Dragracing: Succesvolle eerste meters voor Pro Dutch Racing-coureur Michel Tooren

Michel Tooren heeft zijn eerste meters achter het stuur van de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda erop zitten. Op Santa Pod Raceway kwam de dragrace-debutant tijdens het Festival of Power vijf keer aan de start en maakte snel vorderingen om alle handelingen in de 3.500 pk sterke Pro Modified-bolide onder de knie te krijgen. "Bij alles wat je doet moet je nu nog nadenken. Het is een kwestie van ervaring opdoen. Alles bij elkaar was het een meer dan geslaagd weekend", blikte de Pro Dutch Racing-piloot terug op zijn eerste runs. Door het slechte weer kon de geplande licentieprocedure niet worden afgerond, maar de eerste grote stappen zijn gezet.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Julian Hunt
Voor Michel Tooren was het Festival of Power op het Engelse circuit van Santa Pod Raceway het debuut met de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda. Omdat de kersverse coureur zelfs nog nooit een meter op een dragstrip had afgelegd, moest een uitgebreide procedure worden doorlopen om de benodigde racelicentie voor de Pro Modified klasse in bezit te krijgen. "Ian Marshall, de starter van Santa Pod, zou de licentieruns afnemen en dus hebben we vooraf met hem overlegd. Zijn begeleiding was echt super. Stap voor stap heeft hij alles met ons doorgenomen", aldus Michel Tooren. Voor de escape-test, waarbij Tooren moest laten zien dat hij in tien seconden uit de auto kon komen, en de blindtest, waarbij hij 'blind' alle knoppen in de cockpit moest kunnen aanwijzen, leverden alvast geen problemen op.

De eerste run stond gepland voor donderdag, maar wachtend in de line-up begon het te regenen en kon onverrichterzake weer naar de pits worden teruggekeerd. Op vrijdag waren de omstandigheden gelukkig een stuk beter. "De eerste run zou ik rustig naar de finish rijden, gewoon om aan het gedrag van de auto te wennen. Vooral de koppeling was best wel even oppassen. Bij de tweede poging ging de burn out eigenlijk meteen al heel aardig, maar reed ik bij de start in de derde versnelling weg", blikt Michel Tooren terug.

De derde poging was meer dan veelbelovend. "De burn out was weer wat beter en de start goed. Ik had zelfs een 60-voettijd van 0,97 seconden. Door de enorme acceleratie ging ik in een automatische reactie even van het gas, om vervolgens, zoals dat bij licentieruns verplicht is, op de 1/8 mijl definitief het gas los te laten." Dat de Cuda in het eerste deel van de run serieus snelheid had gemaakt, bleek wel uit het feit dat er ondanks de eindsnelheid van 'slechts' 108 mph een tijd van 8,50 seconden op het scorebord verscheen. Op zaterdag waren de weersomstandigheden een stuk slechter en kwam Michel Tooren na lang wachten uiteindelijk één keer in actie. "Ik mocht in principe de 1/8 mijl doen, maar meteen na de start kreeg ik tyreshake en trok de auto naar links, waardoor ik van het gas moest." Ook op zondag maakten de weergoden rijden bijna onmogelijk. Bij de enige poging van de dag leverde de motor teveel vermogen, waardoor de banden op de startlijn doordraaiden en Michel Tooren zijn run moest afbreken.

Terugkijkend op zijn eerste ervaringen was de kersverse piloot meer dan opgetogen. "Ik was vooraf best wel gespannen. Je moet nog bij alle handelingen zo goed nadenken, dat je dan andere dingen weer vergeet. Het gevoel is echter niet te beschrijven. Een andere Pro Mod-rijder vergeleek de start met het van achteren worden aangereden door een vrachtwagen terwijl je voor een rood stoplicht staat te wachten. Zo voelt het ook echt! De ontlading na die goede derde run is geweldig om mee te maken. Het was een meer dan geslaagd weekend en hoewel we als team voor het eerst zonder Robert reden, en je er dus toch wel gemengde gevoelens bij hebt, was het een mooi weekend." Het team kreeg daarbij veel positieve en emotionele reacties op de op de achterruit van de Cuda geschreven tekst ter nagedachtenis aan de in oktober vorig jaar veel te vroeg overleden Pro Dutch Racing oprichter en coureur Robert Joosten.

Omdat de licentieprocedure nog niet kon worden afgerond, gaat Pro Dutch Racing nu kijken wanneer de laatste runs wel kunnen worden gereden. "Ian Marshall was ook tevreden zoals het ging. In principe hoeven we nu alleen nog twee volledige runs te doen, waarbij de tijd onder de 7,4 seconden en de snelheid boven de 180 mph (290 km/u) moet liggen. Een optie is om de laatste licentieruns op de testdag voor de FIA Main Event te doen. Probleem is alleen dat je eerst de licentieruns moet hebben voltooid en dan pas aan de officiële kwalificatie van een wedstrijd mag meedoen. En zonder run in de kwalificatie kun je je ook niet plaatsen voor de eliminaties. Mocht het op die donderdag voor de Main Event slecht weer zijn, of op een andere manier niet lukken, dan kunnen we de kwalificatie niet rijden, met alle gevolgen van dien. We moeten dus nog even kijken hoe we dat oplossen, want we willen ons via de kwalificatie wel plaatsen voor de eliminaties van de Main Event", kijkt Michel Tooren alweer hoopvol vooruit naar zijn volgende optreden met de Pro Dutch Racing '71 Cuda.
