Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Aftrap uit het boekje

kop

Afgelopen weekend ging op Auto Club Raceway at Pomona het nieuwe seizoen van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series in alle opzichten in vliegende vaart van start. Met 3,700 seconden werd de allersnelste Top Fuel-run ooit op de baan getoverd en daarmee bijna de 3,7-secondengrens doorbroken. Verder veel spannende runs waarbij in alle klassen de reactietijden meer dan eens doorslaggevend bleken te zijn. Met Shawn Langdon (Top Fuel) en Matt Hagan kreeg de wedstrijd ook nog eens winnaars die mochten rekenen op de sympathie van het publiek, nadat ze allebei op Pomona als een feniks uit hun as waren herrezen. Na zijn nipt verloren titel eind vorig jaar, kreeg Jason Line met zijn zege in de Pro Stock klasse een net zo welverdiend applaus. Met de Zweed Jonnie Lindberg als winnaar bij de Top Alcohol Funny Cars kon er ook nog een Europees feestje worden gevierd op Pomona.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Als de Circle K Winternationals een indicatie was voor wat de fans in de overige 23 wedstrijden van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series te wachten staat, gaat het een mooi seizoen worden. Records zullen sneuvelen en met de minimale onderlinge verschillen kunnen veel verrassingen tegemoet worden gezien.

tf langdon p
Shawn Langdon met Guy Fieri

Toen na zes jaar sponsoring en een contract dat nog vier jaar zou lopen een paar weken voor aanvang van het seizoen vanuit Qatar van sjeik Khalid Bin Hamad Al Thani de mededeling kwam dat de (Al-Anabi) geldkraan richting Alan Johnson Racing werd dichtgedraaid, leek het erop dat Shawn Langdon de start van het seizoen vanaf de zijlijn zou moeten bekijken. Alan Johnson schreef zijn rijder toch in voor de Winternationals terwijl in Knuckle Sandwich op de valreep ook nog een sponsor voor de eerste twee races werd gevonden. Spijt van zijn financiële bijdrage zal de excentrieke Knuckle Sandwich-eigenaar en tv-ster Guy Fieri zeker niet hebben gehad.

tf langdon.02
Shawn Langdon

Bijna eerste 3,6
Geholpen door de op zaterdagochtend wat lagere temperaturen en hogere luchtvochtigheid snelde Langdon naar 3,700 seconden (328 mph), de allersnelste Top Fuel-run ooit geregistreerd. Het slechten van de 3,7-barriere kwam er nu nog niet van, maar dat dit jaar de eerste 3,6 seconden op het scorebord gaat verschijnen, lijkt wel zeker.

tf crampton
Richie Crampton

Met 3,730 seconden deed Richie Crampton weinig voor deze tijd onder. En net als bij Langdon was ook de komst richting Pomona van Crampton lang onzeker. Onduidelijk bleef of Geico als sponsor zou aanblijven. De Morgan Lucas Racing-auto verscheen echter in de vertrouwde kleuren aan de start en deed het meteen meer dan uitstekend. Daarmee stond Doug Kalitta, leider na dag één van de kwalificaties, plotseling nog maar op drie.

tf pritchett
Leah Pritchettt

Langdon blijft winnen
De eerste eliminatieronde leverde met de uitschakeling op reactietijd van regerend kampioen Tony Schumacher door zijn Don Schumacher Racing-teamgenoot Antron Brown maar één grote verrassing op. De confrontatie tussen de twee vrouwelijke deelnemers Leah Pritchett en Brittany Force werd door de eerste in haar voordeel beslist. In de kwartfinale sneuvelden vervolgens de nummers twee en drie uit de kwalificatie. Crampton moest zich gewonnen geven tegen Larry Dixon, terwijl Kalitta geklopt werd door Brown. Met twee runs van 3,74 seconden kende Langdon geen problemen en moest het in de halve finale opnemen tegen Spencer Massey. Hoewel het verschil met 3,762 tegen 3,778 seconden dit keer kleiner was, had Langdon door een betere reactietijd bij de start al een beslissende voorsprong genomen.

tf brown dixon
Antron Brown (voorgrond) klopt Larry Dixon

In de andere halve finale toonde Brown opnieuw zijn klasse door op reactietijd Dixon naar huis te sturen en zich voor de finale te plaatsen. Daarin was de Don Schumacher Racing Matco Tools-rijder echter niet opgewassen tegen een met 3,799 tegen 3,804 seconden net iets snellere Langdon. Zelden zal Alan Johnson, die als crewchief/teameigenaar al heel wat races en titels op zijn naam heeft staan, zo blij zijn geweest met een zege. De zoektocht naar een sponsor die het team het hele jaar in de race houdt, kan nu in volle vaart verder gaan.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet