Dragracing: René van den Berg runner-up in Noorwegen
René van den Berg is tijdens de vijfde ronde van het UEM Europees Kampioenschap in het Noorse Gardermoen in de Top Fuel Bike klasse als runner-up geëindigd. Omdat lijstaanvoerder Kai Selkämaa al in de eerste eliminatieronde werd uitgeschakeld kon de als tweede in de tussenstand voor de Europese titelstrijd geklasseerde Nederlander kostbare punten goedmaken.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Na de verregende eliminaties van vorige week in Mantorp Park mochten de motoren in hun strijd om het UEM Europees Kampioenschap dit weekend aantreden in het Noorse Gardermoen. In de Top Fuel Bike klasse pakte zoals mocht worden verwacht Peter Svensson de eerste kwalificatiepositie. De Zweed die er vorig jaar als eerste en enige Europeaan in slaagde onder de 6 seconden te rijden zette op de snelle baan van Gardermoen een tijd van 6,18 seconden op de klokken. René van den Berg had zijn Eurol Top Fuel Bike na de wedstrijd in Finland van een nieuwe versnellingsbak voorzien en nadat Mantorp al een stuk beter ging kwamen de resultaten er in Noorwegen pas echt goed uit. Met een tijd van 6,75 seconden verzekerde de Nederlander zich van de vierde startplaats.
Peter Svensson
In de eerste eliminatieronde deed Svensson er nog een schepje bovenop en zette een tijd van 6,10 seconden op de klokken. Voor Van den Berg was echter belangrijker dat de Zweed daarmee Kai Selkämaa uitschakelde, de leider in de tussenstand van het kampioenschap. Met overwinningen op Jaska Salakari en Petri Paljakka plaatse Van den Berg zich vervolgens voor de finale om het daarin op te moeten nemen tegen Svensson. Bijna zorgde de Nederlander voor een verrassing. Van den Berg was bij het verspringen van de lichten eerder weg en omdat Svensson tractieproblemen kreeg, kon de Nederlander de Zweed lange tijd partij geven. Svensson kreeg echter (voor hem) op het juiste moment weer grip en pakte met een verschil van 0,086 seconden de overwinning. Van den Berg liet echter weer een 6,76 seconden noteren. Daarmee waren al zijn runs in Noorwegen tussen de 6,75 en 7,0 seconden.
René van den Berg
Door zijn fraaie runner-up positie maakte de als tweede in de tussenstand van het UEM Europees Top Fuel Bike Kampioenschap geklasseerde Van den Berg kostbare punten goed op Selkämaa. Met nog één wedstrijd te gaan, de European Finals op Santa Pod is de Nederlander gezien zijn huidige regelmaat zeker niet kansloos. Overigens komt Van den Berg aanstaand weekend alweer in actie tijdens de NitrOlympX op Hockenheim. Deze wedstrijd telt bij de motoren, in tegenstelling tot bij de auto’s, niet mee voor het Europees Kampioenschap.
Job Heezen
In de klasse Super Twin pakte Per Bengtsson met de supersnelle tijd van 6,473 seconden de eerste kwalificatiepositie. Job Heezen, leider in de tussenstand van het kampioenschap, plaatste zich als derde voor de eliminaties. Minder gelukkig was Roel Koedam die door technische problemen als twaalfde buiten de boot viel. Martijn de Haas deed het met forse verbeteringen van zijn persoonlijk record uitstekend maar zijn 7,21 seconden bracht de MPM-rijder de tiende plaats en dus niet voldoende voor een plek in de eliminaties. Heezen schopte het tot de halve finale maar werd daarin met een verschil van 0,015 seconden geklopt door Lorenz Stäuble. In de finale moest de rijder van het team van Urs Erbacher het opnemen tegen Hans Olav Olstad. Omdat de Noor echter kort na de start technische problemen kreeg ging de winst naar Stäuble. Het onderlinge verschil tussen Heezen, Stäuble en Olstad is met nog één wedstrijd te gaan uiterst klein maar omdat de Zwitser altijd snel is op Santa Pod gaat hij als lichte favoriet naar de laatste wedstrijd van het seizoen.
Fredrik Fredlund
De Pro Stock Bike klasse kende een bizarre finale. Voormalig Europees kampioen Fredrik Fredlund moest het daarin opnemen tegen regerend kampioen Ulf Ögge. De motor van Fredlund sloeg echter direct na de start af maar omdat Ögge een rood licht trok ging de winst toch naar Fredlund.