Dragracing: Johnson, Johnson en Schumacher wat de klok slaat
Met de naam Johnson of Schumacher zat je goed bij de 13de wedstrijd van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series. Op Route 66 Raceway in Chicago ging de winst in de Top Fuel klasse naar Don Schumacher Racing-piloot Tony Schumacher en pakte de eveneens voor dit team uitkomende Tommy Johnson Jr. de winst bij de Funny Cars. In de Pro Stock klasse was het vervolgens Allen Johnson (overigens geen familie) die de zege binnensleepte.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: NHRA
Tony Schumacher boekte tijdens de Lucas Oil Route 66 NHRA Nationals zelfs een dubbelslag. Met zijn derde overwinning van het seizoen nam de U.S. Army-rijder ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over van teamgenoot Antron Brown. Op weg naar de finale bleek Schumacher te sterk voor T.J. Zizzo en J.R. Todd om vervolgens in de halve finale af te rekenen met Dave Connolly.
Tony Schumacher
Ook in de andere halve finale met Antron Brown en Larry Dixon een confrontatie tussen een rijder van Don Schumacher Racing en Bob Vandergriff Racing. Hier was het echter Dixon die won en daarmee een volledige DSR-finale voorkwam. In de eindstrijd was het toch weer Schumacher die met 3,84 tegen 3,93 seconden iets sneller bleek en de winst veiligstelde.
Tommy Johnson Jr.
Bij de Funny Cars was het wel een volledige Don Schumacher Racing finale. Na winst op Brian Stewart, Jack Beckman en Cruz Pedregon, stond Tommy Johnson Jr. in de eindstrijd tegenover Matt Hagan. De regerend kampioen had in de halve finale op reactietijd Tim Wilkerson naar huis gestuurd, maar kreeg in de finale tractieproblemen waardoor Johnson in de Make-A-Wish Foundation Dodge Charger R/T zijn eerste overwinning van het seizoen mocht bijschrijven.
Allen Johnson
In de Pro Stock klasse was Allen Johnson goed onderweg. In de kwartfinale had de Magneti Marelli Dodge Dart-rijder al op reactietijd afgerekend met Chris McGaha en deed vervolgens in de halve finale hetzelfde met Greg Anderson. Ook de andere halve finale tussen Erica Enders en Larry Morgan werd op reactietijd beslist, en wel in het voordeel van Morgan. In de finale ontwikkelde Johnson net iets meer snelheid en pakte met 6,62 tegen 6,66 seconden de winst.
In de Top Methanol Funny Car klasse kwamen Jonnie Lindberg en Ulf Leanders weer aan de start. Na hun eerdere overwinningen waren de twee Zweden in Chicago minder succesvol. Na winst in de eerste ronde sneuvelden Lindberg en Leanders allebei in de kwartfinales.