Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Pro Dutch Racing met nieuwe motor naar NitrOlympX

hh_voor_joosten

Pro Dutch Racing begint met hooggespannen verwachtingen aan het tweede deel van het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified. Tijdens de komend weekend te verrijden NitrOlympX op de HockenheimRing debuteert in het vooronder van de Pro Dutch ’70 Camaro namelijk de langverwachte nieuwe motor. “In Zweden en Finland gingen de tijden al omlaag en met de in deze nieuwe motor aangebrachte verbeteringen zouden we de volgende stap moeten kunnen maken”, aldus Robert Joosten vol vertrouwen aan de vooravond van één van de belangrijkste wedstrijden van het seizoen.

Tekst: p.r.
Foto’s: Remco Scheelings

De NitrOlympX (12 tot en met 14 augustus) is de vierde uit vijf wedstrijden die meetellen voor het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing en met ruim 45.000 toeschouwers één van de best bezochte evenementen op de Europese dragrace-kalender. De moderne faciliteiten van het Grand Prix-circuit, de speciale atmosfeer en de immense tribunes van het Motodrome maken de NitrOlympX voor velen tot het hoogtepunt van het FIA Europees Kampioenschap. Pro Dutch Racing presteert traditioneel goed tijdens de NitrOlympX. In 2004 wonnen Robert Joosten en zijn team de wedstrijd in de Super Gas klasse om in 2006 tijdens het debuutjaar in de Pro Modified klasse de Pro Mod Thunder op hun naam te schrijven. Dit jaar wil Pro Dutch Racing graag een nieuw hoofdstuk aan dit succesverhaal toevoegen.

hh_preview_joosten_03

Pro Modified is ook op de HockenheimRing met meer dan twintig Europese topteams de meest competitieve klasse van het FIA Europees Kampioenschap. Voor Pro Dutch Racing is de NitrOlympX een hernieuwd begin van het seizoen. Tijdens de vorige wedstrijd in Alastaro sneuvelde de motor in de ’70 Camaro en in Hockenheim wordt voor het eerst aangetreden met de nieuwe krachtbron waar al enkele maanden reikhalzend naar werd uitgekeken. “In 2008 wonnen we de wedstrijd in Mantorp Park en eindigden op een tweede plaats in het FIA Europees Kampioenschap. Daarna volgde begin 2009 de crash waardoor we een jaar aan de zijlijn stonden. In die tijd ging de concurrentie met sprongen vooruit en hebben we nagedacht over een nieuw motorconcept voor de op dat moment in aanbouw zijnde ’70 Camaro. We kunnen nu zeggen dat veel dingen werkten en extra vermogen hebben opgeleverd maar andere zaken pakten minder goed uit. Zo gaven de zuigers problemen, die hebben we te sterk willen maken waardoor ze te zwaar werden. Gevolg was dat andere onderdelen het niet hielden en de motor schade opliep. In de nieuwe motor hebben we daarom diverse veranderingen doorgevoerd. Zo zitten er eigen ontwerp zuigers in die ook weer veel lichter zijn. Met de vorige motor waren we in Zweden en Finland wat tijden betreft al goed onderweg maar met de nieuwe motor zou het allemaal nog een stukje makkelijker en sneller moeten gaan. Helaas was de motor voor Finland nog niet klaar maar wordt Hockenheim de vuurdoop. Billy Leverentz die de motor in Amerika heeft gebouwd is ook in Duitsland aanwezig. Met zijn ervaring kan hij wat extra hulp bieden. In principe zouden we niet zoveel runs nodig moeten hebben om tot de juiste afstelling te komen. Ik verwacht dan ook in Hockenheim vrij snel tot goede tijden te kunnen komen waardoor we in de top van het klassement kunnen meedoen”, aldus Joosten vol vertrouwen.

hh_preview_joosten_02

Pro Dutch Racing wordt in Duitsland vergezeld door ruim veertig genodigden van sponsors en relaties die de verrichtingen van ‘hun’ team op de voet zullen volgen. De kwalificaties van de NitrOlympX worden op vrijdag 12 en zaterdag 13 augustus afgewerkt terwijl de eerste eliminatieronde van de Pro Modified klasse kort voor aanvang van de vermaarde NitrOlympX Nightshow wordt verreden. De overige eliminatieronden staan gepland voor zondag 14 augustus.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet