Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: G-Force ’70 Camaro voor Robert Joosten

joosten_camaro_1
Een voorbeeld van de door Cynergy gemaakte '70 Camaro body

Na zijn crash tijdens de Main Event werd het even stil rond Robert Joosten en zijn Pro Dutch Racing. Achter de schermen werd echter hard gewerkt aan een comeback. Afgelopen week was Joosten in Amerika en heeft daar bij G-Force Race Cars een spectaculaire ‘70 Chevrolet Camaro besteld. Met dit nieuwe wapen opent Pro Dutch Racing in 2010 de jacht op de Europese Pro Modified titel.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Cynergy Composites


Bij nadere inspectie van de Corvette C5 bleek tijdens de crash eind mei op Santa Pod ook het chassis schade te hebben opgelopen. De in eerste instantie gehoopte rentree tijdens de NitrOlymp’x op Hockenheim zat er daarmee niet meer in. Na alle mogelijkheden op een rij te hebben gezet en overleg met de trouwe sponsorgroep besloot het team in Amerika een nieuwe auto te bestellen.

joosten_camaro_2

Afgelopen week was Robert Joosten met twee van zijn Pro Dutch teamleden in Amerika om de zaken rond te maken. “Via Jim Oddy, de oorspronkelijke eigenaar van onze Corvette C5, was ik in een eerder stadium al bij G-Force Race Cars geïntroduceerd. Ze bouwen maar een beperkt aantal auto’s per jaar, maar zijn op dit moment wel de beste. Op voorspraak van Oddy werd onze auto alvast in de productieplanning voor november opgenomen. Zonder hem hadden we achteraan moeten aansluiten en zeker nu het aantal aanvragen bij G-Force toeneemt, zouden we voorlopig niet aan de beurt zijn geweest. Bij de keuze van de body waren een aantal zaken belangrijk. Hij moest licht, sterk en aërodynamisch zijn. Daarnaast wilden we een model dat zeker in Nederland nog niet als Pro Mod rondrijdt. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij de ’70 Chevrolet Camaro, gemaakt door Cynergy Composites. Zelfs in Amerika rijden er maar een paar van rond. In februari moet de auto klaar zijn, gespoten en wel. In die tussentijd worden al onze spullen naar Amerika verscheept en kunnen we daar zelf de motor en aandrijflijn inbouwen. Erg belangrijk is ook dat de auto onderhoudsvriendelijk is. Je kunt overal goed bij zodat tussen de runs snel en efficiënt gewerkt kan worden. Vervolgens gaan we testen in Valdosta zodat we voor de eerste race van het FIA Europees Kampioenschap al een basis set-up hebben. We krijgen daarbij hulp van een groepje Amerikanen waar we de afgelopen week mee hebben opgetrokken tijdens een Pro Mod race voor het ADRL kampioenschap. Allemaal mensen met bakken ervaring waar je vreselijk veel van kunt leren”, aldus een opgetogen Joosten over zijn plannen voor volgend jaar. Overigens gaat de beschadigde Corvette ook mee naar Amerika. Daar zal de auto worden verkocht om na een flinke opknapbeurt te kunnen worden ingezet in één van de vele lagere doorslammer klassen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet