Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Drachten Nationals met crashes, wheelies en spannende races



dn_sttg_jolink
Herman Jolink

Nederlandse finale
Bij de motorklassen waren de velden over het algemeen minder goed gevuld dan bij de auto’s. De concurrentie was er niet minder hevig om en de strijd het aankijken meer dan waard. De wedstrijd in de klasse Super Twin Top Gas telde zelfs mee voor de Euro Series. In de kwalificatie ging de snelste tijd met 8,46 seconden naar Harrie van Schie. In de eliminaties was Herman Jolink echter ‘man of the match’. In de kwartfinale was de dragrace-veteraan uit Doetinchem met 8,37 seconden al goed voor een nieuw persoonlijk record. In de halve finale deed de Ducati-rijder dat met 8,27 seconden nog eens dunnetjes over en schakelde voormalig Europees kampioen Frank Heitmann uit. Van Schie verbeterde zich in zijn halve finale tot 8,1 seconden waarmee er, zeker gezien de snelle reactietijden van Jolink, een mooie finale wachtte.

dn_sttg_finale
Harrie van Schie (voorgrond) moet het in de finale afleggen tegen Herman Jolink

Jolink loste die belofte meer dan in, was sneller weg en bleef met 8,28 seconden slechts een fractie boven zijn net gezette record. Omdat Van Schie met technische problemen kampte, kon hij geen partij bieden en ging de winst naar Jolink.

dn_ssb_jennes
Eric Jennes

Verrassend
Bij de Super Street Bikes zette Eric Jennes op de valreep de snelste kwalificatietijd op de klokken. Tijdens de eliminaties verbeterde Jennes zich zelfs tot 8,5 seconden maar werd in de halve finale geplaagd door technische problemen. Daarmee had Stefan Schnarwiler, in de eerste eliminatieronde ook al goed voor een 8,5 seconden, vrije doorgang naar de finale.

dn_ssb_kraaij
Mike Kraaij

Daarin stond de snelle Zwitser tegenover de zich steeds verder verbeterende Jeroen van den Belt. In de kwartfinale zette Van den Belt een tijd van 8,87 seconden op de klokken en schakelde Mike Kraaij uit, de nummer twee uit de kwalificatie die juist op het beslissende moment technische problemen kreeg.

dn_ssb_belt
Jeroen van den Belt

In de finale toonde Van den Belt met een 8,84 seconden aan op de goede weg te zijn maar moest zich toch gewonnen geven tegen het Zwitserse geweld van Schnarwiler die in 8,6 seconden de finish passeerde.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet