Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: NitrOlympX met te hoog déjà vu-gehalte

tf kagered

En weer ging het in Hockenheim mis. Net als in 2012 was de baankwaliteit van de Rico Anthes Quartermile zodanig slecht, dat de Duitse ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing de sport bepaald geen dienst bewees. Waar het juist gaat om veel pk's en grip, braken de crewchiefs nu het hoofd over het probleem om de motoren zo min mogelijk vermogen te laten leveren; de enige manier om zonder 'oprokende banden' de finishlijn te bereiken. Een trieste vertoning waar behalve misschien de winnaars, niemand echt blij van kon worden. Voor Nederland was er in ieder geval één lichtpuntje. In de Pro Modified klasse sleepte David Vegter de runner-up positie in de wacht.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Van je fouten leer je het meest. Helaas gaat dat in Hockenheim niet op. Op last van de almachtige Formule 1-baas moet het asfalt van de Rico Anthes Quartermile, de dragstrip van de Hockenheimring (en die voor een deel de uitloopzone van het circuit vormt) voor de Grand Prix schoon en vrij van rubber worden opgeleverd. In 2012 ging dat al volledig mis waardoor de NitrOlympX op een fiasco uitdraaide en de rijders uit het FIA Europees Kampioenschap op de wedstrijddag niet meer in actie kwamen. Dit jaar had Hockenheim weer een Grand Prix en helaas herhaalde de geschiedenis zich. Ondanks de mededelingen van de organisatie dat er drie weken hard gewerkt was en de Rico Anthes Quartermile in perfecte conditie zou verkeren voor de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing, bleek het harde werken van de ervaren en kundige crew van Santa Pod niet het gewenste effect te hebben gehad. Daarbij deed de hitte en fel op baan brandende zon ook geen goed aan de gripkwaliteiten.

baan
Het meest besproken onderwerp, het asfalt

Niet alleen de tijden bleven daardoor ver achter, ook het met minimaal vermogen en koppeling voorzichtig wegrijden bij de start had niets meer met dragracen te maken. Voor de sport een trieste zaak, al waren de op 400 meter lange burn outs lijkende runs voor het publiek dan wel weer een reden om massaal op de banken te gaan. Gelukkig bleven ongelukken uit, maar dat was meer de verdienste van de omzichtig met het gas omgaande en soms met één hand aan de rem rijdende coureurs. Om te zeggen dat het een complete loterij was, daarmee zouden de winnaars en hun teams tekort worden gedaan, maar de marge tussen nog net grip hebben en opgaan in rook was zodanig smal, dat een dosis geluk wel noodzakelijk was. Voor de rijders in de Pro Stock klasse was de maat al na één kwalificatierun vol. Zij besloten niet meer in actie te komen en hun derde ronde van het EK voor gezien te houden.

tf nataas
Thomas Nataas

Een 4,5 volstaat
Voor Top Fuelers met meer dan 8.000 pk was een goede start op deze baan een volstrekte illusie. Met terugschroeven van vermogen en een afstelling van de koppeling die in geen enkel boekje te vinden is, lukte het zo nu en dan een run tot een goed einde te brengen. Enkele rijders kozen er zelfs voor om op de, eigenlijk alleen voor de burn out bedoelde, toerenbegrenzer hun run te rijden. De eerste kwalificatiepositie werd ingenomen door regerend kampioen Thomas Nataas. In Engeland was de Noor nog goed voor 3,9 seconden, nu was hij al blij met een 4,51 seconden. Op de tweede plaats Anita Mäkelä gevolgd door Stig Neergaard.

tf ronde1
Noah Stutz (voorgrond) neemt het op tegen zijn teambaas Urs Erbacher

De eerste eliminatieronde leverde meteen een aantal verrassingen op, al was bij voorbaat al duidelijk dat op deze baan niets kon worden uitgesloten. Neergaard werd als leider in de tussenstand geklopt door Duncan Micallef, de Maltees die naar later bleek met 4,516 seconden de snelste tijd van de eliminaties op de klokken zette. Maar ook de nummer twee in de titelstrijd, Mäkelä kon al meteen naar huis. In haar run tegen Micke Kågered wilde de auto na het oplichten van de pre-stage lamp niet meer vooruit rollen en dus was de Finse snel klaar. Daarmee deed Nataas goede zaken in de tussenstand van het kampioenschap want de Noor had weinig moeite met de in zijn eigen bandenrook bij de start verdwijnende Chris Andrews.

tf stutz
Noah Stutz

Een aardige confrontatie was die tussen teamgenoten Urs Erbacher en Noah Stutz. De pas 19-jarige Stutz was zijn leermeester en meervoudig kampioen te snel af en plaatste zich in 4,85 seconden voor de halve finale. Daarin verraste de Zwitserse tiener opnieuw. In winnende positie brak bij Nataas de bevestiging van de gaskabel en maakte het bekende 'one dollar part' een voortijdig einde aan zijn race. Kågered had in de andere halve finale een werkbare afstelling voor zijn Bahco Express Top Fueler gevonden waardoor de Zweedse routinier in 4,7 seconden Micallef het nakijken gaf.

tf finale
De finale tussen Noah Stutz (voorgrond) en Micke Kågered

Daarmee in de finale de confrontatie tussen de ervaren, maar de laatste jaren weinig succesvolle Kågered en het jeugdige enthousiasme van Stutz. Lang leek de Zwitser zijn eerste overwinning binnen te gaan halen, maar halverwege de run brak de blower belt en hoewel bij Kågered de motor kort voor de finish explodeerde, had de Zweed nog voldoende snelheid om de winst naar zich toe te trekken.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet