Dragracing: Veiliger cockpit bij DSR
De drie Don Schumacher Racing Top Fuel dragsters komen dit jaar aan de start met een nieuw cockpitdesign. Hoewel het nieuwe ontwerp een stuk moderner oogt en waarschijnlijk ook de stroomlijn beter is, dient het eigenlijk maar één doel: meer veiligheid voor de coureur.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings en CompetitionPlus
Don Schumacher Racing ontwikkelde het nieuwe concept in samenwerking met de Indiana University-Purdue University Indianapolis (kortweg IUPUI). Het verschil met de traditionele cockpitbekleding is overduidelijk. Het windscherm begint verder naar voren, loopt zeker aan de bovenkant verder door en omsluit bijna de cockpit. Ook de bescherming boven het hoofd van de rijder is verder naar voren doorgetrokken waardoor er nog maar een kleine opening overblijft. Eind vorig jaar werd het eerste ontwerp al getest maar afgelopen weekend tijdens de testdagen op Palm Beach International Raceway waren alle drie de Top Fuelers van Don Schumacher Racing met de definitieve versie uitgerust.
Het nieuwe ontwerp (foto: CompetitionPlus)
en het traditionele exemplaar
Het belangrijkste doel is om bij een motorexplosie losgeslagen onderdelen en vlammen buiten de cockpit te houden. Tot op heden kwamen bij een motorexplosie de vlammen door de turbulentie rond de cockpit en motor ondanks de snelheid van ruim 400 km/u naar voren, sloegen daarbij in de cockpit en vormden een direct gevaar voor de rijder. Bij de nieuwe cockpit wordt deze turbulentie voorkomen en blijven de vlammen achter de rijder. Het nieuwe ontwerp kreeg op Palm Beach International Raceway meteen zijn letterlijke vuurdoop en bewees zijn waarde. Bij een motorexplosie op de U.S.Army dragster merkte Tony Schumacher alleen dat er iets mis was met de motor omdat deze trekkracht verloor, maar had in het geheel niet in de gaten dat deze ook in brand stond. Of het nieuwe cockpitontwerp ook aerodynamische voordelen oplevert kon men bij Don Schumacher Racing niet zeggen al was na de test wel duidelijk dat de prestaties in ieder geval niet negatief worden geinvloed.