Dragracing: Meth-Ness ruimt het veld voor nieuwe plannen
Kort maar heftig, dat is waarschijnlijk de beste omschrijving voor de carrière van de combinatie Tom van der Wijden en de Meth-Ness Dodge Avenger Funny Car. Na slechts één seizoen heeft Van der Wijden afgelopen weekend afscheid genomen van de auto die hem dit jaar zoveel onverwachte records bracht. In de Duitser Karl-Heinz Kleider heeft de Avenger een nieuwe eigenaar gevonden. Tijd om lang bij het vertrek stil te staan is er niet, want bij Step-a-Side Drag Racing is alle aandacht nu gericht op het realiseren van de plannen voor volgend seizoen.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings, Step-a-Side Drag Racing
Na een aantal jaren met de bekende Step-a-Side Drag Racing Chevelle maakte Tom van der Wijden dit seizoen de overstap naar een Dodge Avenger Funny Car. Een sprong in het diepe, want niet alleen was de auto in alle opzichten anders, met de ex-Mikael Larsson Top Methanol Funny Car-motor werd ook de overstap gemaakt naar een ander motorconcept en lag het aantal pk's vele malen hoger. Bij de Summer Nationals (Santa Pod) maakte Van der Wijden in juni zijn eerste meters en na wat proefstarts op Drachten waren de Mopar Euro Nationals op Santa Pod de eerste serieuze test. Tot ieders verbazing stond er na een 6,42 seconden in de tweede run meteen een 6,33 seconden op de klokken en dat terwijl het einddoel voor dit eerste seizoen een 6,4 was! Daarna ging het alleen nog maar sneller en werd het ene na het andere persoonlijke record verbroken. Op Hockenheim verscheen er een 6,23 seconden op de klokken, terwijl tijdens de European Finals op Santa Pod met 6,07 seconden zelfs de 6-secondengrens in beeld kwam. Een paar weken later werd met 5,994 seconden tijdens de National Finals op Santa Pod ook die limiet geslecht.
De Meth-Ness Dodge Avenger bracht Tom van der Wijden nieuwe persoonlijke records
Bij weinigen was echter bekend dat de Avenger na die wedstrijd van eigenaar zou wisselen. "Op Hockenheim werden we benaderd door Karl-Heinz Kleider. Hij was zo onder de indruk van wat de auto op de slechte baan daar deed, dat hij de Avenger als rolling chassis, dus zonder motor, wilde kopen. Hoewel we de auto eigenlijk helemaal nog niet kwijt wilden, opende dat ook weer mogelijkheden. Het doel was namelijk om na het leerjaar in de Super Pro ET-klasse, met Step-a-Side Drag Racing in 2015 over te stappen naar het FIA Europees Kampioenschap Top Methanol Funny Car. Om de Meth-Ness Avenger daar echter geschikt voor te maken, moesten er wel een paar kostbare aanpassingen worden gedaan. Door de auto te verkopen, konden we naar een Funny Car gaan kijken die al aan alle FIA-regels voldeed. Ik weet echter zeker dat de grens met de Avenger nog niet was bereikt. Een paar runs meer en een tijd in de 5,7 of 5,8 seconden had erin gezeten", aldus Van der Wijden.
Uiteraard is Kleider, die al over een ouder model Funny Car en een Corvette beschikt, zeer blij met zijn nieuwe aanwinst. Ook hij was zeer onder de indruk van wat het team met de auto in hun rookie-seizoen had gepresteerd. Of er een 540 of 632 cubic inch motor in de Avenger komt is nog niet beslist, maar wel is duidelijk dat de Duitser ermee gaat rijden in de Super Pro ET-klasse. Gezien zijn drukke werkzaamheden zal dat waarschijnlijk niet eerder zijn dan in 2016, maar Kleider kennende zou het ook zomaar kunnen dat de Avenger, overigens ontdaan van de naam Meth-Ness, al eerder aan de start staat.
De Chevelle staat nog te koop
Om voor Van der Wijden en Step-a-Side Drag Racing de definitieve overstap naar het FIA TMFC-kampioenschap mogelijk te maken, moet er nog wel het een en ander gebeuren. Zo zal de Chevelle waarmee Van der Wijden zoveel successen behaalde, verkocht moeten worden. "De auto is zowel met, als zonder motor te koop. De Chevelle is constant en betrouwbaar, dus ideaal voor Super Pro ET of Pro ET", aldus Van der Wijden. Daarnaast is het team op zoek naar aanvullende sponsoring. Behalve de aanschaf van een vervangende Funny Car, moet ook rekening worden gehouden met de hogere reiskosten die verbonden zijn aan het rijden van de wedstrijden van het FIA EK. "We hebben in Amerika naar een paar auto's geïnformeerd, maar beslissingen hangen af van de verkoop van de Chevelle en sponsoring", aldus Van der Wijden, die als geen ander weet dat er op korte termijn knopen moeten worden doorgehakt. Om straks Europees te rijden is Step-a-Side Drag Racing ook nog op zoek naar nieuwe teamleden om de crew verder te versterken (www.methness.com).
Het Meth-Ness Avenger Funny Car-project van Van der Wijden werd afgelopen seizoen mogelijk gemaakt door WVB Holland, Step-a-Side USA Parts, Post & Dros Racing Engines & Parts, West Cars Autoschade, VT Autoservice, Race-sticker.nl en MadAss Trading.