Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Geslaagd debuut Pro Dutch Racing '71 Cuda

joosten.083

De Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda heeft zijn vuurdoop meer dan uitstekend doorstaan. Tijdens de Tierp Internationals legde het nieuwe wapen van Pro Dutch Racing in handen van Robert Joosten zijn eerste meters af en deed het direct voortreffelijk. Ondanks dat de Cuda nog geen meter gereden had, was de eerste run meteen kaarsrecht, terwijl de tweede run direct een tijdsverbetering opleverde. Ook de eerste eliminatieronde wist de Cuda in een overwinning om te zetten. Helaas maakte regen een voortijdig einde aan de wedstrijd op het Zweedse Tierp Arena en het eerste optreden van de fraaie Pro Dutch Racing '71 Cuda. "Gewoon super, zowel het werk dat het team geleverd heeft, als hoe de auto zich gedraagt. Erg veelbelovend", aldus een meer dan tevreden Robert Joosten.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

De tweede wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing werd verreden op het fraaie complex van Tierp Arena, een kleine 120 kilometer boven Stockholm. Omdat Pro Dutch Racing door de late levering van de nieuwe '71 Plymouth Barracuda de openingswedstrijd van het kampioenschap op Santa Pod had moeten missen, betekende de Tierp Internationals de vuurdoop voor zowel auto als team. Na aankomst van de Cuda in Nederland had het team van Pro Dutch Racing de auto in een paar dagen tijd nog volledig gestript, nagekeken en weer opgebouwd en tot slot de laatste aanpassingen afgerond. De auto had echter nog geen meter gereden en zelfs de testritten die een paar jaar geleden met de Cuda waren gedaan, hadden zich beperkt tot de 1/8 mijl. Op Tierp Arena zou de auto dus voor het eerst een volledige kwartmijl moeten gaan afleggen. "Het team heeft een super prestatie geleverd om de auto in een paar dagen helemaal na te lopen. Helaas lukte het alleen niet meer om de sponsorstickers een plaats te geven. Dat paste niet meer in het schema van het bedrijf dat dat regelt. We willen het meteen netjes doen, zodat het er ook fraai uitziet. Bij de volgende wedstrijd zit alles er echter keurig op", aldus Robert Joosten over de krappe voorbereiding.

joosten.117

In Zweden was al snel duidelijk dat de Cuda, zowel door zijn model als door de fraaie beschildering, opvallend kan worden genoemd, want de auto mocht zich het gehele weekend in een grote belangstelling verheugen. Dat Pro Dutch Racing het huiswerk goed gedaan had, bleek al bij de technische keuring; zonder één opmerking kreeg de Cuda de keuringssticker opgeplakt. Op vrijdagochtend moest het dan gaan gebeuren, de eerste kwalificatierun en de eerste meters voor Robert Joosten en de Cuda. Helaas dook daar opeens een probleem op. Wel tien keer was de motor zonder problemen gestart en juist op het moment dat het moest gebeuren, weigerde een schakelaar alle dienst. Het euvel kon echter snel worden verholpen en bij de tweede kwalificatiesessie was Joosten alweer van de partij. Na een keurige burn out, volgde een ongekend strakke, kaarsrechte run en hoewel Joosten, zoals gepland, ruim voor de finish van het gas ging, kwam er toch een tijd van 6,54 seconden op het scorebord, en dat bij een eindsnelheid van 'slechts' 285 km/u. Opnieuw bleek het huiswerk goed gedaan en de basisafstelling van de Cuda dik in orde. Team en rijder waren dan ook bijzonder tevreden met deze eerste run.

joosten.210

Op zaterdag werd door de regen één van de twee geplande kwalificatieruns geschrapt. In de enige resterende run verbeterde Joosten zich tot 6,41 seconden, goed voor een tiende kwalificatiepositie in het uit twintig auto's bestaande veld. Hoewel de Cuda zich opnieuw uitstekend gedroeg, wist het team dat er meer in had gezeten. De auto kwam namelijk moeilijk op snelheid. Voor het team was nu echter wel duidelijk in welke richting men moest gaan werken met de afstelling.

joosten.331

In de eerste eliminatieronde moest Joosten het opnemen tegen Jan Brånnvall. Terwijl de Cuda met Joosten achter het stuur al klaar stond voor de burn out, lukte het de Zweed niet om zijn auto aan de praat te krijgen en mocht de daarachter opgestelde Håkan Persson invallen. Daarmee moest Joosten nog langer wachten voordat hij aan zijn burn out kon beginnen. De Nederlander liet zich echter niet van de wijs brengen. Bij de start was de Pro Dutch-piloot veel eerder weg en maakte de Cuda direct snelheid. Vervolgens trad echter tyreshake op. De Cuda bleef desondanks keurig recht, waardoor Joosten direct weer op het gas kon en daarmee zijn eerste eliminatieronde met de nieuwe Cuda in winst wist om te zetten. "We zijn te voorzichtig geweest en hadden er meer vermogen bij kunnen doen, dan hadden we de tyreshake voorkomen. Maar ook dat hebben we dan meteen een keer meegemaakt, waarbij het goed is om te constateren dat de Cuda bij tyreshake recht en controleerbaar blijft. Erg fijn", aldus een tevreden Joosten.

joosten.350

In de kwartfinales had de Pro Dutch-piloot het moeten opnemen tegen Roger Johansson, maar na een stel forse regenbuien restte de organisatie geen andere keuze dan de Tierp Internationals voortijdig af te blazen. Daarmee kwam er een te vroeg einde aan het zo succesvolle debuut van de Pro Dutch Racing '71 Cuda. "Erg jammer, want we hadden nog wel een paar runs willen maken. Maar over het geheel genomen kunnen we alleen maar blij zijn. Alles wat wij als team aan de auto gedaan hebben, werkte, en de basisafstelling van het chassis was meteen goed. Deze auto wil gewoon hard, en dat willen wij ook. Heel veelbelovend allemaal", was dan ook Joosten's conclusie na de eerste ervaringen met de Cuda.



De volgende wedstrijd voor het FIA Europees Kampioenschap is in het Finse Alastaro. Deze derde wedstrijd van het seizoen wordt verreden van 3 tot en met 5 juli. Hopelijk kan Pro Dutch Racing de fraaie start daar een nog mooier vervolg geven. Het vertrouwen bij rijder en team is er na het eerste optreden in ieder geval alleen maar groter op geworden.

joosten.311
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet