Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Anita Mäkelä en Jimmy Alund schitteren op Main Event

tf makela.01

Anita Mäkelä heeft op Santa Pod in de Top Fuel klasse de eerste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op haar naam geschreven. Met een serie runs in de 3,9 seconden was de Finse bij de Main Event een klasse apart en stelde met 3.912 seconden ook nog het Europees record scherper. Nog opvallender was de prestatie van Jimmy Alund in de Pro Stock klasse. In de eliminaties zette de Zweed 6,499 seconden en 215 mph op het scorebord, twee nieuwe Europese records en de eerste Pro Stock run onder de 6,5 seconden buiten Amerika. Op Santa Pod ging de winst in de Pro Modified klasse naar Mats Eriksson, terwijl Leif Andreasson en Dave Wilson met de overwinning aan de haal gingen bij de Top Methanol Funny Cars en Dragsters. Bij de motoren was er Nederlands succes met een zege voor Martijn de Haas in de Super Twin klasse, terwijl Job Heezen daar de runner-up positie voor zich opeiste.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

De koele lucht en uitstekende baancondities zorgden ervoor dat er bij de Main Event op Santa Pod Raceway snelle tijden op de klokken verschenen. Dit ondanks het feit dat deze eerste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing voor veel teams ook pas de allereerste runs van het seizoen betekenden. Niet alleen veel persoonlijke records sneuvelden, ook drie Europese records werden uit de boeken gereden.

ps alund.03
Jimmy Alund

Meest spraakmakend was wel de 6,499 seconden van Jimmy Alund. De negenvoudig Europees kampioen scherpte in de kwalificatie met 6,527 seconden zijn eigen record aan, om vervolgens in de eerste eliminatieronde als eerste buiten Amerika onder de 6,5 seconden te duiken. Ook zijn snelheid van 215 mph deed de nodige wenkbrauwen fronsen en zal zelfs in Amerika aandacht krijgen. Alund reed daarmee namelijk sneller dan hij tot nu toe in Amerika heeft gedaan en nadert de Amerikaanse records.

tf makela.04
Anita Mäkelä

Winst en Europees record
Voor Anita Mäkelä kon het Main Event weekend na de tweede kwalificatierun al niet meer stuk. De Finse had opnieuw de hulp van de Amerikaanse tuner Dom Lagana ingeroepen en dat betaalde zich uit met een 3,96 seconden en 301 mph. Na lange tijd doorbrak Mäkelä daarmee eindelijk weer eens de 4-seconden en 300 mph grens en pakte de eerste kwalificatiepositie.

tf neergaard.02
Stig Neergaard

Zoals verwacht bleef Stig Neergaard met 4,04 seconden nog enigszins in het spoor en bezette na vier kwalificatieruns plek twee. Op plek drie Duncan Micallef uit Malta met de eerste van vier Rune Fjeld Motorsport auto's.

tf jones.03
Liam Jones

Een keurig debuterende Liam Jones verzekerde zich met de fraai bestickerde RFM Top Fueler in 4,11 seconden niet alleen definitief van zijn Top Fuel licentie, maar ook van de vierde kwalificatiepositie.

tf bremnes
Birgitte Bremnes

De eveneens debuterende Birgitte Bremnes bleef daar met 4,23 seconden niet veel bij achter, maar omdat de verschillen klein waren, vond de 23-jarige Noorse haar naam toch pas terug achter die van Jari Halinen en Micke Kågered op plaats zeven. In de Erbacher Racing dragster werd Tethys vooral geplaagd door problemen en viel daardoor met 4,9 seconden een beetje uit de toon.

tf hf
Finse halve finale met Anita Mäkelä (voorgrond) en Jari Halinen

Het team achter Mäkelä had duidelijk de juiste afstelling gevonden, want ook tijdens de eliminaties was de Finse een klasse apart. In de eerste eliminatieronde snelde Mäkelä naar 3,912 seconden, goed voor een nieuw Europees record en veel te rap voor Tethys. In de halve finale was landgenoot Halinen, die in de eerste ronde Jones naar huis had gestuurd, in 3,922 seconden (en 305 mph) het volgende slachtoffer van Mäkelä.

tf kagered
Micke Kågered

Aan de andere kant van de eliminatieladder zette Kågered in een nieuw persoonlijk record van 4,02 seconden verrassend Micallef aan de kant. In zijn run toucheerde de Maltees zelfs even met een achterwiel de muur. In de halve finale moest de regerend kampioen echter zijn meerdere erkennen in Neergaard, die in de eerste ronde een voortijdig einde had gemaakt aan het debuut van Bremnes.

tf finale
De finale met alleen Anita Mäkelä aan de streep

De finale was helaas al beslist voordat het licht op groen sprong. Met een technisch probleem werd Neergaard stilgezet en daarmee ging de winst automatisch naar Mäkelä. De Finse wilde er echter nog één keer voor gaan en zette met 3,98 seconden (300 mph) haar derde opeenvolgende 3,9 seconden op het scorebord. De on-Fins goedlachse, enthousiaste en altijd spraakzame Mäkelä kon haar geluk niet op en is meteen de absolute favoriet voor de titel.

tf makela.08
Een dolblije Anita Mäkelä
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet