Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Kopzorgen voor rijders in Alastaro

kop

De tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op de Finse baan van Alastaro heeft niet bepaald gebracht wat de rijders ervan gehoopt hadden. De onlangs vernieuwde toplaag van de dragstrip bood zo weinig grip dat de tijden ver achterbleven bij wat mogelijk zou moeten zijn en veel runs eindigden in rookkolommen of glijpartijen. Voor de Nederlandse Pro Modified rijders was er in deze loterij geen succes weggelegd. Bij de motoren deed Gert-Jan Laseur het met een tweede plaats uitstekend.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings (archief)

Alastaro is altijd al een baan waar de gripomstandigheden moeilijk te voorspellen zijn. Eerder dit jaar was de Finse dragstrip echter van nieuw, speciaal asfalt voorzien en hoewel dit op termijn natuurlijk een goede zaak is, is er eerst langdurige intensieve baanpreparatie of een aantal wedstrijden nodig voordat een vernieuwde baan voldoende grip biedt voor de vele duizenden pk's die de auto's uit het FIA Europees Kampioenschap nu eenmaal produceren. De wedstrijden van vorige week, meetellend voor de Finse titelstrijd, deden al het ergste vermoeden en die vrees werd tijdens de kwalificatie voor de EK-wedstrijd meteen werkelijkheid. Ontelbare runs gingen verloren door wielspin of moesten worden afgebroken omdat de auto's uit het rechte spoor kwamen en te dicht richting de baanafzetting gleden. Slechts enkele rijders en teams slaagden erin om een redelijke afstelling voor de verraderlijke baan te vinden, maar werden soms ook verrast door de omstandigheden waardoor de tweede ronde van het FIA EK veel weg had van een loterij. Voor een kleine vergelijking van de tijden; waar Thomas Nataas op Santa Pod met zijn Top Fueler nog in de 3,9 seconden reed, pakte de Noor nu de eerste kwalificatiepositie met een tijd van 4,39 seconden. In Pro Modified, waar tijden in de 5,9 of 6,0 seconden een 'must' zijn geworden, was nu voor Mattias Wulcan een 6,25 seconden toereikend om op één te komen.

neergaard
Stig Neergaard

Top Fuel
Top Fuel telde in Alastaro maar liefst elf deelnemers voor acht plaatsen in de eliminaties. Na een overwinning op Noah Stutz in de eerste eliminatieronde, moest Nataas in de halve finale aantreden tegen Stig Neergaard. Omdat de Deen meteen na de start wielspin kreeg, leek Nataas met de winst aan de haal te gaan. Kort voor de finish explodeerde echter de motor van de Andersen Racing-auto waardoor Neergaard toch nog met een minimaal verschil de winst kon grijpen. In de eindstrijd stond Neergaard vervolgens tegenover local hero Anita Mäkelä die in de andere halve finale de Finse confrontatie met Antti Horto in 4,51 seconden in haar voordeel had beslist. In de finale was het echter Neergaard die de iets betere afstelling voor de gladde baan had gevonden en in 4,47 tegen 4,64 seconden de winst naar zich toetrok.

meihuizen
Marc Meihuizen

Pro Modified
Ook de Pro Modified auto's hadden grote problemen om grip op het verraderlijke asfalt te vinden. Met 6,25 seconden ging de eerste positie naar Mattias Wulcan terwijl regerend kampioen Michael Gullqvist na vier mislukte runs met 6,60 seconden genoegen moest nemen met plaats zes. De Nederlanders Robert Joosten en Marc Meihuizen beschikken net als Gullqvist ook over topmateriaal met veel pk's en ondervonden dus ook grote gripproblemen. Joosten bracht het met 6,41 seconden nog tot kwalificatieplaats vijf, maar Meihuizen, in Engeland met een 5,9 seconden nog goed voor de nummer één positie, gleed nu naar een 7,2 seconden en eindigde op plaats negen, net buiten de eliminaties.

joosten
Robert Joosten

In de eerste eliminatieronde was het feest ook over voor Joosten en Gullqvist. Joosten moest daarbij al zijn stuurmanskunsten aanwenden om een crash van de wegglijdende Camaro te voorkomen, terwijl Gullqvist na gripverlies meteen maar van het gas ging. De finale werd uiteindelijk een confrontatie tussen Wulcan en Roger Johansson waarbij de laatste van het gas moest toen hij te dicht bij de muur kwam.

wulcan
Mattias Wulcan

Omdat Wulcan er zowel in de halve finale als de finale in slaagde een 6,22 seconden op de klokken te krijgen, kwam de overwinning in ieder geval terecht bij de snelste man van het weekend en degene die het beste met de omstandigheden had kunnen omgaan.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet