Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: The Main Event, een spannend boek met een open einde

tf jones.2

The Main Event, de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing heeft het niet verder gebracht dan de kwartfinales. Na een urenlange regenonderbreking had de Pro Modified klasse net de kwartfinale afgewerkt toen de hemelpoorten boven Santa Pod Raceway pas echt opengingen. Van de Nederlanders was David Vegter nog in de strijd waardoor de PTTM Drag Racing-rijder nu zelfs gedeeld eerste staat in de tussenstand van het Pro Modified kampioenschap. Rijders die in de eerste eliminatieronde tegen een verrassende nederlaag aanliepen, waren minder rouwig om het voortijdige einde en zagen daarmee hun achterstand in het kampioenschap beperkt blijven.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

The Main Event is traditioneel de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing en heeft niet voor niets de bijnaam 'Rain Event' gekregen. De kwalificaties op Santa Pod Raceway werden dit keer onder bijna zomerse omstandigheden verreden, maar op de dag van de eliminaties ging het toch weer mis. In de ochtend van bank holiday maandag konden de eerste eliminatieronden nog probleemloos worden afgewerkt, waarna motregen voor een urenlange onderbreking zorgde. Juist toen iedereen de hoop al had opgegeven, werd het toch weer droog en kon de Pro Modified klasse terugkeren voor de kwartfinales. De laatste auto was echter nauwelijks de finishlijn gepasseerd toen een stortbui een definitief einde aan de wedstrijd maakte. Daarmee waren alle klassen tot de halve finales gekomen en bleef de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap dus zonder winnaars.

Dat het de Europese dragracers aan testmogelijkheden ontbreekt, werd tijdens The Main Event eens te meer duidelijk. De eerste kwalificatiedag leverde veel voortijdig afgebroken runs en nauwelijks goede tijden op. Op de tweede kwalificatiedag zag het er allemaal al een stuk beter uit, terwijl de eerste eliminatieronde niet alleen mooie en spannende runs, maar ook meerdere snelle tijden opleverde. Dat maakte het des te spijtiger dat de eliminaties niet konden worden afgerond.

tf jones.3
Liam Jones

Liam Jones als eerste in de 3

In de Top Fuel klasse verraste Liam Jones door in zijn derde run met 3,97 seconden als eerste dit seizoen onder de 4-secondengrens te duiken en de eerste kwalificatiepositie voor zich op te eisen. Anita Mäkelä lukte het net niet om een 3 op het scorebord te krijgen, maar met 4,00 seconden stond de regerend kampioen wel op plek twee.

tf makela4
Anita Mäkelä

De Fin Antti Horto, die dit jaar het hele kampioenschap wil rijden, maakte meteen duidelijk tot de kanshebbers gerekend te kunnen worden door in de derde Rune Fjeld Motorsport-auto naar 4,06 seconden te rijden en de derde kwalificatieplaats te pakken.

tf neergaard1
Stig Neergaard

Stig Neergaard bleef daar met 4,07 seconden nauwelijks bij achter. Het gat naar Urs Erbacher, Micke Kågered en Duncan Micallef was wat groter, maar met 4,22; 4,23 en 4,26 seconden zat het veld dicht bij elkaar. Dat het gedurende de kwalificatie steeds sneller ging, werd Micallef duidelijk want de Maltees begon de tweede kwalificatiedag op plaats twee, maar verbeterde zich niet en viel daarmee terug naar de zevende positie.

tf micallef1
Duncan Micallef

Mäkelä naar huis
De eerste eliminatieronde leverde enkele zeer snelle tijden en een verrassing op. De als zevende gekwalificeerde Micallef moest het opnemen tegen Mäkelä en maakte een grote stap door met 3,99 seconden (302 mph, 486 km/u) de Finse, die met 4,03 seconden toch ook niet echt traag was, voortijdig naar huis te sturen.

tf horto1 Antti Horto

Dat Rune Fjeld Motorsport de afstelling voor de baan van Santa Pod goed voor elkaar had, bleek in de volgende run, want na Jones (in de kwalificatie) en Micallef, was het nu Horto die onder de vier seconden dook, met 3,974 seconden de snelste tijd van het weekend op de klokken zette en Kågered kansloos liet. In de halve finale hadden de teamgenoten Horto en Micallef het tegen elkaar moeten opnemen. Aan de andere kant van de eliminatieladder klopte Neergaard in 4,16 seconden Erbacher en zou in de halve finale Jones als tegenstander hebben gehad.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet