Dragracing: Timo Lehtimäki en Micke Gullqvist stelen de show
Uiterst verrassend heeft Timo Lehtimäki tijdens de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap in het Finse Alastaro de Top Fuel klasse op zijn naam geschreven. De Fin die tot op heden bij zijn sporadische optredens vooral bekendheid vergaarde met zijn vele motorexplosies verraste in de kwalificatie al met een tweede tijd en toonde in de eliminaties met een serie goede runs aan dat dit beslist geen toevalstreffer was. In de Pro Modified klasse stal Micke Gullqvist de show door niet alleen de race te winnen maar in de eerste eliminatieronde een tijd van 5,911 seconden op de klokken te brengen.
Tekst: Remco Scheelings
In de eerste eliminatieronde schakelde Lehtimäki in een tijd van 4,15 seconden Janne Ahonen uit. In de halve finale volgde de grootste verrassing doordat de Fin in 4,27 seconden ook te snel bleek voor Urs Erbacher. Omdat in de andere halve finale Risto Poutiainen Andy Carter klopte restte er een volledig Finse finale. In een ongemeen spannende run bleef Lehtimäki zijn landgenoot met 4,151 tegen 4,156 seconden met een minimaal verschil voor en pakte daarmee zijn allereerste Top Fuel-overwinning.
In de Pro Modified klasse kwam dé run van de dag al in de eerste eliminatieronde op naam van Micke Gullqvist. In zijn R2B2 Camaro zette de Zweed een tijd van 5,911 seconden op de klokken, zelfs nog ruim onder de tijd die Melanie Troxel met dezelfde auto op Santa Pod had laten optekenen. Hoewel Gullqvist in de daaropvolgende ronden niet meer onder de 6,0 seconden kwam waren zijn 6,0 seconden-runs ruim voldoende om zich voor de finale te plaatsen. In de finale zette Gullqvist opnieuw een 6,03 seconden op het scorebord en klopte daarmee de winnaar van de Main Event Johan Lindberg (6,11 seconden).
In de Pro Stock klasse klopte Michael Malmgren in de finale Jan Palmqvist terwijl bij de Top Methanol Funny Cars Arvid Grodem de winst greep. De Top Methanol Dragster finale was een herhaling van de Main Event. Opnieuw moesten de broers Timo en Dennis Habermann het tegen elkaar opnemen. In Engeland ging de winst naar Dennis maar dit keer trok de jongste Habermann een rood licht waardoor de winst naar Timo ging.
Bij de motoren dit keer geen Nederlands succes. In de Top Fuel Bike klasse werd René van den Berg in de halve finale uitgeschakeld. De winst in de finale ging naar Petri Paljakka. Bij de Super Twins troffen Job Heezen en Roel Koedam elkaar in de kwartfinale waarbij de eerste de winst greep. Helaas werd Heezen in de halve finale uitgeschakeld. De winst in de finale ging naar Hans Olav Olstad. In de klasse Pro Stock Bike vond Gert-Jan Laseur in de kwartfinale zijn Waterloo. De winst werd uiteindelijk opgeëist door regerend kampioen Ulf Ogge die met een minimaal verschil (7,20 om 7,25 seconden) Kenneth Vik het nakijken gaf.
Tekst: Remco Scheelings
In de eerste eliminatieronde schakelde Lehtimäki in een tijd van 4,15 seconden Janne Ahonen uit. In de halve finale volgde de grootste verrassing doordat de Fin in 4,27 seconden ook te snel bleek voor Urs Erbacher. Omdat in de andere halve finale Risto Poutiainen Andy Carter klopte restte er een volledig Finse finale. In een ongemeen spannende run bleef Lehtimäki zijn landgenoot met 4,151 tegen 4,156 seconden met een minimaal verschil voor en pakte daarmee zijn allereerste Top Fuel-overwinning.
In de Pro Modified klasse kwam dé run van de dag al in de eerste eliminatieronde op naam van Micke Gullqvist. In zijn R2B2 Camaro zette de Zweed een tijd van 5,911 seconden op de klokken, zelfs nog ruim onder de tijd die Melanie Troxel met dezelfde auto op Santa Pod had laten optekenen. Hoewel Gullqvist in de daaropvolgende ronden niet meer onder de 6,0 seconden kwam waren zijn 6,0 seconden-runs ruim voldoende om zich voor de finale te plaatsen. In de finale zette Gullqvist opnieuw een 6,03 seconden op het scorebord en klopte daarmee de winnaar van de Main Event Johan Lindberg (6,11 seconden).
In de Pro Stock klasse klopte Michael Malmgren in de finale Jan Palmqvist terwijl bij de Top Methanol Funny Cars Arvid Grodem de winst greep. De Top Methanol Dragster finale was een herhaling van de Main Event. Opnieuw moesten de broers Timo en Dennis Habermann het tegen elkaar opnemen. In Engeland ging de winst naar Dennis maar dit keer trok de jongste Habermann een rood licht waardoor de winst naar Timo ging.
Bij de motoren dit keer geen Nederlands succes. In de Top Fuel Bike klasse werd René van den Berg in de halve finale uitgeschakeld. De winst in de finale ging naar Petri Paljakka. Bij de Super Twins troffen Job Heezen en Roel Koedam elkaar in de kwartfinale waarbij de eerste de winst greep. Helaas werd Heezen in de halve finale uitgeschakeld. De winst in de finale ging naar Hans Olav Olstad. In de klasse Pro Stock Bike vond Gert-Jan Laseur in de kwartfinale zijn Waterloo. De winst werd uiteindelijk opgeëist door regerend kampioen Ulf Ogge die met een minimaal verschil (7,20 om 7,25 seconden) Kenneth Vik het nakijken gaf.