Dragracing: Eerste Top Fuel-slag voor Stig Neergaard; Bruno Bader baas in Pro Mod
![spme kop](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Europees_Kampioenschap/Main_Event/race/spme_kop.jpg)
Met Stig Neergaard (Top Fuel), Bruno Bader (Pro Modified) en Jimmy Alund (Pro Stock) kreeg The Main Event de winnaars die daar gezien het verloop van het weekend ook het meeste recht op hadden. In zowel de kwalificaties als de eliminaties zette dit drietal in hun klasse de snelste tijden op de klokken en bekroonde hun optreden aan het eind van de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op Santa Pod Raceway met de grootste beker en de meeste punten. Alleen de Top Methanol Dragster klasse vormde een uitzondering nadat Chris Polidano in de finale zijn dragster niet aan de praat kreeg en Jonnie Lagg er met de winst vandoor ging. Van de Nederlandse Pro Modified-rijders presteerden Michel Tooren en Marck Harteveld bij hun debuut meer dan uitstekend, terwijl David Vegter meer van de seizoensopening had verwacht. Bij de motoren waren er met runner-up posities successen voor Martijn de Haas (Super Twin) en Gert-Jan Laseur (Pro Stock Bike).
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
The Main Event op Santa Pod Raceway vormde de traditionele opening van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Tegen de gewoonte in liet het Engelse weer zich dit keer van de betere kant zien en bleef het op een paar spetters op de wedstrijddag na, droog.
![tf neergaard](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Europees_Kampioenschap/Main_Event/race/tf_neergaard.jpg)
Stig Neergaard
Problemen
In de Top Fuel klasse hadden diverse rijders de afgelopen winter de nodige aanpassingen gedaan aan brandstofsystemen en motoronderdelen. Het gebrek aan testmogelijkheden was in de eerste wedstrijd van het seizoen duidelijk zichtbaar, want veel runs moesten voortijdig worden afgebroken. In zijn tweede kwalificatierun zette Stig Neergaard een tijd van 4,02 seconden op de klokken, een score waar niemand in de resterende pogingen nog aankwam. Anita Mäkelä bleef met 4,07 seconden steken op plaats twee, terwijl daarachter de twee Rune Fjeld Motorsport teamgenoten Liam Jones en Steve Ashdown enkele keren van positie wisselden in de jacht op plek drie. Uiteindelijk pakte Ashdown bij zijn debuut in de Top Fuel klasse met 4,16 seconden de derde plaats, gevolgd door Jones in 4,19 seconden.
![tf ashdown](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Europees_Kampioenschap/Main_Event/race/tf_ashdown.jpg)
Steve Ashdown
Tegenvallend waren de vijfde plaats van meervoudig kampioen Urs Erbacher (4,77 seconden) en de magere zevende kwalificatiepositie van regerend kampioen Micke Kågered, die zijn Bahco dragster niet één keer op snelheid over de finish kreeg. Technische problemen hielden relatieve nieuwkomers Stefan Gunnarsson en Björn Mårtensson van snelle tijden af.
![tf makela](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Europees_Kampioenschap/Main_Event/race/tf_makela.jpg)
Anita Mäkelä
Door de kwalificatievolgorde leverde de eerste eliminatieronde meteen de beladen confrontatie op tussen de regerend kampioen Kågered en de nipt verslagen runner-up van 2015, Mäkelä. Voor het eerst in het Main Event weekend slaagde de Zweed erin met 4,13 seconden een nette tijd op de klokken te zetten, en omdat Mäkelä direct na de start in de problemen kwam, trok Kågered opnieuw aan het langste eind.
![tf kagered.02](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Europees_Kampioenschap/Main_Event/race/tf_kagered.02.jpg)
Micke Kågered
In de halve finale stuitte de Bahco-rijder vervolgens op Ashdown, die in de eerste ronde Gunnarsson kansloos had gelaten. Voor de tweede keer dit weekend viel bij de Engelse debutant al bij de burn out de parachute uit de vergrendeling en was de run voor Ashdown al over voor die begonnen was, waardoor Kågered met het nodige geluk in de finale stond. Aan de andere kant van de ladder zag Neergaard in de eerste ronde zijn tegenstander Mårtensson al voor de start afhaken, terwijl in de confrontatie Jones Erbacher de Engelsman na diverse 'up in smokes' zijn voet net iets eerder weer op het gas zette en de winst greep.
![tf hf](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Europees_Kampioenschap/Main_Event/race/tf_hf.jpg)
De halve finale tussen Stig Neergaard en Liam Jones
In de halve finale liet Neergaard nog een keer zien wie de favoriet voor de eindoverwinning was, want met 3,97 seconden en 299 mph was de Deen de eerste rijder die tijdens de Main Event onder de 4-secondengrens dook en daarmee Jones, ondanks een keurige tijd van 4,11 seconden, kansloos liet.
![tf finale](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Europees_Kampioenschap/Main_Event/race/tf_finale.jpg)
De finale met Stig Neergaard (voorgrond) en Micke Kågered
De finale werd uiteindelijk een anticlimax. Zowel Kågered als Neergaard kwamen direct na de start in de problemen, maar terwijl de Zweed zijn auto liet uitrollen, trapte Neergaard nog een keer op het gas om ten koste van een motorexplosie in 5,42 seconden als winnaar door de finish te rollen.
![tf podium.02](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Europees_Kampioenschap/Main_Event/race/tf_podium.02.jpg)
Het winnende team