Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Nieuw hart voor The Oomen Viper

oomen kop

Door een flinke harttransplantatie heeft dragracer Johan Oomen komend seizoen het dubbele aantal pk's tot zijn beschikking. In het vooronder van zijn Dodge Viper GTS/R moet de 598 cubic inch motor namelijk plaatsmaken voor een onlangs in Zweden bij Mats Wicktor gekocht exemplaar met een inhoud van 811 cubic inch. Het speciale Wizards of NOS lachgassysteem brengt de Pro Modified-motor meteen al naar een slordige 2.800 pk en daarmee komen tijden van laag in de 6 seconden binnen het bereik van de rijder uit 's-Gravenzande. "We willen verder en dit is een mooie stap", aldus Oomen over zijn nieuwe aanwinst.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings en The Oomen Dragracing

Eigenlijk keert de Dodge Viper GTS/R daarmee terug naar zijn roots. De auto werd destijds in Amerika door Gun Lake Performance als Pro Modified bolide gebouwd en kwam ook een aantal races uit in deze snelste doorslammer klasse. Het chassis van de Viper is dan ook goedgekeurd voor runs tot 6,0 seconden. Mede omdat Johan Oomen de motor uit zijn vorige dragrace-auto nog niet verkocht had, kwam de Viper eind 2011 zonder krachtbron naar Nederland en werd de vertrouwde, uit de Impala afkomstige, 598 cubic inch motor in de Viper geplaatst. Met lachgas was deze combinatie altijd nog goed voor een slordige 1.400 pk. De afgelopen twee seizoenen reed Oomen vrijwel probleemloos zijn runs in de klasse Super Pro ET en bracht zijn persoonlijk record terug tot 7,61 seconden.

oomen 02

Enige tijd geleden bleek de nieuwe eigenaar van de Impala ook interesse te hebben in de oorspronkelijke motor en dat opende voor Oomen de weg naar meer pk's. Bij voorbaat stond voor hem vast dat het opnieuw een lachgasmotor moest worden en zo kwam Oomen terecht bij de Zweedse Pro Modified coureur en motorbouwer Mats Wicktor. "Het is één van zijn Pro Mod motoren met slechts dertig runs op de teller. Het blok heeft nooit schade gehad. De inhoud is 811 cubic inch en de motor levert 2.800 pk. Met een kleine aanpassing is zelfs 3.000 pk mogelijk. De CNC motor heeft Alan Johnson koppen en is voorzien van een Wizards of NOS traploos lachgassysteem, naar mijn idee en dat van veel anderen, het systeem van de toekomst. Bij de eerste wedstrijd krijgen we hulp van een specialist van Wizards of NOS", aldus Oomen. Omdat de Viper gebouwd is als Pro Mod zijn er relatief weinig aanpassingen nodig om de 811 cui in het vooronder van de auto te krijgen.

oomen 04

"Met de nieuwe motor moet de Viper lage 6-seconden runs kunnen rijden, die tijden heeft Wicktor dit seizoen met zijn eigen auto ook al op de klokken gezet", blikt Oomen vooruit. Toch blijft hij, al is het alleen al om te leren, nog even de Super Pro ET klasse trouw. "Uiteraard zijn we heel blij met en dankbaar voor de steun van onze huidige sponsors WVB Holland, Da Ponte Reclame, Harteveld Autoschade en Schalkoort Autoschade. Maar om Pro Mod te rijden komt er in financieel opzicht nog wat extra's bij kijken. Zo zit je door meer internationale wedstrijden alleen al aan veel hogere reiskosten vast. We werken hard aan aanvullende sponsoring en zodra die er is, stappen we meteen over naar Pro Modified, want de spullen hebben we en uiteindelijk is Pro Mod natuurlijk wel ons doel", aldus Oomen tot besluit.

oomen 05

Voor meer informatie over The Oomen Dragracing, waarvoor naast Johan Oomen ook zijn dochter Shari uitkomt in de klasse Super Pro ET: www.the-oomen.com
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet