Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Blowerprobleem maakt Voodoo Hemi Superbird vleugellam

harteveld.311

De eerste wedstrijd van het seizoen heeft voor Marck Harteveld niet het beoogde resultaat opgeleverd. Niet alleen werd het Festival of Power op Santa Pod Raceway geteisterd door slecht weer, ook wilde bij de Voodoo Hemi Superbird een onderdeel van de blower na de derde run niet meer meewerken, waardoor de actie voor Marck Harteveld beperkt bleef tot één dag. "Een enerverende topdag, maar ik had er graag nog een paar aan vastgeknoopt", klonk het uit de mond van de Voodoo Hemi Racing-piloot.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Julian Hunt

Het Festival of Power op de Engelse baan van Santa Pod Raceway was voor Marck Harteveld niet alleen de eerste wedstrijd van het seizoen, maar ook zijn debuut in de Pro Modified klasse en de aftrap van het Britse MSA Pro Modified kampioenschap waarop Voodoo Hemi Racing zich dit jaar concentreert.

harteveld.320

Ongeacht hoeveel ervaring een rijder in lagere klassen heeft, om in wedstrijdverband mee te kunnen doen in de Pro Modified klasse moeten er eerst licentieruns worden afgelegd. Daarbij moet de coureur laten zien dat hij zijn auto over de ¼ mijl met vol vermogen onder controle heeft. De eerste missie voor Marck Harteveld was dan ook om met de deze winter volledig tot Pro Mod omgetoverde en van een nieuwe motor voorziene '70 Roadrunner Superbird de licentieruns te volbrengen. Voorwaarde is dat de twee licentieruns onder de 7,4 seconden worden afgewerkt en daarbij de eindsnelheid minimaal 290 km/u bedraagt. Omdat Marck Harteveld met de Superbird in Super Pro ET trim al een 6,79 seconden had laten optekenen, geen al te problematische opgave.

harteveld.110

Dat het team achter Voodoo Hemi Racing zijn werk uitstekend had gedaan, bleek bij de keuring van de auto door twee FIA-afgevaardigden. "Alles was perfect in orde, dat is dan wel weer leuk om te horen. Alleen mijn helm werd afgekeurd omdat er geen zogenaamd 'Eject Helmet Removal System' op zit. Dat kon gelukkig nog via Andy Robinson geregeld worden. We wilden vervolgens de eerste licentierun op de testdag doen, maar helaas regende het. Vrijdag was het echter supergoed weer en dus wilden we meteen aan de slag. Je kunt namelijk pas na het behalen van de licentie aan de officiële kwalificatie meedoen en dat is weer de enige manier om je te plaatsen voor de eliminaties", lichtte Marck Harteveld de plannen toe.

harteveld.301

"De eerste run ging de auto met een 60-voettijd van 1,03 seconden eigenlijk meteen goed van de lijn en na een halfpass kwam er een 8,13 seconden op de klokken. Ook in de tweede run was de 60-voet met 1,08 seconden uitstekend. Helaas kwam ik uit het groove waardoor de auto alle kanten op ging en ik de run moest afbreken. Bij de derde run viel de motor plotseling stil toen ik naar de tweede versnelling schakelde", blikte de Voodoo Hemi-piloot op zijn eerste runs terug. In de pits ging het team meteen aan de slag om de oorzaak van het stilvallen te achterhalen. De brandstofpomp en ontsteking waren in orde, maar na enig zoeken bleek de blower geen druk meer te leveren. "Een asje van de blower was helemaal afgedraaid, iets wat nooit voorkomt. Dat asje bleek er maar anderhalve in plaats van vier centimeter in te steken. Als dan die blowerriem daar aan gaat trekken, is het snel gebeurd. Gelukkig was er geen verdere schade. Probleem was alleen dat niemand zo'n asje bleek te hebben. Toen vervolgens ook nog de weersvoorspelling voor de resterende twee dagen steeds slechter werd, hebben we besloten het hier maar bij te laten. Inmiddels is het nieuwe asje met de juiste lengte besteld en behoort het probleem dus tot het verleden."

harteveld.120

Dat de nieuwe motor in de Voodoo Hemi Racing'70 Roadrunner Superbird een flinke hoeveelheid extra vermogen levert, was Marck Harteveld wel duidelijk geworden. "Je voelt gewoon dat je veel meer power hebt en meteen veel harder van de lijn af gaat. Al met al was het met drie runs een enerverende topdag. Jammer dat er geen vervolg kwam."

harteveld.220

Een ander probleem is er nog wel. Omdat de vereiste twee full passes niet konden worden gemaakt, beschikt Marck Harteveld nog altijd niet over zijn Pro Modified licentie. "We kijken wat we nu gaan doen. Een optie is de testdag voor de Main Event. Ik heb Ian Marshall, de starter van Santa Pod, al gevraagd wat de mogelijkheden zijn. Pas als die licentieruns achter de rug zijn, kan ik deelnemen aan de kwalificaties van de Main Event." Het is dus even wachten wat de volgende stappen worden, maar zeker is dat de Superbird dan weer klaar is voor actie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet