Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Sfeervolle Street Legal Internationals op Dragstrip Drachten

kop

Street Legal dragracen is niet meer weg te denken van Dragstrip Drachten. Voor het eerst sinds de introductie van deze tak van de dragrace-sport in Nederland hield initiatiefnemer DHRA afgelopen weekend een tweedaags evenement op de Friese baan. Niet alleen was de opkomst goed, ook de sfeer was uitstekend. Daarbij lokte de Street Legal Internationals ook nog diverse niet-Street Legal dragracers richting Vliegveld Drachten.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

De dit jaar zijn 25-jarig jubileum vierende Dutch Hot Rod Association is niet alleen de initiatiefnemer van het Street Legal dragracen in Nederland, maar met onder andere vier keer per jaar een wedstrijd op Dragstrip Drachten ook al meer dan tien jaar de drijvende kracht achter deze tak van de dragrace-sport. Deze evenementen beperkten zich altijd tot de vrijdagmiddag en -avond. Er kwamen echter steeds meer verzoeken om dit uit te breiden naar een zaterdag en zondag en afgelopen weekend was het dan zover. Met de Street Legal Internationals was het eerste tweedaagse Street Legal Drachten-evenement van de DHRA een feit.

Zoals de naam Street Legal al zegt, ligt de basis in het feit dat deelnemende auto's en motoren 'straatlegaal' moeten zijn. Met de klasse Wild Street is echter een paar jaar geleden ook een klasse toegevoegd waarin meer speciaal voor het dragracen gebouwde auto's een plek kunnen vinden. Werkende koplampen, hoe klein ook, behoren echter ook daarin nog altijd tot een van de vereisten. Maar met twee dagen 'rijtijd' namen naast de reguliere Street Legal rijders ook diverse 'niet-Street Legal rijders' de gelegenheid te baat om in Drachten als demo wat testmeters te maken. In één ding week het evenement zeker niet af van een 'gewone' Drachten-dragrace, ook nu kon regen niet uitblijven en terwijl in heel Nederland de zon scheen, moest er op zaterdagochtend eerst gewacht worden op het wegtrekken van het hemelwater. Maar zelfs dat deed niets af aan de sfeer en kon er, gelijk aan de van de DNRT op Zandvoort bekende slogan 'veel rijden voor weinig geld', van leuke sport worden genoten. Bijgaand een kleine, op zaterdag gemaakte foto impressie.

De DHRA beschikte voor de baanpreparatie voor het eerst over een 'rubbersleper', gebouwd volgens hetzelfde principe als de 'rubbertrekkers' van de Amerikaanse NHRA, waarbij door tegengesteld aan de rijrichting draaiende racebanden rubber op het asfalt wordt 'gesmeerd'.
rubbersleper.01

Het systeem werkte uitstekend, al was de wrijving tussen rubber en asfalt soms zo groot, dat de rook ervan afkwam.
rubbersleper.02

Ook maakte de DHRA voor het eerst gebruik van vangrail. Al was de plaatsing nog niet optimaal, de baanmarkering bewees wel meteen zijn nut. In zijn eerste run op zaterdagochtend kwam Hans van der Spek uitstekend van de startlijn weg, maar vervolgens brak zijn Pick Up plotseling uit en boorde zich, gelukkig zonder zijn tegenstander te raken, in de vangrail. Voor de ongelukkige Van der Spek was de schade aan de auto aanzienlijk, maar de rijder zelf bleef, behoudens een zere nek en vastzittende spieren, ongedeerd.
spek.01 Bij de burn out was er niets aan de hande

spek.02

spek.03

spek.04

spek.05

spek.06
Flinke schade aan de Pick Up
spek.07
De sporen op het asfalt als stille getuigen
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet