Dragracing: Persoonlijk record en eerste winst voor Voodoo Hemi Racing bij debuut in FIA EK op Santa Pod
Marck Harteveld en Voodoo Hemi Racing hebben bij hun debuut in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap meteen hun visitekaartje afgegeven. Bij zijn eerste optreden in de Pro Modified klasse plaatste Harteveld zich meteen voor de eliminaties om vervolgens 'local hero' Andy Robinson het nakijken te geven en tot de kwartfinales door te dringen. Daarin moest de Voodoo Hemi Racing '70 Roadrunner Superbird zijn meerdere erkennen in Mats Eriksson, maar zette wel met 6,408 seconden een dik nieuw persoonlijk record op de klokken. "We kunnen alleen maar meer dan tevreden zijn met dit weekend. Je eerste ronde winnen en een persoonlijk record rijden, helemaal super", blikte Harteveld tevreden terug.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
The Main Event op Santa Pod Raceway was de eerste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing en (na de eerste licentieruns tijdens het Festival of Power) voor Marck Harteveld en Voodoo Hemi Racing het officiële debuut in de Pro Modified klasse. Om dan meteen aan te treden tegen de sterkste Europese Pro Modified teams, vormde een mooie extra uitdaging voor het team. Met 21 snelle combinaties was de Pro Modified klasse ook in Engeland weer de meest competitieve klasse van het FIA EK.
Een testrun op de dag voor The Main Event bracht echter voor het team een probleem aan het licht. "Ik had een enorme tyreshake en dus moest er vermogen bij. Ik had echter al een paar keer gemerkt dat na de burn out bij gas loslaten het toerental opliep. Dat bleek na alles gecontroleerd te hebben met een retourleiding van de brandstof te maken te hebben. Toen dat was aangepast, scheelde het meteen een klap aan vermogen", aldus Harteveld. Dat de extra pk's er nu wel waren, bleek direct, want met 6,52 en 6,47 seconden (219 mph, 352 km/u) leverde de '70 Roadrunner Superbird twee mooie constante runs af en was niet alleen de Pro Mod-licentie binnen, maar plaatste Harteveld zich ook midden in het Europese veld.
De derde kwalificatierun liet Harteveld lopen omdat na het opwarmen van de motor twee pushrods vervangen moesten worden. De laatste run was opnieuw goed voor een constante 6,59 seconden en daarmee plaatste Harteveld zich bij zijn eerste Pro Mod en FIA EK deelname als twaalfde voor de eliminaties, ruim voor diverse veel meer ervaren rijders en teams. "Daar waren we best wel tevreden mee. De licentie was binnen en gekwalificeerd met een nette tijd en een aantal grote namens achter ons", keek Harteveld op de kwalificaties terug.
In de eerste eliminatieronde moest de Voodoo Hemi Superbird aantreden tegen 'local hero' en snelste Engelsman, Andy Robinson. Als underdog begon Harteveld aan de run, maar passeerde als eerste de finishlijn en zette zo zijn eerste wedstrijdoptreden in de Pro Mod klasse meteen in winst om. "Aan het eind van de eerste versnelling kreeg ik tyreshake, maar zag Robinson nergens en vermoedde dat hij dus ook problemen zou hebben. Ik schakelde meteen door naar twee en pakte de winst. De televisiecommentator aan het eind van de baan vond het geweldig", blikte Harteveld terug op zijn winst.
Tijd om te genieten was er echter niet want door de tyreshake was er een wiellager losgelopen. Er diende snel een reparatie te worden uitgevoerd waarbij de achteras onder de auto vandaan moest. Precies op tijd was het team van Voodoo Hemi klaar om in de kwartfinale aan te treden tegen niemand minder dan Mats Eriksson, de runner-up van het FIA EK 2015. Opnieuw verbeterde Harteveld zich en zette met 6,408 seconden een dik nieuw persoonlijk record op de klokken. Het was echter niet voldoende om Eriksson (6,01 seconden) van de winst af te houden. Ondanks deze uitschakeling kon het weekend voor Voodoo Hemi Racing natuurlijk allang niet meer stuk. "We zijn meer dan tevreden. Een ronde doorkomen, een persoonlijk record en als enige schade een paar pushrods. Met name door de tyreshakes hebben we tussen de runs veel moeten sleutelen, maar diverse problemen toch kunnen oplossen. Het team heeft super werk afgeleverd", aldus Harteveld tot besluit.
De volgende wedstrijd op de kalender van Voodoo Hemi Racing is de voor het MSA British Pro Modified Kampioenschap meetellende Mopar Euro Nationals. Deze in het weekend van 29 tot en met 31 juli te verrijden wedstrijd wordt ook afgewerkt op Santa Pod Raceway. Tot die tijd is er nog genoeg werk te verzetten. Ten opzichte van de concurrentie is de Superbird aardig wat kilo's te zwaar en dus gaat er in de komende weken gezocht worden naar mogelijkheden om het gewicht terug te brengen. Accu en bedrading zullen zeker worden aangepakt, maar daarnaast wordt ook aan carbon onderdelen gedacht.