Dragracing: Gripproblemen spelen Vegter Pro Mod Racing parten in Zweden
Na de goede start van het seizoen op Santa Pod, heeft de tweede wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing Vegter Pro Mod Racing niet het resultaat gebracht waarop vooraf gehoopt was. Op de snelle baan van Tierp Arena kampte de '67 Camaro bij de start met grote gripproblemen waardoor echt snelle tijden uitbleven en David Vegter in de achtste finales van de eliminaties het nakijken had tegen Michael Gullqvist. "Dit was gewoon niet ons weekend. Jammer, maar het overkomt iedereen wel eens een keer dat alles tegenzit. Hopelijk hebben we het dan ook in een keer gehad voor dit seizoen", aldus een teleurgestelde David Vegter.
Tekst: Aangeleverd bericht
Foto's: PR
De tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing werd verreden op het Zweedse Tierp Arena. Na de voor Vegter Pro Mod Racing goed verlopen aftrap op Santa Pod, keken David Vegter en zijn team uit naar de Tierp Internationals. Op de snelle van Tierp Arena zouden met de converter in de '67 Camaro nieuwe stappen kunnen worden gemaakt. En dat was nodig ook, want met ruim twintig auto's stond er in Zweden een extreem sterk Pro Modified veld aan de start.
Op vrijdag konden er twee kwalificatieruns worden afgewerkt. Bij de eerste run had Vegter direct te kampen met wielspin en moest van het gas. Bij de tweede run ging de wielspin over in tyreshake, maar omdat Vegter direct weer op het gas ging, kwam er met 6,40 seconden toch nog een redelijke tijd op de klokken. Hoewel het natuurlijk niet de scores waren waar Vegter Pro Mod Racing naar op zoek was, bleek deze tijd aan het eind van de eerste kwalificatiedag toch voldoende voor de achtste positie. Veel teams bleken namelijk moeite te hebben met de lastig in te schatten baan van Tierp, waardoor bij meer rijders de tijden achterbleven bij de verwachtingen.
Op zaterdag stonden er nog twee kwalificatiesessies op het programma. Regen gooide echter roet in het eten, waardoor het aantal runs moest worden teruggebracht tot één. Helaas kwam ook die voor Vegter te vervallen. Door een defect aan de luchtfles lukte het niet om de Camaro na het opstarten in de versnelling te krijgen, waardoor Vegter hulpeloos in de line-up bleef staan. Zonder kans om zijn tijd te verbeteren zakte de Nederlander op de kwalificatielijst naar de negende plaats. Gevolg was dat Vegter het in de eerste eliminatieronde moest opnemen tegen Michael Gullqvist. De meervoudig kampioen had net als Vegter grote gripproblemen op zijn thuisbaan en was blijven steken op kwalificatieplek acht.
Vegter had Gullqvist in eerdere confrontaties ook al meer dan eens het nakijken gegeven, en dus lagen er kansen. Helaas was meteen na de start duidelijk dat het dit keer niet ging lukken. Met doorspinnende wielen bleef de Camaro op de startlijn staan, terwijl Gullqvist juist probleemloos in 5,84 seconden naar de finish snelde. "Net voordat wij gingen rijden werd de baan nog gesprayd. Normaal moet de lijm enige tijd drogen om goed grip te geven, maar nu draaide men voor mijn neus de baan af en moesten wij direct starten. De spray-laag is dan nog vochtig en biedt totaal geen grip. Dat gebeurde dus ook. En dat terwijl we er al heel veel vermogen uit hadden gehaald om nu wel beter weg te komen van de lijn", blikte Vegter terug. Daarmee kwam er voor Vegter Pro Mod Racing in de achtste finales een einde aan de Tierp Internationals. "Het is heel jammer, maar dit was gewoon ons weekend niet", aldus Vegter tot besluit. De schade in het kampioenschap bleef beperkt, aangezien de regen terugkwam en de wedstrijd na de eerste eliminatieronde werd afgeblazen.
De volgende wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing wordt verreden in het Finse Alastaro. Deze derde wedstrijd staat op de kalender van 3 tot en met 5 juli. Een nieuwe kans voor Vegter Pro Mod Racing om snelle tijden en een goed resultaat te scoren.
Vegter Pro Mod Racing wordt gesteund door WVB Holland, Sonic Equipment, Post & Dros Racing Engines & Parts, HKR Techniek en MPM Oil.