwalificatierun op zaterdag was daarmee voor Pro Dutch Racing-piloot Michel Tooren de vuurdoop van de nieuwe combinatie in het nieuwe seizoen. Zonder informatie vooraf was het moeilijk een enigszins acceptabele afstelling te kiezen en dus ging het team voor alle zekerheid aan de voorzichtige kant zitten. De gekozen afstelling bleek echter niet agressief genoeg voor de goed geprepareerde baan van Santa Pod en na een tyre shake moest Tooren de Cuda laten uitrollen. Voor de tweede kwalificatierun stond er dan ook veel meer vermogen op de Pro Dutch Racing Cuda. De start was perfect en Tooren leek op weg naar een goede run toen een luide knal duidelijk maakte dat er iets was misgegaan bij de motor.
"Door een probleem met het brandstoftoevoer liep de motor te arm met als gevolg een explosie. Eerst dachten we dat de burst panel, die de overdruk wegleidt en de motor moet beschermen, eruit klapte. Maar terug in de pits bleken ook het inlaatspruitstuk en de verbindingsplaat gescheurd te zijn. Via het team van Rod Harrison konden we nog aan een vervangend inlaatspruitstuk komen, terwijl Andy Robinson de verbindingsplaat kon lassen. Mede dankzij de hulp van Voodoo Hemi Racing leken we de boel gerepareerd te krijgen, maar toen brak die aluminium plaat bij het rechtbuigen voor de tweede keer. Een nieuwe plaat was niet meer voorhanden en daarnaast hadden we het probleem met de brandstoftoevoer nog niet kunnen lokaliseren. Daarmee kwam het weekend helaas tot een voortijdig einde. We hebben veel over de auto en de set-up geleerd, maar we waren graag wat verder gekomen", blikte Pro Dutch Racing-rijder Tooren op de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap terug.
"Positief is dat we met een 60-voettijd van 0,9675 seconden een nieuw persoonlijk record hebben neergezet. De start was dus meer dan uitstekend terwijl ook de chassisaanpassingen bleken te werken. De auto vertrok keurig recht en alle data zagen er goed uit. Dat belooft veel", onderstreepte Tooren de positieve ervaringen van The Main Event. "Het probleem met de brandstoftoevoer is inmiddels opgelost en de motor zelf heeft helemaal geen schade", aldus Tooren tot slot. Pro Dutch Racing heeft dan ook besloten de oorspronkelijke plannen gewoon door te zetten en het FIA Europees Kampioenschap te gaan rijden. De tweede wedstrijd van deze prestigieuze titelstrijd wordt verreden van 16 tot en met 18 juni op de fraaie en snelle Zweedse baan van Tierp Arena, gelegen op een kleine honderd kilometer ten noorden van Stockholm.
Pro Dutch Racing bedankt hierbij zijn partners voor het seizoen 2017: Arton USA Cars & Parts, Burger Ferry Agencies, Climalogic, De Stroming Media, Dockmarks Signs BV, Duraship, Emprove People, Café t' Buisie, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Helmacap Belgie B.V.B.A., Hobrand Algebra BV, Jansma Shipyard, MST Shipping, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, RBC Nederland BV, Riegman & Klaverdijk BV, Rotyle Dakbedekking, RTR Barging, Scheepswerf 't Ambacht, Tribute Space BV, Tristan Shipping BV, Ve woning en scheepsstoffering, Verhaar Omega, VKV Service BV, VOF Saron, Vrooam Powersports Lubricants International BV, Wico Logistics en Rijnaarde Global Trading & Logistics BV.