Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Sweden Internationals kent geen grenzen

si zol kop

Thomas Nataas was als winnaar in de Top Fuel klasse bij de Sweden Internationals nog wel te voorspellen geweest, maar in bijna alle andere klassen lieten de favorieten zich verrassen, waarbij zelfs reactietijden beslissend bleken te zijn. Tel daarbij op de stortvloed aan persoonlijke records en extreem snelle tijden en het mag duidelijk zijn dat de Zweedse ronde van het FIA/FIM Europees Kampioenschap Drag Racing op het fraaie Tierp Arena in sportief opzicht een doorslaand succes was.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's Remco Scheelings

Of de Sweden Internationals commercieel een succes waren, valt nog te bezien. Op zaterdag zaten de grote tribunes goed vol, maar op zondag was de bezetting toch wel erg mager. Tierp Arena ligt, zelfs voor Zweedse begrippen, een flink stukje buiten de 'bewoonde wereld' en de matige weersvoorspelling voor zondag zal zeker mensen thuis hebben gehouden. De bouw van het complex heeft veel geld gekost en hoewel er tegenwoordig heel veel evenementen op Tierp Arena georganiseerd worden, hoef je geen econoom te zijn om te kunnen inzien dat er bij dit soort grootschalige evenementen meer toeschouwers nodig zijn om winst te kunnen maken. Het is dan ook te hopen dat de weersvoorspelling voor de race in augustus gewoon 100% kans op zon en 0% kans op regen is, zodat de Zweden massaal richting de dragrace-arena komen om de in het land uiterst populaire sport met eigen ogen te gaan bekijken.

si zol tmfc jonnie3
Jonnie Lindberg

Grensverleggend
Mocht er iemand nog aan getwijfeld hebben, dan is het na de Sweden Internationals wel duidelijk dat Tierp Arena momenteel de snelste baan van Europa is. Nog afgezien van de vele persoonlijke records werden er bij de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap maar liefst vijf Europese records aan flarden gereden en daarmee heeft de Zweedse baan nu bij de auto's alle Europese records op haar naam staan. In de Top Methanol Funny Car klasse bracht Jonnie Lindberg de hoogste eindsnelheid naar 421,88 km/u (262,14 mph), in de Pro Modified klasse verbeterde Urban Johansson het Europees record naar 5,882 seconden, terwijl Martin Lundqvist met 399,11 km/u (248 mph) het snelheidsrecord voor deze klasse aanscherpte.

si zol pm johansson
Urban Johansson

In de Pro Stock klasse gingen ook beide records eraan en kwamen met 6,552 seconden en 341,34 km/u (212,10 mph) in handen van één persoon, Jimmy Alund.

si zol ps alund2 Jimmy Alund

Daarnaast werden er ook nog snelste tijden en hoogste eindsnelheden ooit geklokt, maar omdat de betreffende rijder niet nog een keer binnen 1% van deze tijd/snelheid wist te blijven, gingen deze scores niet als records de boeken in. Zo klokte Jonnie Lindberg in de halve finale van de Top Methanol Funny Cars 5,499 seconden en doorbrak daarmee als eerste Europeaan in zijn klasse de 5,5-secondengrens. In de Pro Modified klasse passeerde Lundqvist met zijn turbo Camaro zelfs een keer met 407 km/u de finishlijn en TMFC-rijder Jonnie Lindberg deed dat een keer met 429 km/u, maar al deze scores bleven zonder een back-up.
si zol pm lundqv
Martin Lundqvist, 407 km/u!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet