Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing : Nederlands Kampioenschap Drag Racing terug op de kaart

super pro et eisenhauer

Met ingang van dit seizoen heeft het Nederlandse dragracen weer een officieel KNAF en KNMV Nederlands Kampioenschap. De titelstrijd telt vier wedstrijden, uiteraard allemaal te verrijden op Dragstrip Drachten en betreft bij de auto's de klassen Junior Dragster, Pro ET en Super Pro ET, en bij de motoren de Funny Bikes. Het Nederlands Kampioenschap Drag Racing werd mogelijk doordat de DHRA en Quartermile als organisatoren de handen ineen hebben geslagen en elk twee van hun wedstrijden voor de titelstrijd laten meetellen.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings (archief)

Het officiële KNAF Nederlands Kampioenschap Drag Racing werd voor het laatst gehouden in 2013. Helaas konden toen geen kampioenen worden gehuldigd, omdat door het verregenen van evenementen niet aan het vereiste aantal van drie wedstrijden werd gekomen. Daarna speelden organisatorische problemen op, en hoewel er op Dragstrip Drachten wel evenementen werden gehouden en wedstrijden werden verreden, bleef een officiële Nederlandse titelstrijd achterwege.

Na afloop van het seizoen 2015 staken de Dutch Hot Rod Association en Quartermile, de twee bij de KNAF aangesloten dragrace organisaties die op Drachten actief waren, en de KNAF de koppen bij elkaar om in 2016 het officiële Nederlands Kampioenschap weer in ere te herstellen.

super pro et leersum

Van de wedstrijden die de DHRA dit jaar in Drachten organiseert, tellen er twee mee voor het officiële KNAF en KNMV Nederlands Kampioenschap en hetzelfde gaat op voor de door Quartermile op Drachten te organiseren evenementen. Gereden wordt volgens de door de KNAF en KNMV goedgekeurde reglementen. Gekozen is om bij de auto's te starten met de meest gangbare en populairste klassen, waardoor een voldoende groot deelnemersveld per klasse gegarandeerd is. Dit betreft de Junior Dragsters, Pro ET (index tussen 11,99 en 9,00 seconden) en Super Pro ET (index tussen 8,99 en 6.00 seconden). Bij de motoren blijft het NK vooralsnog beperkt tot de Funny Bike klasse. Het spreekt voor zich dat voor deelname een KNAF dan wel KNMV-rijderslicentie vereist is. Beide organisatoren hebben de intentie uitgesproken om in de nabije toekomst, bij voldoende succes en deelname, de titelstrijd uit te breiden tot alle ook in het verleden (en internationaal) gehanteerde klassen (bijvoorbeeld Super Gas, Super Comp etc.).

sg finale

Auto's en motoren uit andere klassen zijn uiteraard van harte welkom, maar zullen alleen strijden om de dagwinst en niet om punten voor een NK-titel. Bij de evenementen van de DHRA en Quartermile zullen ook Street Legal klassen actief zijn en strijden om hun eigen bekers en bokalen.

De kalender van het Nederlands Kampioenschap Drag Racing op Dragstrip Drachten ziet er als volgt uit:
17/19 juni, DHRA Internationals
22/24 juli, Quartermile The Main Event
26/28 augustus, DHRA Finals
16/18 september, Quartermile Weekend of Champions

Aanmelden voor de wedstrijden kan via:
DHRA op
http://www.dhra.nl/?page_id=763
Quartermile op
http://www.quartermileshow.com/meedoen/aanmelden-pro-dragraces.html

Voor meer informatie:
DHRA, www.dhra.nl
Quartermile, www.quartermile.nl

Naast eerdergenoemde wedstrijden houden de DHRA en Quartermile nog meer evenementen op Dragstrip Drachten. Voor alle duidelijkheid, deze tellen dus niet mee voor het NK.

DHRA
1/3 juli, Main Event
23 september, Night Shoot-out

Quartermile
27/29 mei, AutoMaxx Spring Edition
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet