Dragracing: Europese Pro Mods met problemen
Pro Modified zit deze week letterlijk in de hoek waar de klappen vallen. Vorige week zaterdag crashte op Santa Pod Graham Ellis zijn Pro Mod Superbird zodanig dat de auto als afgeschreven kan worden beschouwd en de Engelsman zelf in het ziekenhuis belandde. Gisteren deed Adam Flamholc hetzelfde tijdens de kwalificaties voor de NHRA Midwest Nationals in St. Louis en hield aan de crash een gebroken arm over.
Tekst: Remco Scheelings
Bij Graham Ellis ging het vorige week zaterdag mis tijdens de kwalificaties voor de National Finals op Santa Pod. De auto sloeg in het gras naast de baan vele malen over de kop, maar het rijderscompartiment bleef volledig intact. Hoewel Ellis geen blijvend letsel aan de crash overhoudt, zijn zijn verwondingen met een gebroken neus, nekwervel, ruggenwervel, linkerarm en sleutelbeen en gekneusde longen toch aanzienlijk.
Van de Superbird was niet veel meer over en dat is extra zuur voor de Nederlander Marck Harteveld. De Nederlander had de auto begin september van Ellis gekocht (zie artikel op AUTOSPORT.nl van 19 september), om daar volgend jaar zijn Pro Mod debuut mee te kunnen maken. Omdat de Engelsman nog kansen had in de strijd om de nationale titel, was afgesproken dat Ellis nog één wedstrijd met de Superbird zou rijden. Dat was er dus één teveel. Ellis had al eerder dit jaar opdracht gegeven om een nieuwe Pro Mod te laten bouwen en was één dag na zijn crash alweer bezig met het plannen van zijn comeback.
Gisteren ging het dus mis bij Adam Flamholc tijdens de kwalificaties voor de NHRA Midwest Nationals in St. Louis. In de tweede kwalificatierun raakte de Zweed uit het rechte spoor, probeerde te corrigeren maar crashte vervolgens zwaar. Ook hier bleef van de auto, de Camaro waarmee Flamholc een paar jaar geleden nog een keer in Drachten in actie kwam, weinig over. Flamholc brak bij de crash een arm en zag er naar eigen zeggen uit 'als Mike Tyson na 12 ronden ....' om te besluiten met de nuchtere conclusie 'de auto was toch aan vervanging toe'.
Flamholc reed dit jaar in Europa met een Funny Car het FIA Europees Kampioenschap en in Amerika met de Camaro in de Pro Modified klasse. Na de laatste Europese wedstrijd werd de Funny Car verkocht en maakte Flamholc bekend de Camaro volgend jaar in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap in te gaan zetten en een nieuwe Pro Mod voor de Amerikaanse titelstrijd te laten bouwen. In hoeverre Europa nu nog in de plannen voorkomt, valt te bezien.
De crashes laten zien dat de rolkooien in de auto's hun werk goed doen en de veiligheidseisen niet voor niets zo hoog gesteld worden. Aan de andere kant maakt het ook duidelijk dat de krachten die vrijkomen zo groot zijn, dat ondanks deze veiligheidsvoorzieningen, rijders toch kwetsbaar blijven.
Tekst: Remco Scheelings
Bij Graham Ellis ging het vorige week zaterdag mis tijdens de kwalificaties voor de National Finals op Santa Pod. De auto sloeg in het gras naast de baan vele malen over de kop, maar het rijderscompartiment bleef volledig intact. Hoewel Ellis geen blijvend letsel aan de crash overhoudt, zijn zijn verwondingen met een gebroken neus, nekwervel, ruggenwervel, linkerarm en sleutelbeen en gekneusde longen toch aanzienlijk.
Van de Superbird was niet veel meer over en dat is extra zuur voor de Nederlander Marck Harteveld. De Nederlander had de auto begin september van Ellis gekocht (zie artikel op AUTOSPORT.nl van 19 september), om daar volgend jaar zijn Pro Mod debuut mee te kunnen maken. Omdat de Engelsman nog kansen had in de strijd om de nationale titel, was afgesproken dat Ellis nog één wedstrijd met de Superbird zou rijden. Dat was er dus één teveel. Ellis had al eerder dit jaar opdracht gegeven om een nieuwe Pro Mod te laten bouwen en was één dag na zijn crash alweer bezig met het plannen van zijn comeback.
Gisteren ging het dus mis bij Adam Flamholc tijdens de kwalificaties voor de NHRA Midwest Nationals in St. Louis. In de tweede kwalificatierun raakte de Zweed uit het rechte spoor, probeerde te corrigeren maar crashte vervolgens zwaar. Ook hier bleef van de auto, de Camaro waarmee Flamholc een paar jaar geleden nog een keer in Drachten in actie kwam, weinig over. Flamholc brak bij de crash een arm en zag er naar eigen zeggen uit 'als Mike Tyson na 12 ronden ....' om te besluiten met de nuchtere conclusie 'de auto was toch aan vervanging toe'.
Flamholc reed dit jaar in Europa met een Funny Car het FIA Europees Kampioenschap en in Amerika met de Camaro in de Pro Modified klasse. Na de laatste Europese wedstrijd werd de Funny Car verkocht en maakte Flamholc bekend de Camaro volgend jaar in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap in te gaan zetten en een nieuwe Pro Mod voor de Amerikaanse titelstrijd te laten bouwen. In hoeverre Europa nu nog in de plannen voorkomt, valt te bezien.
De crashes laten zien dat de rolkooien in de auto's hun werk goed doen en de veiligheidseisen niet voor niets zo hoog gesteld worden. Aan de andere kant maakt het ook duidelijk dat de krachten die vrijkomen zo groot zijn, dat ondanks deze veiligheidsvoorzieningen, rijders toch kwetsbaar blijven.